Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Monday, August 31, 2009

SASARAN PERTAMA : Persidangan Antarabangsa Bahasa Melayu

Gambar sekadar hiasan
(Majlis Pengumuman Puasa oleh Mufti Kerajaan Mesir)


Apabila tiba di Malaysia, sasaran pertama saya adalah menghadiri seminar atau persidangan berkaitan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara Malaysia.

Oleh yang demikian, mana-mana pihak yang teringin mengiringi saya dan menemankan saya di dalam bilik penginapan (barangkali Hotel Puteri Pan Pacific, Johor Bahru), bolehlah kiranya menghubungi saya. Kita boleh sama-sama duduk semeja di dalam persidangan itu nanti.

Kerajaan Negeri Johor sekali lagi dengan sukacitanya akan menganjurkan Persidangan Antarabangsa Bahasa Melayu Bahasa Dunia pada 28-30 September 2009 bertempat di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada Johor, Johor Bahru. Persidangan ini diselenggarakan secara bersama oleh Yayasan Warisan Johor, Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya, UPSI dan DBP. Persidangan ini akan membentangkan lebih kurang 30 prosiding daripada 30 orang para pemakalah yang kebanyakannya merupakan IPTA tempatan dan luar negara termasuk China, Rusia, Indonesia dan lain-lain. Persidangan ini akan membincangkan secara serius perkembangan, halangan serta beberapa tajuk yang membincangkan isu Bahasa Melayu di seluruh dunia.

Bagi mereka yang berminat untuk menyertai persidangan ini, bayaran yuran sebanyak RM100 dikenakan, merangkumi penginapan, makan minum dan kit peserta sepanjang menghadiri persidangan. Penyertaan hanya terbuka kepada 200 orang peserta pertama. Yang dulu didahulukan!

Iklan ini dipetik daripada orang kuat Yayasan Warisan Johor, Puan Zetty Raihan (http://zettyraihan.blogspot.com)

Dunia Penerbitan


INI maklumat penting! Sekiranya saudara ingin menjadi penerbit dan membuka mana-mana syarikat penerbitan buku, pastikan saudara usah lupa bahawa karya fiksyen wajib dibuka juga (diterbitkan).

Oleh sebab 80% daripada dunia penerbitan buku di Malaysia pada hari ini adalah dunia fiksyen, amat penting bagi seorang penerbit menerbitkan buku-buku bercorak sebegini.

Fiksyen adalah karya novel, cerpen, cerita-cerita Nabi, dan lain-lain lagi.


Sunday, August 30, 2009

Anak-Anak Hari Ini (2)

Kenapa kereta Ammu tak masuk garaj?
Habislah kereta Ammu tak bernilai la lepas ni...

SAYA tangguhkan catatan yang lain. Catatan ini amat penting.

Kereta saya sudah sampai di rumah. Barangkali itulah mauduk perbincangan saya pada hari ini. Atuk Amni menulis dalam facebooknya;

-JLT 4419 sape punya. Atuk dulu masa mula kerja 29 tahun lalu tahun 1980 cuma mampu beli " motosikal HONDA", itu pun selepas dapat tunggakkan gaji tiga bulan dan digunakan utk bayar duit muka RM 600.

-Motor atuk dulu tu BBG 4008. Kereta Ammu JLT 4419 . Nak JLS dah terlepas, kata mama kalau JLS = Jangan Lupa Syafiq. Apa ada pada "nombor/plat".

Anak-anak hari ini mampu diberi apa sahaja. Mahu 'A' diberi 'A'. Mahu 'B' diberi 'B'. Selepas keputusan peperiksaan muncul secara rasmi, keluarga merancang itu dan ini. Saya juga merancang itu dan ini.

Mak saya kata mahu mendapatkan nombor 8885 sempena ulangtahun kelahiran saya. Pada 8 Ogos 1985. Tetapi sudah tiada. Sebenarnya, apa sahaja nombor plat kereta saya terima sahaja.

Belum pun saya tiba di Malaysia, kereta sudah sampai. Kereta ini 'automatik'. Atas permintaan saya, kereta auto dibelikan. Terpaksa. Saya sudah lupa membawa kereta manual. Almaklum, selepas mendapat lesen, saya tidak lagi memegang kereta manual.

Berbalik pada cerita asal.

Anak-anak hari ini, (termasuk saya) merupakan generasi yang beruntung. Beruntung dilayan macam-macam. Malah diberi macam-macam. Saya yakin semua itu adalah satu anugerah terbesar yang tidak mampu dinilai.

Ada apa pada saya, seorang anak yang kadang-kadang terharu melihat permintaan itu dilaksanakan. Laksana anak yang baru dilahir disusukan ketika bayi sedang merengek.

Al-Azmie pembakar semangat

Semalam saya keluar dengan salah seorang mahasiswa Johor. Al-Azmie namanya. Beliau menceritakan saya bahawa beliau amat kagum dengan ayahnya yang membesarkan anak-anak seramai 8 orang. Beliau memberitahu saya bahawa ayah beliau sanggup bergadai tenaga dan keringat menjejakkan kaki ke Malaysia semata-mata mendapatkan pekerjaan.

Beliau menceritakan kesusahan yang terpaksa ditanggung oleh ayahnya bagi menyara isteri dan keluarga. Hari ini, ayahnya bukan lagi seperti lebih 20 tahun yang lalu.

Cerita Al-Azmie yang saya dengar, saya simpan sebagai pembakar semangat. Bagi saya, kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya.

Saya paling terkesan mendengar cerita daripadanya bahawa kesusahan adalah meja utama dalam hidup. Tiba-tiba saya menjadi amat sedih. Terlalu terfikir dengan kehidupan sebagai seorang insan yang dihadiahkan bermacam-macam pada hari ini.

Kuala Lumpur Sebagai Destinasi

Banyak catatan penting yang saya akan ceritakan selepas ini. Apapun buat pembuka bicara, barangkali saya akan bermastautin di Kuala Lumpur untuk meneruskan dunia dan alam saya selepas tiba di Malaysia nanti. Maaf, untuk orang Johor Bahru.

Memilih Pesawat

SEPANJANG menuntut di bumi Mesir, dicatatkan penerbangan yang pernah saya 'jamah'.

24 Oktober 2004
KLIA-Qatar-Cairo
Qatar Airways

31 Januari 2006
Cairo-Dubai-Singapore
Singapore Airlines

6 Mac 2006
Singapore-Dubai-Cairo
Singapore Airlines

14 Julai 2006
Cairo-Dubai-Singapore
Singapore Airlines

3 Oktober 2006
KLIA-Bahrin-Cairo
Gulf Air

1 Julai 2007
Cairo-Singapore
Singapore Airlines

7 November 2007
Singapore-Cairo
Singapore Airlines

12 September 2009
Cairo-Mumbai-KLIA
Egypt Air

Oleh kerana Singapore Airlines sudah menjadi makanan harian, buat kali pertama pesawat Egypt Air dijamah. Barangkali tidak semewah Singapore Airlines, tetapi yang pasti ada sesuatu yang ingin digubah.


Catatan Yang Terlewat (2)


AKHIRNYA seorang teman melangkah pertama meninggalkan Kota Kaherah. Ustaz Rasul bin Amat, mantan Naib Presiden II PMRAM selamat berlepas pulang ke Malaysia pada hari Rabu yang lepas.

Insya-Allah, saya akan pulang dalam waktu yang terlalu hampir. Terima kasih kepada bumi Mesir yang telah memberikan pengalaman sepanjang hampir lima tahun ini.

24 Oktober 2004, tarikh keramat saya bersama rakan-rakan negeri Johor ke bumi Mesir. Dan kini, masing-masing akan membawa bagasi persendirian dengan perjalanan menuju ke alam baru yang lebih mencabar.


Saturday, August 29, 2009

Mencari Makna


TUHAN telah menetapkan perjalanan hamba-Nya. Saya amat yakin dengan setiap ketentuan yang telah ditetapkan oleh-Nya.

Artikel kali ini adalah satu signal penting kepada pengalaman sebagai peserta Seminar Penulisan Cereka pada November 2007 yang lalu.

Saya punya satu prinsip bahawa kita harus mencipta perkara luar biasa sebagai manusia biasa. Maka, keperluan yang mendesak itu menjadikan saya memilih bidang ini. Ya. Dunia penulisan yang lebih terarah.

Malah bidang penulisan karya kreatif (cerpen, novel, puisi, drama, skrip filem dan lain-lain cabang seni) adalah menjadi mauduk utama saya dalam penerapan nilai dan latihan penulisan itu.

Sebab itu, kalau diberikan satu ijazah kepada saya; saya amat cocok jika dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Syariah dengan minor Sastera. Barangkali ada yang tidak bersetuju atau ada yang amat-amat bersetuju. (Ayat yang terlalu 'ambitious' barangkali)

Itu saya serahkan kepada kalian untuk mentafsir.

Sebagai seorang mahasiswa yang lahir daripada dunia pendidikan Al-Azhar, saya terlalu memikir jauh tentang kehidupan saya. Malah, saya meletakkan bakat dan minat lebih daripada segalanya. Oleh sebab itu, saya sanggup berhabis-habis tenaga dan keringat demi mencapai satu cita-cita.

Seminar Penulisan Cereka 2007 adalah mauduk perbahasannya. Bagaimana saya sanggup meninggalkan bandar Johor Bahru semata-mata mengisi kekosongan sebagai salah seorang peserta pada ketika itu. Walaupun sebenarnya tiga hari selepas itu saya akan meninggalkan Malaysia dan pulang ke Mesir, tetapi kesempatan itu saya gunakan dengan sebaiknya.

Fikir saya, apa ada pada tenaga dan usaha jika kemahuan mengatasi segalanya.

Oleh sebab isu pengangguran berleluasa sehingga saya terlalu tertekan dengan masalah ini, maka saya memilih jalan selamat. Ya. Sebagai mahasiswa pengajian Islam yang dilabel sebagai graduan 'sempit' peluang bagi mengharungi dunia pekerjaan, saya harus keluar dari kepompong itu.

Saya perlu bina sesuatu yang baharu kerana dengan pemikiran di luar kotak itu kita dapat terjun ke dalam pelbagai industri. Itu yang saya harapkan daripada semua mahasiswa kita di bumi Mesir. Berfikir di luar kotak supaya akhirnya nanti kita bukan disanjungi kerana mempunyai latar pendidikan agama yang terancang tetapi kita punya sebab mengapa industri memerlukan kita.

Oleh sebab pembangunan insan ini sukar saya diterapkan pada setiap individu secara umum, tetapi bagi saya cukuplah sejumlah 10 orang kawan-kawan yang telah saya dedahkan akan kepentingannya.

Mahasiswa semenjak tahun satu lagi saya sudah suapkan dengan pelbagai pemikiran. Ya, pemikiran yang menuntut kita berada di dunia baharu. Bukan hanya dunia kertas peperiksaan sahaja. Sebab itu, program-program yang dijalankan oleh PMRAM di Mesir adalah program mendidik pembangunan insan. Program yang memperkenalkan kita dengan dunia realiti yang sebenar.

Kita bincang semula berkenaan seminar tadi. Sebenarnya, signal yang paling penting dalam seminar itu adalah pertemuan dengan beberapa individu penting. Ini termasuklah Sasterawan Negara, A Samad Said, penulis terkenal Faisal Tehrani dan Nisah Haron, pengerusi syarikat penerbitan Melayu PTS, Puan Ainon Mohd, penulis dan pengarang yang saya hanya dengar dan lihat sebelum ini melalui buku dan majalah sahaja.

Dengan seminar itu saya mengenali Dr Anwar Ridhwan (kini Sasterawan Negara), Ustaz Azizi Abdullah, Dr Mana Sikana, Dr Lim Swee Tin (penyair berbangsa cina terkenal), dan ramai lagi.

Dengan seminar itu juga saya mengenali Dr Mawar Shafie (pensyarah UKM), editor Majalah Nur (Kak Salina Ibrahim), En Azman Ismail (kini pensyarah di ASWARA) dan ramai lagi.

Dengan kapasiti saya sebagai seorang mahasiswa yang masih menuntut, saya amat ketahui bahawa saya tidak punya apa-apa. Oleh yang demikian, saya perlu mencari ruang agar suatu masa nanti saya akan berkhidmat dengan dunia yang saya amat minati itu.

Ya. Dunia penulisan dan buku.

Sejujurnya juga Mesir yang telah memperkenalkan saya dengan dunia ini. Apabila lambakan buku berada di bumi Mesir menyebabkan saya berfikir mengapa buku-buku ini saya tidak jamah dengan rakusnya? Dengan beberapa pengalaman itulah saya melihat dunia buku amat memberi peluang yang luas kepada mana-mana pihak. Sebab itu, saya amat senang jika saya menjadi sebahagian daripada anggota buku itu.

Tambahan :

1. Dunia pekerjaan adalah dunia yang amat penting. Oleh hal yang demikian, bekerja dengan minat peribadi adalah emas yang paling berharga.



Friday, August 28, 2009

PROGRAM PMRAM : Majlis Pembacaan Kutub Sittah




SAYA tidak ketahui apakah punca video yang saya tonton ini amat terkesan pada jiwa. Malah, dua kali saya menontonnya, dua kali itulah saya sebak.

Pertama, barangkali saya berfikir bahawa saya tidak akan hadiri program besar ini. Kedua, kemungkinan saya amat sebak melihat 'teman' saya yang akan mengendalikan program ini tanpa saya lagi di sisi.

Program Majlis Pembacaan Kuttub Sittah (dimulakan dengan Sahih Bukhari) adalah program yang akan diadakan oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) pada bulan Oktober nanti.

Program yang melibatkan kos yang besar serta bakal dihadiri oleh ulama besar Al-Azhar, pastinya memberikan peluang dan ruang kepada mahasiswa mendekatkan diri terhadap majlis ilmu.

Pastinya program ini bakal mengingatkan kita tentang kepentingan ilmu lebih-lebih lagi dengan kedatangan mahasiswa baru di Perlembahan Nil ini.

Tambahan :

Program ini akan dipengerusikan oleh Saudara Mohd Adlan Mokhtaruddin selaku Setiausaha Agung PMRAM.


HUKUM AGAMA : Malaysia Amal Undang-Undang Islam Yang Gagal

APABILA isu agama melanda politik tanah air, masing-masing kelam-kabut. Paling menakjubkan seorang menteri yang bukan berlatar belakangkan agama mengeluarkan kenyataan media yang bukan-bukan malah mempamerkan kebodohannya.

Isu Kartika Sari Dewi Shukarno yang sedang menjadi bualan hangat kepada institusi perundangan, institusi badan-badan berkanun, ulama dan ahli politik masing-masing sedang mengalami polemik kemunduran wacana dalam menangani masalah ummah dan Islam.

Sudah terang lagi bersuluh bahawa hukuman ke atas pesalah minum arak telah dinaskan di dalam Hadis Rasulullah s.a.w. namun mengapa tiba-tiba polemik ini muncul?

Apakah Undang-Undang Syariah Islam yang dipraktikkan oleh negeri-negeri tidak selaras dengan kehendak syariah Islam? Atau, adakah hukuman berdasarkan syariat Islam masih belum dilaksanakan di Malaysia?

Semuanya kita kembalikan kepada pemerintah. (Baca : jawablah korang kat akhirat nanti)

Apabila seseorang yang mengaku bersalah dengan membuktikan kesalahannya melalui pengakuan atau pembuktian, maka seseorang itu menurut hukum Islam wajib disebat 40 kali sebatan hingga 80 kali sebatan.

Oleh yang demikian, apabila timbul isu Kartika yang hanya dijatuhkan hukuman 6 kali sebatan, tetapi hakim menangguhkan perlaksanaannya, pelbagai pihak mula kelam-kabut. Antara punca-puncanya adalah :-

1. Menteri membuat kenyataan bahawa negara tiada Juru Sebat Syariah.

2. Konon-konon menghormati bulan Ramadan sebagai bulan yang mulia.

Oleh yang demikian, secara peribadi saya menganggap Malaysia masih mengamal Undang-Undang Islam yang gagal.

Menerbitkan Novel


SAYA meletakkan diri sebagai pembaca tegar sebuah karya fiksyen. Biasanya saya lebih membaca karya-karya yang memenangi anugerah melalui sayembara penulisan daripada karya pop yang berada di pasaran.

Oleh kerana dunia penerbitan karya fiksyen kini sudah tiba ke tahap yang membanggakan; saya fikir pelbagai keperluan mendesak terhadap kepelbagaian judul di dalam sesebuah karya.

Pertama; adakah judul 'Cinta-Cintun' masih releven pada hari ini?

Kedua; adakah pembaca akan hanya membeli karya yang berjudul 'cinta' sahaja.

Ketiga; adakah pembaca (era 2009) sudah muak dengan karya yang berkulitkan dua biji mata wanita?

Tiga perkara pokok ini yang sedang berlegar dalam diri. Sebagai seorang pembaca karya fiksyen, saya fikir bahawa karya fiksyen akan diminati oleh pembaca bukan kerana jalan ceritanya sahaja, tetapi sejauhmana seorang penulis itu mampu mengarang karya mereka melalui sistem pengarangan bermaklumat.

Oleh kerana karya fiksyen (novel) sudah belambak di pasaran sehingga pembaca terpaksa memilih karya-karya yang baik untuk mereka beli; adalah menjadi keperluan penerbit 'mengejar' penulis tegar dengan membangunkan judul-judul yang segar bagi menarik minat pembaca.

Tetapi, daripada satu sisi yang lain bagaimana melahirkan produktiviti penulis baharu? Mengikut pemikiran saya, seorang pengarang mampu mengarang empat buah karya dalam jangka masa setahun dengan cara-cara berikut :-

1. Penulis menghantar setiap bab kepada editor tanpa menunggu manuskrip siap sepenuhnya.

2. Penulis dibantu oleh editor untuk menghasilkan karya.

3. Penulis baharu diberi peluang ke media apabila karyanya sudah diterbitkan.

Oleh itu, proses memahami sebuah karya fiksyen adalah bukan suatu yang mudah.



Wednesday, August 26, 2009

VOICE OF PMRAM


KITA menjemput mana-mana mahasiswa atau mahasiswi yang ingin menghadiri Ujibakat Suara bagi pengacara majlis, pengerusi umum, pembaca berita, hos rancangan atau apa-apa sahaja untuk menghadiri majlis kita di Asrama Pelajar Kelantan, Hayyu Sabie, Kaherah pada hari ini.

Khamis, 27 Ogos 2009
Kaherah

Ujibakat akan diadakan bermula jam 8.00 pagi.

Panel penilai adalah :-

1. Syafiq Zulakifli
2. Azlan Hj Alias
3. Majdi Zakaria


Tuesday, August 25, 2009

Maahad Johor : Buka Peluang Mahasiswa Ke Mesir

Gambar ihsan alcina89

SECARA PERIBADI, Maahad Johor adalah salah satu institusi pengajian tinggi (Sekolah Menengah Agama Tinggi) di negeri Johor yang telah melahirkan ratusan malahan ribuan pelajar yang akan meneruskan pengajian mereka sehingga ke Universiti Al-Azhar, Mesir.

Sebagai lepasan pelajar tahun 2003, saya amat berbangga kerana dengan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) telah menempatkan sayabersama teman-teman di Universiti Al-Azhar, Kaherah ini.

Sesungguhnya guru-guru yang dipilih untuk membangunkan mahasiswa (pelajar) di Maahad Johor bukanlah guru biasa, malah proses pemilihan guru-guru Maahad Johor adalah pemilihan yang sangat berhati-hati dilakukan oleh Bahagian Pendidikan, Jabatan Agama Johor.

Terlalu banyak perkara yang wajar dicoretkan terhadap pembangunan yang dilakukan oleh mudir dan guru-guru Maahad Johor sehingga kebanyakkan mahasiswa dan pelajar Maahad Johor cemerlang di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

Dari tahun ke tahun pastinya, pelbagai pengiktirafan yang diterima oleh Maahad Johor setelah berjaya melakukan pelbagai sistem pendidikan dan pembelajaran bagi memastikan kualiti pelajar adalah setanding sekolah berasrama penuh yang lain.

Berkat pendidikan yang amat menakjubkan ini, apakah sumbangan yang seharusnya dimainkan oleh seluruh lepasan Maahad Johor?

Selaku penerima Anugerah Khas sempena Majlis Anugerah Cemerlang Maahad Johor pada tahun 2004, apakah tanggungjawab yang selayaknya patut saya dipulangkan kepada institusi ini.

Dikhabarkan ramai guru-guru saya yang sudah meninggalkan Maahad Johor dan berpindah ke Bahagian Pendidikan, Jabatan Agama Johor; malah ada yang kini sebagai Pegawai Pendidikan Agama Daerah di negeri Johor. Tahniah dan syabas buat semua guru-guru saya.

Tambahan :
Oleh kerana institusi ini paling menarik, sebab itu ketika belajar di sini hampir setiap minggu ibu dan bapa saya berkunjung melawat anaknya. :)

Monday, August 24, 2009

Seorang Demi Seorang Tinggalkan Kaherah

Ustaz Azrul nak balik juga?

Ahli Bait yang sudah pulang lebih seminggu yang lalu..

Ketika catatan ini ditulis, saya duduk keseorangan ;(

Pulang setelah tamat pengajian barangkali tidak sama dengan suasana pulang bercuti. Bermula bulan Ogos, mahasiswa yang telah tamat pengajian akan berbondong-bondong meninggalkan Kota Kaherah dan berlepas pulang ke Malaysia.

Bulan Ogos adalah paling awal. Ada yang memilih September, Oktober, November, atau Disember. Paling mengasyikkan adalah mereka yang mampu bertahan sehingga ke Januari hingga Mei tahun akan datang.

Saya akui ada di antara mahasiswa yang sudah mendapat Ijazah Sarjana Muda di Universiti Al-Azhar sanggup 'duduk' di bumi Mesir lagi setahun. Barangkali masing-masing punya keputusan tersendiri. Saya juga punya pandangan tersendiri berkenaan hal ini.

Pulang awal pastinya membawa kesan yang baik mahupun sebaliknya. Pulang awal bermakna Sijil Asli masih lagi tidak berada di tangan. Yang ada hanya Sijil Sementara yang dikeluarkan oleh pihak universiti. Proses yang terlalu lama barangkali menyebabkan sebahagian mahasiswa tidak sabar untuk meninggalkan tanah gersang Mesir.

Terpulang.

Dalam kehidupan tinggal berseorangan di rumah lebih-lebih lagi kawan serumah sudah pulang ke Malaysia memang membosankan. Tetapi, hal keadaan tersebut harus dibuang jauh ke muara sungai. Kerana, saya juga akan pulang pada satu waktu yang sudah ditetapkan.

Insya-Allah. Bagi saya, awal ataupun lambat pulang bukan jadi ukuran sangat. Yang penting setiap graduan sudah menyusun gerak langkah hidup sebagai seorang lepasan Al-Azhar. Mahu berada di dalam sektor mana, mahu bekerjaya atau menyambung pengajian, semua itu pastinya sudah direncanakan oleh setiap individu.

Oleh kerana saya adalah salah seorang graduan itu, saya juga sudah merencanakan ke mana hala tuju saya selepas ini. Baik atau buruk keputusan yang dibuat itu, moga-moga direstui oleh Tuhan yang Maha Menentukan.

Saya kelaskan diri saya sebagai mahasiswa divergen. Apa itu divergen? Nanti saya perjelaskan. Ada dua jenis individu dan masyarakat pelajar. Pertama disebut konvergen dan yang kedua disebut divergen.

Saya ulang sekali lagi bahawa saya adalah mahasiswa divergen. Golongan kedua. Apabila ia menyentuh kelas kedua, barangkali sekali imbas kita sudah melihat bahawa golongan pertama lebih baik daripada golongan kedua.

Tetapi harus diingat juga, bukan makna yang kedua adalah selemah yang pertama. Masing-masing punya kelebihan. Bagi saya, saya punya satu misi dan visi baharu dan tersendiri. Sebab itu, biarlah saya menjadi divergen kerana banyak kelebihan tersembunyi daripadanya.

Usah Salahkan Ijazah Pertama

Saya tidak akan salahkan Ijazah Pertama saya jika bukan jurusan Syariah yang saya akan teruskan. Barangkali ada pihak yang menganggap, belajar Syariah selama 4-5 tahun menjadi keperluan untuk terjun ke dalam medan dan industri Syariah.

Saya tidak fikir sehingga begitu. Sebab itu, ramai di kalangan graduan di dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang tidak semua akan menjadi peguam. Tidak semua graduan dalam bidang Mekanikal Kejuruteraan akan terus menjadi arkitek dan sebagainya.

Saya berpandangan bahawa seorang graduan yang menyempitkan bidang pengajian mereka dengan apa yang mereka akan terjuni (industri pekerjaan) hanya akan menutup skop pemikiran mereka.

Oleh hal tersebut, ramai juga yang mengganggur menunggu kerjaya dalam bidang mereka tidak berkunjung tiba sehingga bertahun-tahun.

Oleh yang demikian, banyak sebenarnya faktor yang mendorong seorang graduan tertumpu ke dalam bidang mereka tanpa memikirkan apa yang mereka akan lakukan selepas ini. Seingat saya tahun 2006, seorang pensyarah mengatakan kepada saya,

"Ilmu yang awak belajar di kuliah hanya 20% sahaja digunakan. Selebihnya adalah kemahiran dan pengetahuan yang awak ada."

Apa yang berlaku nanti semuanya adalah ketentuan-Nya. Saya reda dan akan terima kerana saya pasti apa yang saya lakukan tidak silap!

Sunday, August 23, 2009

SASTERA AHAD : Tauhid, wilayah sebenar sastera

Bangunan Fakulti Syariah di Universiti Al-Azhar, Mesir


Sumber : Utusan Online, Ahad (23 Ogos 2009)


Tauhid, wilayah sebenar sastera

Oleh FAISAL TEHRANI

SAYA berpendapat kita memerlukan sebuah persuratan yang menyediakan solusi untuk setiap masalah ummah dengan jalan supra mazhab. Saya perhatikan mutakhir ini karya sastera Islam kita telah menjadi kaku beku di dalam zon selesa.

Pengarang hanya memuatkan beberapa pandangan ulama, ayat Quran atau hadis dan ungkapan-ungkapan keislaman untuk menjadikan karyanya sastera Islam.

Ini lebih-lebih lagi dapat dilihat menerusi karya generasi baharu yang cenderung bersifat 'pop-keislaman'. Hanya terdapat seorang dua pengarang muda yang 'bekerja keras sedikit', dengan memuatkan wacana ilmu supaya karya sastera Islam tersebut mempunyai nilai tambah.

Perkara ini pernah disinggung satu masa dahulu oleh filsuf Algeria terkenal, Malek Ben Nabi, yang mengatakan setelah mengenal pasti masalah, umat Islam mesti menyediakan satu sikap sosial (solusi), dan bukan sekadar mengeluh dan mengulang membicarakan tentang masalah tersebut tanpa henti. Justeru, untuk kepentingan ummah secara menyeluruh; maka Islam dan umat yang dimaksudkan dalam kerangka sastera Islam tidak harus terhad kepada kelompok tertentu sahaja. Ini bererti kita tidak harus menulis untuk memberi penawar kepada umat Islam di Malaysia semata-mata. Kita perlu menulis untuk umat Islam secara global.

Sayyid Hossein Nasr dalam Ideals and realities of Islam (1967) menekankan Islam adalah sebuah agama yang pluralistik dengan kepelbagaian tradisi.

Dengan menggaul pelbagai tradisi Islam dari setiap penjuru dunia, ummah dapat saling meminjam kekuatan dan kelebihan satu sama lain. Ini bersesuaian dengan seruan Taha Jabir Fayyad al-Alwani dalam The Ethics of Disagreement in Islam (1997). Beliau menyebut, "If differences of opinion operate in a healthy framework they could enrich the Muslim mind and stimulate intellectual development".

Di sinilah pula datangnya peranan disiplin sastera bandingan yang dapat memugar persamaan dan perbezaan sastera Islam dari pelbagai rantau umat Islam. Sarjana sastera bandingan kita sudah perlu melangkah membandingkan wacana dan produk sastera Islam dari wilayah lain. Perbandingan yang bersungguh-sungguh akan membolehkan kita umat Islam membentuk satu jati diri persuratan yang bermodelkan kepimpinan Islam yang benar dengan pendekatan 'supra mazhab'.

Gesaan melakukan kajian bandingan antara sastera Islam bukanlah sesuatu yang baru. Ia pernah dianjur oleh Ungku Maimunah Mohd Tahir dalam esei beliau Kesusasteraan Bandingan dan Situasi Malaysia: Beberapa Pengamatan Awal Dalam Kesusasteraan Bandingan Sebagai Satu Disiplin (1994). Beliau menyatakan khazanah sastera berunsur Islam mempunyai satu kesatuan iaitu Islam untuk dibandingkan. Sarjana ini malah meramalkan suatu yang 'menarik' sekiranya kajian dalam bentuk bandingan dilakukan.

Sastera Melayu Islam misalnya dapat meminjam kekuatan sastera Islam rantau Indo Pakistan yang kuat tradisi sufismenya. Kita di Nusantara juga dapat menekuni dan meminjam apa yang baik dari sastera Islam Parsi dengan kekuatan falsafah pada tradisi sastera Islam syiahnya. Belum ada pula perbandingan yang bermakna untuk meminjam tradisi sastera Islam dari Afrika yang kukuh dengan pengaruh tarekat Sanusiyyah dan jihad yang panjang menentang kolonialisme Perancis dan Itali. Dengan membandingkan wacana dan pemikiran (yang terbenam dalam karya sastera Islam pelbagai tradisi) satu kesatuan ummah juga dapat digerakkan.

Menurut seorang ulama sunnah wal jamaah yang terkenal, Dr. Abdul al-Majid al-Najjar dalam buku yang diterjemahkan dengan judul Kebebasan Berpendapat dan Penyatuan Pemikiran Ummat (1997): "Kesatuan dan keharmonian model perpaduan untuk meraikan kepelbagaian ummah ialah dengan menggunakan akal (intelektual) berasaskan tauhid yang mutlak demi akidah Islam".

Penggunaan formula supra mazhab dalam karya sastera Islam (juga dalam disiplin sastera bandingan) kita dengan itu dapat menjadi satu dakwah bil hal atau gerakan mengajak kebajikan berdasarkan ayat 10 surah al-Hujurat: "Orang-orang mukmin itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat." Berdasarkan ayat al-Quran ini, kita malah dapat mengacukan sebuah model persaudaraan dalam sastera sastera Islam, dengan menggunakan paduan dua kaedah usul fikah iaitu sadd al-dhara'ei (menutup pintu bahaya) dan al-akhdhu bi al-Ahwat (mengambil yang lebih berhati-hati). Paduan dua kaedah ini akan membolehkan kita membataskan peminjaman tradisi sastera dan naratif (contohnya dari Barat) yang sama sekali tidak berkenaan dengan kita.

Sudah tiba masanya kita menonjolkan kekuatan kita sebagai pemimpin dalam menawarkan pelbagai kaedah penyelesaian untuk masalah ummah. Ini kerana umat Melayu-Islam adalah umat yang telah menunjukkan toleransi, kreativiti dan kebijaksanaan dalam pelbagai disiplin. Usahlah kita membunuh 'potensi' yang sedia ada ini. Sebaliknya kerencaman umat Islam harus digali, ditekuni, dipugar dan diadaptasi kembali menjadi satu kekuatan baharu.

Ini saya tanggapi sejajar dengan dua pandangan sarjana terkemuka kita. Pandangan dua tokoh berikut telah saya tekankan dalam prakata novel saya Tuhan Manusia. Yang pertama saya petik dari makalah al-marhum ustaz Yusoff Zaki Yacob "Masalah Pengasingan Sasterawan Melayu dari Intelektualisme Islam" yang beliau kemukakan pada tahun 1973 dalam Simposium Sastera dan Agama. Seterusnya esei Tumbuh Tiada Berbuah tulisan al-marhum Profesor Dr Syed Hussein al Attas untuk Hari Sastera 1978 di Kuala Trengganu.

Pembangunan

Ustaz Yusoff Zaki menulis: "Kini, di saat kita mengkehendaki satu bentuk pemikiran Islam yang dinamis, sesuai untuk menjiwai pembangunan kita, maka undang-undang yang cuba menahan perkembangan pemikiran Islam dalam tembok-tembok mazhab yang sempit itu perlu dihapuskan. Masanya telah tiba untuk kita memulakan perkembangan pemikiran Islamiah yang tidak tertakluk kepada satu mazhab, kerana persoalan-persoalan yang timbul di zaman moden ini tidak mampu diatasi dengan pemikiran mazhab Syafie sahaja". Perhatikan ketegasan dan seruan beliau sekali lagi, "Masanya telah tiba untuk kita memulakan perkembangan pemikiran Islamiah yang tidak tertakluk kepada satu mazhab." Pandangan Allahyarham Yusoff Zaki yang banyak mencorakkan sastera Islam tanah air sejak tahun 70 an sejajar dengan pandangan al-marhum Profesor Dr Syed Hussein alAttas.

Profesor Syed Hussein menyebut: "Bagi para penulis dan penyair kita di Malaysia dan Asia Tenggara seluruhnya, apakah ertinya soal pembukaan kembali pintu ijtihad ini? Ertinya mereka harus menghidupkan semangat bebas berfikir, bebas dari belenggu feudalisme; dari belenggu faham-faham yang sudah usang; dari belenggu faham taklid yang negatif. Mereka mesti menghidupkan semangat ini hingga ada nanti yang terpengaruh dan tampil ke muka, di kalangan generasi yang akan datang, bagi mendirikan sistem-sistem pemikiran yang dapat menggerakkan jiwa masyarakat ke arah kemajuan dan keadilan. Sebagai penulis-penulis Islam mereka mesti mengetahui dasar-dasar agama Islam; mesti mengetahui tentang ilmu-ilmu zaman sekarang; mesti mengetahui tema-tema yang penting dan yang belum cukup diperhatikan; mesti pandai mengolah unsur-unsur Islam, ilmu pengetahuan, tema, jalan cerita dan keadaan sekeliling, dalam satu hidangan yang akan berhasil meninggikan darjat kesedaran, pemikiran dan perjuangan ke arah yang murni".

Sudah tiba masanya kita bergerak dari pertikaian apakah karya sastera harus memuatkan ilmu yang benar atau tidak, di sebalik cerita yang berhemah atau tidak. Kita harus bergerak dari perbincangan apakah kriteria untuk menilai Islam atau tidaknya sesuatu karya. Generasi baharu pengarang sastera Islam mesti mencabar diri masing-masing untuk membuka ketempurungan minda menerokai wilayah sastera Islam yang sebenarnya luas. Persuratan Islam yang kini lembab perlu disegarkan kembali dengan peranan asasnya iaitu hendak 'melangsaikan masalah ummah dengan menyarankan solusi dari pelbagai tradisi Islam'. Ini perlu supaya sastera Islam kita terus bergerak menuju walayat yang sebenar iaitu - tauhid. Dan inilah cabaran sastera Islam dekad-dekad mendatang.

Friday, August 21, 2009

SASTERA : Karya Fiksyen Saya


SAYA paling kecewa apabila karya yang saya tulis tidak diterbitkan oleh mana-mana penerbit. Ya. Saya pernah menghantar ke majalah mahupun akhbar semata-mata mahukan karya saya dibaca oleh orang awam atau setidak-tidaknya dibayar dengan harga RM 150.00 untuk simpanan saya dan belanja sampingan.

Lahir sebagai seorang penulis kecil, saya mengerti kelemahan saya. Malah, saya bukan sehebat penulis yang lahir daripada anak-anak Minggu Penulis Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka. Tetapi, itu semua saya tolak ke tepi. Yang saya perlu fikir adalah, jikalau karya itu dibakulsampahkan oleh pihak editor majalah mahupun akhbar, karya saya mahu juga ditatap oleh pembaca diblog saya ini.

Karya 'Kalau Ummi Ada Disisi' saya tulis ketika peperiksaan bulan Mei yang lalu. Saya faham bahawa menghadap buku selama 24 jam tentu membosankan. Sebab itu saya tulis dalam sela masa yang tidak lama. Sekitar satu jam. Kemudian saya berehat dan menyambungnya pada waktu yang lain sehingga ke akhirnya.

Barangkali karya mentah ini masih baharu untuk dibaca. Tetapi, saya mahu juga berkongsi.

Tambahan : Karya ini sebenarnya saya tulis sempena Hari Ibu (bulan Mei yang lalu).

**********************

CERPEN :
KALAU UMMI ADA DI SISI

Karya Syafiq Zulakifli

SATU

SAYA membuang pandang ke jendela luar rumah. Teman-teman sudah lena dibuai mimpi. Entah mengapa, mata saya belum kantuk sehingga jam dua pagi ini. Saya kerling bintang yang samar-samar. Saya hitung bintang dilangit. Ada lima. Yang lain, tampak berbalam-balam.

Adlan sedang menyiapkan tugasan di dalam kamar. Saya cepat-cepat melihat bulan Kaherah. Hati saya berdetik, bulan ini juga yang menyinar di negara saya Malaysia. Ya. Bulan yang sama. Maha Suci Allah yang menjadikan setiap satu kejadian, ciptaan langit dan bumi, matahari dan bulan dengan kejadian yang tidak terfikir oleh akal yang waras. Saya yang menyelami ilmu pengajian Syariah di Universiti Al-Azhar ini juga tidak tergapai menggambarkan kuasa Tuhan. Subhanallah.

Sudah empat bulan saya tidak menghubungi Ummi. Kali terakhir, selepas peperiksaan semester pertama, akhir Januari lalu. Ummi pesan, kalau pulang bawalah segugus ilmu daripada ladang Imam Syafie. Ummi mahukan saya menjadi Imam Syafie kedua. Itu cita-cita Ummi. Satu kampung sudah riuh anak Hajjah Rohaya akan bergelar tok guru selepas pulang tamat pengajian daripada Mesir. Saya jadi amat takut dan gerun. Gerun untuk mengisi jawatan tok guru itu.

Dingin malam menampar-nampar pipi. Barangkali musim sejuk belum lagi berakhir. Saya pandang jam di dinding. Tiga pagi. Malaysia jam sembilan pagi, getus hati saya. Saya yakin Ummi sudah bangkit dari lena. Saya capai kartu kecil yang bernombor di atas meja. Ia dinamakan kad e-voiz. Salah satu daripada jenis khidmat telekomunikasi menghubungkan saya dengan Ummi melalui talian daripada internet. Saya menekan kekunci komputer riba sehingga talian dapat disambungkan.

“Assalamualaikum…” Saya dengar suara Ummi.

Salam Ummi saya jawab dengan airmata. Entah mengapa, terlalu syahdu mendengar suara Ummi. Tangisan itu cepat-cepat dimatikan.

Sepanjang perbualan, sempat saya menceritakan keadaan teman-teman saya yang lain terutama Adlan yang menjadi teman akrab di rumah. Ummi memulakan perbualan dengan rancak. Macam-macam ceritera yang disampaikan. Ayam kampung dicuri, seekar tanah telah dijual, anak jiran yang cemerlang peperiksaan STAM dan macam-macam lagi.

Saya tidak mahu mengulang soalan yang sama, mengapa tanah dijual. Sebab saya sudah tahu bahawa tanah dijual kerana saya. Mahu menyara saya mempelajari ilmu di Mesir. Setiap kali saya menelefon Ummi, saya tidak pernah dengar Ummi mengeluh kerana tidak punyai wang simpanan. Malah sebelum ini, setiap permintaan saya jarang dihampakan. Pernah hati saya terdetik, mengapa Ummi semudah ini membenarkan permintaan saya. Tetapi, saya tidak terfikir akan pengorbanan yang Ummi berikan pada waktu itu. Saya amat kerdil menilai pengorbanan seorang ibu. Jauh sungguh tahap pengorbanan saya jikalau mahu dibandingkan dengan Ummi.

Ummi pesan, kita orang miskin. Tetapi, Ummi tidak mahu kemiskinan menjadi penghalang kepada kejayaan saya. Ummi bersungguh-sungguh pesan agar saya tidak melupakan tanggungjawab melunaskan amanah sebagai seorang anak dan meraih kejayaan yang cemerlang untuk dibawa pulang kepada masyarakat kelak.

Saya tidak berbual lama hari ini. Ummi kata, dia harus bergegas ke Kuala Lumpur menghadiri jemputan perkahwinan saudara sebelah Abah. Lantas, saya segera meletakkan talian dengan salam yang masih belum ranum dibibir. Sedikit kecewa.

DUA

“LUQMANUL Hakim pernah menasihatkan anaknya agar menjadikan pukulan seorang penjaga (bapa) bagaikan air menyirami tanaman.” Wasiat Luqmanul Hakim seperti yang terakam di dalam Surah Luqman memberi kesan yang mendalam kepada jiwa saya.

Kelas pengajian tasawuf Syeikh Umar setiap hujung minggu di Masjid Saidina Hussien, bandar Kaherah tidak pernah kosong. Mahasiswa dari negara mana sekalipun akan menghadiri kelas beliau. Syeikh Umar amat arif berkenaan ilmu akhlak dan tasawuf.

"Apabila meninggal seseorang itu, maka terputuslah segala amalannya, melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah yang berterusan, ilmu yang memberi manfaat dan anak yang soleh sentiasa mendoakan kebaikan kepada kedua ibu bapanya."

Syeikh Umar membacakan hadith daripada kitab Riyadus Salihin karangan Imam Nawawi. Huraian demi huraian dibentangkan kepada kami. Adlan yang duduk di sisi sesekali mencuit lutut saya. Barangkali menyedarkan saya daripada lamunan. Saya rakam setiap ilmu dalam kotak fikir. Hafaz.

Saya tertampar dengan pengajian kali ini. Fikir saya, berapa banyak kali doa saya bacakan buat Ummi. Saya kesat airmata yang mengalir. Moga-moga ini airmata keinsafan yang bersarang dilubuk hati. Fikiran saya menerawang memecah masuk awan bumi Malaysia. Mungkin teringatkan Ummi di kampung.

“Ummi mana tahu, saya perlukan wang ini segera. Saya malu Ummi. Ustaz dah membebel dah. Kawan-kawan semua dah selesaikan yuran sekolah.” Suara saya sedikit tinggi.

“Kalau ya pun, mengapa banyak sangat. Sampai tiga ratus ringgit.”

“Ummi bagi dulu. Nanti kalau ada lebih saya pulangkan.”

Ummi hulurkan wang tiga ratus ringgit tanpa mengharap penjelasan yang tepat. Saya mencapai wang itu dan beredar meninggalkan teratak rumah usang. Saya harus ke sekolah dengan segera. Saya simpan wang ditangan dengan perasaan gembira. Basikal buruk, saya bonceng dengan laju menuju ke sekolah.

“Berapa kau mahu bayar untuk pendahuluan?” Saya terserempak dengan Azhar dalam perjalanan ke sekolah.

Azhar sememangnya terkenal sebagai seorang pelajar nakal di sekolah. Dia juga yang selalu menjadi mangsa guru disiplin di sekolah. Ada teman-teman yang menasihatkan saya agar tidak berkawan dengan dia. Tetapi, saya tidak pernah hirau akan semua itu. Yang saya tahu, saya perlu menggandakan wang yang ada dikocek. Dia memperkenalkan skim perniagaan berantai piramid. Katanya, ini satu perniagaan kecil-kecilan. Jikalau saya membayar tinggi, tinggilah pulangannya.

Wang yang Ummi beri saya hulurkan pada Azhar. Harapnya berhasil. Itu yang dijanjikan oleh Azhar.

Pilu hati saya mengenangkan peristiwa-peristiwa yang lalu. Maafkan saya Ummi.

Semenjak di bangku sekolah, saya impikan jadi anak orang kaya. Bergaya dengan sebuah telefon bimbit Nokia N70 seperti teman-teman yang lain. Yang paling menyeronokkan, ada teman yang mempunyai play-station di rumah. Fikir saya, duduk di rumah kampung pun perlu itu dan ini. Saya masih ingat, saat Ummi membekalkan saya sebuku roti dan sebutir telur rebus untuk di bawa ke sekolah, saya tempik dengan kata-kata yang amat tragis.

“Kalau tiap-tiap hari makan telur, muka telur lah jawabnya saya ini Ummi…”

Kehidupan sebagai anak orang kampung sememangnya begini. Kais pagi makan pagi. Kais petang makan petang. Saya amat tidak gemar hidup susah seperti ini. Malu dengan kawan-kawan.

Ummi yang bekerja menjual kelapa di tepi jalan kampung amat memalukan saya. Pernah suatu masa, saya diperli oleh kawan-kawan sekelas.

“Ummi tak jual kelapa hari ini?”

Aduh. Terlalu malu buat diri saya. Fikir saya, mana saya mahu letakkan muka saya ini. Hari demi hari kehidupan saya seperti ini. Hidup sebagai orang mewah tidak pernah merasa walau sekali. Kasut, baju, dan seluar yang saya pakai ke sekolah masih lagi seperti tahun-tahun lalu. Lusuh dan koyak.

Kemiskinan membuatkan saya terlalu malu. Malu dengan segala-galanya. Barangkali jika saya hidup mewah, ramai teman yang memilih untuk berkawan dengan saya. Tetapi, kemiskinan inilah yang membuatkan saya jadi seperti ini.

TIGA

“ALLAH menjadikan ramai orang miskin di dunia kerana syurga-Nya amat luas untuk dihuni mereka. Rasulullah SAW bersabda, syurga akan banyak dihuni oleh orang-orang miskin berbanding orang-orang kaya.”

Pengajian kelas Syeikh Umar jarang saya tinggalkan. Syeikh Umar amat menjaga tata tertibnya ketika mengajar. Malah beliau amat marah sekiranya ada di antara anak-anak murid yang bergurau senda ketika sedang menuntut ilmu.

“Adlan, anta cukup beruntung kerana berlatar belakangkan keluarga yang berada.” Saya memulakan perbualan ketika berjalan pulang daripada kelas pengajian.

“Mengapa pula? Ayah ana juga bukan berasal daripada keluarga yang senang. Ayah ana seorang pengembala kambing pada asalnya. Tetapi, selepas bekerja keras, dia menjadi seorang usahawan kampung yang terkenal. Malah, kini dia menjadi pembekal utama di kawasan kampung ana.”

Adlan amat memahami setiap apa yang saya tuturkan. Malah, ketika saya kehabisan wang, dia izinkan saya meminjam wang daripadanya. Setiap masalah yang terpendam, keluhan yang saya hadapi, kemiskinan yang menjadi punca penghalang saya menuntut ilmu di Mesir pada asalnya, adalah cerita yang pernah saya sampaikan kepadanya.

Dia memahami kehidupan saya sebagai seorang anak penjual kelapa di tepi jalan. Katanya, hidup di dunia bukan untuk selama-lamanya. Biarpun apa juga yang dihadapi, usaha, semangat dan doa yang berterusan adalah pembimbing diri ke arah kejayaan.

“Biar kita ditohmah kerana miskin. Tetapi, kita tidak miskin akhlak dan budi bahasa. Kita tidak miskin segala-galanya. Allah menjadikan sesuatu itu ada hikmahnya.”

EMPAT

TIGA ratus orang mahasiswa berkumpul di hadapan Pusat Konvensyen Antarabangsa Al-Azhar, Kaherah. Masing-masing menyarung pakaian ‘abaya’ hitam yang disulam khas sempena Majlis Konvokesyen Graduan Mahasiswa Universiti Al-Azhar.

Saya di antara anak orang miskin yang akan dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Syariah daripada Universiti Al-Azhar. Majlis pengijazahan akan disempurnakan oleh Syeikh Besar Al-Azhar, Syeikh Sayyed Tantawi.

Siapa yang tidak kenal pada Al-Azhar; universiti yang telah mencetak hampir berjuta-juta mahasiswa di bumi peradaban Islam ini. Graduan dan graduanita sudah berpusu-pusu masuk ke dalam ruang dewan besar.

Saya renung wajah Adlan dalam-dalam. Airmata saya mengalir begitu laju. Entah mengapa, saya fikir ini hadiah untuk Ummi. Tetapi, Ummi tidak ada di sini. Ummi jauh berbatu daripada kota Kaherah ini.

“Kalau Ummi ada di sisi tentu seronok bukan?”

Adlan menyuakan soalan kepada saya. Saya angguk. Saya tidak mampu berkata apa-apa. Yang saya fikir, raut wajah Ummi sedang berada di sisi. Dia yang memberi semangat tatkala saya sedang berduka. Dia yang menganugerahkan saya kekuatan ketika jiwa saya dalam derita.

Pernah saya menangis tatkala saya gagal di dalam peperiksaan tahun-tahun yang lalu. Ummi yang banyak memberi motivasi kepada saya. Aduh. Sungguh menyedihkan.

Semenjak kecil sehinggalah hari ini, Ummi yang telah mendidik saya dengan bermacam-macam didikan. Ummi yang ajar saya hormat pada orang tua. Ummi yang mengenalkan saya dengan kalimah-kalimah Tuhan.

Saya amat terasa apabila Ummi tiada di sisi. Kalaulah Ummi ada di sisi tentu menyeronokkan. Anak Ummi yang miskin ini akan bergelar seorang mahasiswa Islam untuk berkhidmat untuk agama dan masyarakat. Dan, tentu Ummi akan menjadi insan yang paling gembira. Itu yang saya fikirkan.

“Ummi, Imam Syafie kedua sudah lahir,” jerit saya dalam hati.



Majlis Pengumuman Puasa

Mufti Kerajaan Mesir yang lalu sedang ditemuramah oleh wartawan

Ada budak tu nak juga bergambar...


SETIAP tahun, Majlis Pengumuman Puasa Ramadan akan diadakan di Azhar Conference Centre (ACC), Kaherah. Pada waktu ini juga, ramai dan kebanyakkan ulama-ulama besar Al-Azhar akan turun ke dalam majlis tersebut.

Majlis pada malam tadi dihadiri oleh Dr Mohamed Sayyed Tantawi, Imam Besar Al-Azhar, Mufti Kerajaan Mesir, Dr Ali Jum'uah, Menteri Wakaf Mesir dan kenamaan-kenamaan yang lain.

Setiap tahun, PMRAM selaku persatuan induk mahasiswa di bumi Mesir akan menerima jemputan daripada pihak pengurusan majlis.

Fikir saya, hanya di Mesir sahaja ulama-ulama diraikan malah bagai seorang 'artis' yang diagungkan.

Barangkali suasana ini jauh berbeza dengan negara kita tercinta. Mengapa? Adakah orang-orang agama tidak dilayan di tempat yang selesa? Atau 'agama' hanya pada Kad Pengenalan sahaja?

Justeru, kerana itulah saya berfikir bahawa kita perlu fikirkan sesuatu untuk membangunkan negara berteraskan konsep "Ulama Didahulukan Agama Diutamakan". Apa macam Pak Jib, ada berani?


Thursday, August 20, 2009

TERLALU HAMPIR


Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah bakal menerima kedatangan seorang graduan Ijazah Sarjana Muda Syariah, Universiti Al-Azhar, Kaherah. Bila? Tunggu artikel akan datang.

Terima kasih kepada semua pihak yang telah mendidik saya sepanjang berada di bumi Mesir terutama Ustaz Hairul Nizam Mat Husain. PMRAM yang telah melahirkan saya sebagai seorang mahasiswa dan semua pihak yang terlibat sama ada secara langsung atau tidak.




Presiden PMRAM Diberi Mandat


MAHASISWA dan MAHASISWI dijemput menghadiri majlis yang amat penting ini. Pengumuman anak bulan Ramadan oleh Dr Ali Jum'uah, Mufti Kerajaan Mesir.

Ramai kawan-kawan minta saya teruskan pengajian di Mesir. Tidak!!!

Jawab saya, "Mungkin tidak!"



Wednesday, August 19, 2009

Ustaz Zaki Berjiwa Besar

SEORANG tokoh mahasiswa yang saya kenali semenjak dari sekolah menengah, banyak mempengaruhi salah satu kehidupan saya di bumi Mesir.

Beliau yang dimaksudkan ialah Saudara Mohd Zaki M Noor; salah seorang calon YDP BKPJM bagi sesi 2009/10. Biarpun tewas dengan majoriti yang besar, saya fikir itu bukanlah satu perkara yang utama.

Apa yang lebih penting, beliau telah banyak memberikan sumbangan yang besar kepada pentadbiran BKPJM. Sumbangan buah fikiran dan idea, sumbangan tenaga di dalam memastikan pentadbiran BKPJM sentiasa maju ke hadapan.

Saya pasti, tujuan beliau bertanding bagi jawatan penting ini juga bukanlah hanya sekadar suka-suka. Tetapi sekurang-kurangnya saya melihat pentadbiran saya benar-benar bersedia dan terus berfikir dengan rasional; apakah sebenarnya tanggungjawab yang seharusnya dilaksanakan sebagai AJKT pentadbiran.

Secara peribadi, beliau telah membuka 'mata-mata' utama pentadbiran agar berubah ke arah positif di dalam memastikan BKPJM bukan hak milik AJKT semata-mata tetapi yang lebih penting adalah BKPJM adalah milik kita semua.

Tahniah kepada penyokong kuat Ustaz Zaki yang telah bertungkus lumus masa dan tenaga bagi memastikan calon kalian memenangi saf kepimpinan. Kalah bukan bermakna mengalah. Tetapi kita juga akan memastikan idea kita disumbang untuk kepentingan badan kebajikan ini. Teruskan menyokong kuat BKPJM.

Tambahan :
TAHNIAH kepada Ustaz Basir yang telah berjaya merebut kerusi Yang Dipertua BKPJM bagi sesi pentadbiran BKPJM 2009/10.



Gambar Sekitar Mesyuarat Agung

Gambar yang paling tinggi nilainya...Betul tak Azmie?
Dari kiri : Aiman, saya, Al-Azmie, dan Salam

Biar siapa juga memerintah...kita tetap saudara

Terima kasih kepada dunia pengurusan dan pentadbiran

Penasihat Johor...terima kasih kepada semua

Lima orang perwira negeri Johor

BKPJM Diterajui Oleh Ustaz Basir

ALHAMDULILLAH, tamatlah sudah sesi pentadbiran Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor di Mesir (BKPJM) bagi sesi 2008/09. Saya selaku Penasihat BKPJM juga secara rasminya meletakkan jawatan sebagai penasihat kepada anak-anak negeri Johor.

Mesyuarat Agung Tahunan BKPJM berjalan dengan sempurna. Ada muhasabah dan signal penting barangkali pada MAT kali ini. Dengan pertarungan penting merebut kerusi calon Yang Dipertua, saya kira ini adalah satu daripada bentuk 'teguran awal' kepada kepimpinan BKPJM bahawa persatuan anak Johor di bumi Mesir ini harus sedar tentang kewajipan melaksanakan amanah.

Barangkali setelah 27 tahun BKPJM diwujudkan, banyak amanah yang masih tidak tertunai. Banyak kekurangan yang masih belum terlaksana. Saya hanya berada satu sesi dalam pentadbiran negeri Johor.

Sesi 2005/06 di bawah pentadbiran Ustaz Mohamad Fairuz Tamjis, saya ditaklifkan sebagai Ketua Unit Pengetahuan dan Bimbingan. Terlalu sedikit pengalaman di peringkat negeri jika mahu dibandingkan dengan teman-teman yang lain.

Sejujurnya, saya dihantar ke PMRAM demi memastikan amanah pentadbiran mahasiswa Islam di bumi Mesir ini dibantu dengan seadilnya. Mahasiswa diberi latihan, dibangunkan mindanya agar menjadi mahasiswa proaktif.

Ucapan kemaafan kepada Yang Dipertua BKPJM sesi lalu, Ustaz Firdauz Noh kerana saya tidak dapat melaksanakan amanah dengan sebaiknya. Jadual mesyuarat yang padat tidak mengizinkan saya menghadiri dua mesyuarat dalam satu-satu masa.

Apapun, saya ucapkan terima kasih kerana memberi peluang saya mencurahkan idea dalam pentadbiran negeri pada tahun ini.

Dalam ucapan terakhir saya semalam, saya menyentuh bahawa biarlah siapa juga yang memerintah BKPJM, perkara yang paling utama adalah bagaimana BKPJM dinilai sebagai sebuah persatuan yang mampu mengembalikan roh mahasiswa sama ada Perubatan, Pengajian Islam dan Qiraat.

Tahniah kepada BKPJM yang buat kali pertama mengorak langkah mencalonkan Dr Yazid Hanzir selaku AJKT BKPJM.

Kita mahukan lebih ramai mahasiswa perubatan dalam pentadbiran kita akan datang. Tahniah!

Tambahan :

Tahniah kepada calon YDP saya yang menang merebut kerusi Yang Dipertua!!! Tahniah buat Ustaz Basir


PUISI : Anak-Anak Hari Ini



Anak-anak hari ini
bila berjaya diberinya harta
diberinya dunia
yang hanya sementara.

Anak-anak hari ini
bila berjaya disuapnya bahagia
dikenyangkan dengan makanan gembira
dilayan dengan pelayan jiwa
memartabatkan bangsa.

Anak-anak hari ini
lebih bersuka ria
dari tangis derita
kerana ibu bapanya
disuapkan dengan sebiji kereta
apabila berjaya.

KAHERAH
19 Ogos 2009

Tuesday, August 18, 2009

BARU TERBIT


SEMPENA DENGAN KEDATANGAN BULAN RAMADAN YANG MULIA, Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir telah menerbitkan buku berjudul Ramadan : Puasa dan Iktikaf. Buku ini membicarakan beberapa persoalan penting berkenaan puasa dan Ramadan yang perlu diketahui oleh semua warga Al-Azhar sebagai salah satu daripada ilmu bantu berhadapan dengan masyarakat pada waktu ini.

Perbincangan beberapa hukum di dalam mazhab Shafie dibahaskan di dalam buku ini. Dapatkan di kedai-kedai buku PMRAM yang berhampiran dengan anda.

Buku ini dikarang oleh Saudara Muhammad Zuhaili Saiman, Anggota Badan Pengurus PMRAM 2009 selaku Naib Presiden III PMRAM.

Tahniah!

SASTERA : Akhbar Hari Ini

Sumber : Berita Harian Online
(Difahamkan bahawa ruangan Sastera akan terbit setiap hari di Berita Harian. Tahniah!!!)


Panel Bicara Tokoh Sastera luah rasa tidak puas hati


BICARA Tokoh Sastera Pengalaman Sebagai Sumber Pelajaran menjadi medan meluahkan rasa tidak puas hati layanan yang diberikan kepada mata pelajaran Sastera di sekolah negara ini mahupun industri kreatif yang didakwa lebih mengutamakan karya komersial dengan tumpuan dalam industri hiburan berbanding teks serius.

Sasterawan Negara (SN), Datuk Dr Anwar Ridhwan, menganggap senario penutupan kelas Sastera di kebanyakan sekolah mendorong kepada peminggiran Kesusasteraan Melayu daripada mendapat tempat di hati pelajar, walaupun pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sudah berkuat kuasa.

"Pemberian Anugerah Tokoh Akademik kepada SN, Prof Dr Muhammad Salleh, menunjukkan sastera masih mendapat tempat dalam masyarakat, tetapi perkembangan ini masih terlalu perlahan berbanding perkembangan sastera di negara lain kerana peradaban kita memerlukan karya lebih bermutu.

“Senario semasa ini memerlukan pelajar jurusan Sastera bijak mencuri peluang dalam industri yang meliputi pelbagai cabang kesenian dengan mengetengahkan bakat yang ada tanpa membiarkan industri itu didominasi sesetengah pihak saja," katanya yang juga Ketua Satu, Persatuan Penulis Selangor (PPS) ketika merasmikan bicara terbabit.

Bicara anjuran Kelas Pengajian Melayu, Pusat Kesusasteraan Kebudayaan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan PPS yang berlangsung di Bangi, baru-baru ini, bertujuan menghargai sumbangan karyawan kelahiran Selangor.

Penyair yang juga mantan guru, Ahmad Sarju, sebagai karyawan seni yang diraikan pada bicara itu, mencadangkan mata pelajaran Kesusasteraan Melayu diwajibkan di semua sekolah menengah bagi memastikan subjek berkenaan tidak terkebelakang dan dikaburi oleh perkembangan subjek Sains.

"Perkembangan teknologi dan sains terus melalaikan masyarakat sehingga timbulnya tanggapan kelompok yang mengambil subjek Sastera dianggap kurang cerdik dan generasi muda dimomokkan daripada mengambil jurusan ini sebagai pilihan,

"Saya difahamkan ada usaha untuk mengembangkan sastera, tetapi perkembangannya terbatas kepada pihak yang dekat dengan cabang kesenian saja, manakala generasi muda terus disogok dengan sains dan teknologi,” katanya ketika ditemui pada program yang dipengerusikan oleh Pegawai Perancang Bahasa DBP, Shahrun Nizal Mohd Nor.

Beliau turut melahirkan kekecewaannya terhadap industri kreatif yang lebih memberi peluang kepada kelompok komersial, walhal karyawan tanah air yang bekerja di belakang tadbir banyak memberi sumbangan kepada pembangunan kesenian dan kebudayaan negara.

“Saya tidak bermaksud untuk bermegah, tetapi sebagai antara yang memartabatkan Kesusasteraan Melayu, saya berharap ia dapat dikembangkan melalui kegiatan sastera iaitu dengan mempertemukan penulis tanah air dan penggiat seni tempatan bagi memastikan tidak wujudnya diskriminasi,” jelasnya.

Pengarang kreatif yang juga guru, Amin Minhad, mengakui karya sajak dan syair masih berkumandang di stesen televisyen, tetapi ia tetap meralatkan kelompok penyair kerana pencipta asal puisi tidak ditampilkan, sebaliknya artis tempatan menjadi pilihan untuk beraksi.

"Keadaan ini seperti kacang lupakan kulit. Layanan sedemikian seolah-olah menganggap pengarang asal tiada nilai komersial. Kami tidak memerlukan dunia glamor untuk mengembangkan hasil seni, tetapi cukup sekadar diberi penghargaan dengan memberi sedikit ruang dan peluang untuk sama memeriahkan dunia karyawan seni,” katanya.

Amin Minhad berharap industri kreatif yang diwakili pelbagai cabang seni mengamalkan persaingan sihat dengan memberi peluang dan ruang sama rata kepada semua pihak, tanpa memilih bulu walaupun keuntungan menjadi keutamaan masyarakat masa kini.

"Saya dapati program yang mengetengahkan karya sastera ilmiah dan Islami kurang mendapat tumpuan masyarakat dan pihak korporat berbanding program realiti hiburan yang mendapat tajaan daripada pelbagai pihak. Situasi ini memberi kesan kurang sihat kepada kemampuan karya puisi dan cerpen untuk berkembang," jelasnya.

Justeru, kesedaran semua pihak terhadap fenomena ini penting sekiranya negara mahu memastikan hadirnya keseimbangan antara hiburan dengan sastera ilmiah, bagi membolehkan kedua-duanya berkembang seiring dan memenuhi kepelbagaian selera masyarakat.

Sunday, August 16, 2009

KEPUTUSAN PEPERIKSAAN KELUAR SECARA RASMI

Keputusan sedang ditampal. Kanan sekali adalah Pegawai Pengurusan dan
Pentadbiran Syariah tahun 4.

Inilah bentuk dan sistem bagaimana keputusan peperiksaan ditampal.

AKHIRNYA keputusan peperiksaan secara rasmi keluar pada 16 Ogos 2009. Saya telah mengetahuinya lebih awal iaitu pada 2 Ogos 2009 melalui 'bilik kontrol' (macam bilik kebal di Lembaga Peperiksaan Malaysia) dan minggu lalu di bilik pentadbiran Al-Azhar tahun 4. Oleh itu, keputusan yang sama menjadikan saya tidak seghairah kawan-kawan yang lain. :)

Petang hari Ahad bersamaan 16 Ogos 2009, mahasiswa tahun 4, Syariah Islamiah di Kaherah akhirnya menunggu dengan sabar apabila keputusan secara rasmi ditampal di belakang kuliah.

Saya ucapkan jutaan tahniah kepada kawan-kawan senegeri dan senegara yang berjaya. Paling menggembirakan teman-teman di dalam 'kumpulan belajar' kami akhirnya melepasi halangan dengan berjaya mendapat keputusan yang membanggakan semua pihak.

Terima kasih kepada keluarga, teman-teman, sahabat dan sanak-saudara yang menanti kepulangan saya sepanjang lima tahun bermukim di bumi Mesir. Bermula 24 Oktober 2004 sehingga 2009 adalah satu perjalanan pendidikan yang memerlukan kesabaran dan ketenangan.

Saya pernah mengalami saat duka; saat tidak dapat menyempurnakan amanah ini dengan sebaiknya. Namun, keputusan yang terbit ini mengajar saya bahawa; kegagalan hari semalam bukanlah kegagalan yang hakiki.

Terima kasih kepada Tuhan yang menjanjikan. Terima kasih kepada kerjaya yang sudah menanti di hadapan. Terima kasih kepada ibu bapa yang telah berkorban wang, tenaga, dan harta segalanya untuk saya menunaikan amanah yang paling besar ini. Terima kasih kepada semua pihak yang menanti kepulangan saya dalam masa yang terdekat ini.

Percayalah, saya mempunyai suatu visi dan misi dalam hidup agar menjadi seorang warga azhari yang bukan hanya bercakap berkenaan agama semata-mata tetapi lebih daripada itu adalah sebagai model terbaik untuk digunakan oleh rakyat dalam bidang profesional. Apabila mahasiswa lepasan Al-Azhar tidak dilabel sebagai golongan profesional, itu adalah satu pemikiran yang bagi saya masih lagi belum mencapai tahap maksima.

Terima kasih kepada PMRAM yang membesarkan saya dibumi Mesir dengan amanah ilmu yang berguna. Ilmu persatuan, ilmu kreadibiliti kepimpinan dan sebagainya. Terima kasih kepada pegawai Kedutaan Besar Malaysia Kaherah yang mengenali pencapaian saya sebagai seorang mahasiswa.

Terima kasih segalanya!


KEMPEN Pilihanraya BKPJM


CALON AJKT PILIHAN SYAFIQ ZULAKIFLI

1. Dr Yazid (pastikan pelajar PERUBATAN akan mentadbir BKPJM!!!)
2. Haidir Hanizan (saya perlukan pelbagai skrip drama daripada beliau)


MESYUARAT Agung Tahunan BKPJM akan berlangsung pada hari Selasa, 18 Ogos ini bertempat di Asrama Pelajar Johor, Rabaah, Kaherah.

Justeru, semua warga Johor dijemput mengundi SEORANG CALON YANG DIPERTUA dan TUJUH ORANG CALON AHLI JAWATANKUASA TADBIR BKPJM

DEMI MEMASTIKAN KESINAMBUNGAN LEGASI PENTADBIRAN BKPJM DITERUSKAN OLEH GENERASI BKPJM, SAYA MEMOHON AGAR AHLI MEMILIH SAUDARA BASIR BIN MOHAMED UNTUK MENTADBIR BKPJM PADA SESI MENDATANG.

HIDUP BASIR!!!

Tambahan : Walaupun orang 'sudah bising' mengatakan KAUM MELAYU tidak memerintah BKPJM!!! Hehe


Saturday, August 15, 2009

Perkembangan Penulisan Sastera Di Malaysia


FAKTA yang tepat bermulanya penulisan sastera di Tanah Melayu menjadi polemik. Sama ada kedatangan hikayat menjadi penanda aras ataupun kelahiran novel Melayu menjadi pemula tradisi sastera di bumi Melayu.

Biarlah ia menjadi persoalan yang tinggal di tepian.

Saya ingin berbicara soal penulisan sastera hari ini. Benarkah sastera semakin diterima? Izinkan saya memberi fokus novel, filem, dan drama dalam perbahasan saya kali ini.

Saya belum membuat bancian terhadap sejauhmana keberkesanan program sastera negara hari ini. Dewan Bahasa dan Pustaka selaku penggerak kepada aktiviti sastera, adakah sudah bekerja keras menjalankan tanggungjawab memperkenalkan dunia sastera kepada masyarakat awam?

Kita risau, kesusasteraan Melayu tidak mendapat tempat sewajarnya. Apabila PPSMI yang bakal dimansuhkan pada 2012 juga menjadi polemik yang tidak berkesudahan, saya fikir kerajaan perlu melakukan sesuatu bagi mengatasi masalah bahasa Melayu yang semakin dipinggirkan, kesusasteraan Melayu yang tidak lagi dikaji oleh anak-anak Melayu pada hari ini.

Walau apapun, pada hari ini sektor penerbitan sastera sudah berkembang. Lahir pelbagai syarikat yang memberi galakan terhadap penghasilan produk sastera. ALAF 21 misalnya selesa mengeluarkan karya-karya sastera, begitu juga PTS yang semakin cemerlang, Kaki Novel, Creative, Jemari Seni, NB Kara, Karnadya dan lain-lain lagi.

Polemik Filem dan Drama

Saya kurang pasti, berapa banyak novel karyawan tanah air yang diangkat sebagai filem atau drama. Kalau ada pun barangkali boleh dibilang dengan jari. Siapa yang bersalah? Adakah pengkarya yang tidak mampu menghasilkan karya bermutu ataupun kerajaan yang masih terpinga-pinga menyimpan peruntukan untuk menerbitkan filem ilmu. Jika ada pun, filem UMNO berjudul '1957 Hati Malaya' yang sememangnya mengangkat martabat UMNO di persada tanah air.

Jika PAS memohon untuk menerbitkan filem; adakah kerajaan akan memberikan peruntukan kepada mereka? Barangkali filem 'Ulama Merdeka' sesuai dijadikan tajuk filem tersebut.

Sehingga hari ini, banyak khazanah sastera Melayu yang masih belum selesai!

Gambar : Dr Anwar Ridhwan selaku Sasterawan Negara ke-10 (2009)

Friday, August 14, 2009

Fiesta Thaqafi BKPJM


MAHASISWA AL-AZHAR dijemput menyertai Fiesta Thaqafi yang akan diadakan di Asrama Pelajar Johor Rabaah (Rumah Baru Johor)

Fiesta Thaqafi BKPJM 2009

Tarikh : 15 dan 16 Ogos 2009
Masa: 7 pagi hingga 7.30 petang

Kertas Kerja yang akan di bentang:

15 Ogos 2009 (Sabtu)


Dakwah Non Muslim
YBhg Ustaz Mohamad Fairuz bin Tamjis

Famili Solehah, Keperluan Dan Kepentingannya Terhadap Islam
YBhg Ustaz Mumtaz bin Haron
YBhg Ustazah Faizah binti Supian

Bursa Saham Menurut Perspektif Islam
YBhg Ustaz Salman bin Maskuri

16 Ogos 2009 (Ahad)

Muslimah dan Cabaran Masakini
YBhg Dr. Nafsah binti Dulajis

Pemindahan Organ Menurut Perspektif Islam
YBhg Ustaz Mohd Nazrul bin Nasir

Orientalis dan Kristianisasi
YBhg Ustaz Muhd Hairi bin Hamzah

Pendaftaran bernilai LE15 termasuk kertas kerja
(Boleh didapati di tempat program berlangsung)

Untuk pendaftaran boleh hubungi:

Saudara Mohd Azizul Hakim Azizul | +011 177 1435 | PESERTA LELAKI
dan Saudari Norfatimah Khairuddin | +011 041 2523 | PESERTA PEREMPUAN

Komposer Nasyid


MENGGALAS tanggungjawab sebagai salah seorang penulis lirik bagi kontinjen Johor sempena Pertandingan Nasyid Ekspo Gempak PMRAM yang diadakan di Kaherah merupakan pengalaman yang paling berharga.

Walaupun tidak membawa pulang hadiah, pasukan ini telah memberikan persembahan yang baik. Rata-rata menyifatkan bahawa pertandingan nasyid yang disertai lebih daripada 10 buah pasukan memberikan persaingan antara satu sama lain.

Ketua Hakim, Saudara Bazli daripada kumpulan Nasyid UNIC melihat bahawa tema kemerdekaan yang diharapkan di dalam pertandingan sepatutnya diberikan kelebihan oleh semua pasukan. Tetapi, sebaliknya beberapa pasukan tidak menggunakan tema tersebut termasuk pasukan Johor.

Apa juga keputusan, saya mengucapkan tahniah kepada yang berjaya. Tahniah kepada vokalis Kuala Lumpur yang saya kira adalah vokalis terbaik.

Juara : Kuala Lumpur
Naib Juara : Tanta
Ketiga : Damanhur

Tambahan :

Selepas ini saya perlu fikirkan menyiapkan lagu-lagu untuk kumpulan Nasyid Al-Wadi PMRAM. Barangkali itu adalah khidmat terakhir saya di Mesir.

Thursday, August 13, 2009

Sasterawan Negara dan Kempen Membaca

TAHNIAH diucapkan kepada Dr Anwar Ridhwan yang dinobatkan oleh kerajaan Malaysia selaku Sasterawan Negara yang ke-10. Ia meneruskan legasi Allahyarham Dr. S Othman Kelantan yang menjadi Sasterawan Negara yang kesembilan lebih enam tahun lalu.

Sumber : Utusan Malaysia

Dr. Anwar Sasterawan Negara ke-10

PUTRAJAYA 11 Ogos - Datuk Dr. Mohd. Anuar Rethwan atau lebih dikenali sebagai Anwar Ridhwan diumumkan sebagai Sasterawan Negara ke-10.

Pengumuman dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Pengerusi Panel Anugerah Sastera Negara (ASN) ke-10.

Beliau berkata, penyampaian anugerah tersebut akan disempurnakan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada satu majlis di Kuala Lumpur pada 20 Oktober ini.

''Sejak saya mengambil alih, saya memberikan perhatian kepada Anugerah Sastera Negara setelah begitu lama ia tidak diadakan.

"Harapan saya selepas ini ahli panel akan bersidang dan mengiklankan untuk menerima bakal penerima anugerah itu," katanya pada sidang akbar di pejabatnya di sini hari ini.

Seramai sembilan sasterawan telah menerima anugerah itu sejak ia diperkenalkan pada 1979 dengan Dr. Syed Othman Syed Omar atau S. Othman Kelantan merupakan penerima terakhir dinobatkan Sasterawan Negara pada 2004.

Penerima lain ialah Kamaludin Mohamad atau Keris Mas (1981), Shahnon Ahmad (1982), Usman Awang (1983), A. Samad Said (1985), Mohamad Abdul Biang atau Arena Wati (1987), Muhammad Salleh (1991), Nordin Hassan (1993) dan Abdullah Hussain (1996).

Anugerah itu adalah pengiktirafan tertinggi yang diberikan oleh kerajaan kepada sasterawan yang memberikan sumbangan cemerlang dalam perkembangan kesusasteraan tanah air melalui penulisan bermutu tinggi.

Muhyiddin berkata, penerima anugerah itu akan diberikan Warkah Penghormatan Negara, wang tunai RM60,000, kemudahan dan keselesaan untuk mencipta karya, layak menerima kemudahan menerbitkan karya serta perubatan percuma di wad kelas satu hospital kerajaan.

''Penerbitan sebanyak 50,000 naskhah daripada karya penerima anugerah akan dibeli oleh kerajaan dan diedar ke sekolah-sekolah, perpustakaan, jabatan dan agensi kerajaan.

''Beliau juga akan dipertimbangkan menjadi Karyawan Tamu Dewan Bahasa dan Pustaka selain penterjemahan karya yang sesuai ke bahasa asing," katanya yang juga Menteri Pelajaran.

Menurut Muhyiddin, selama 40 tahun, Anwar yang juga penerima anugerah S.E.A. Write Awards pada 2002 telah menghasilkan empat buah novel, empat buah kumpulan cerpen, empat buah drama, sebuah buku sajak dan tiga buah buku esei.

Katanya, panel pemilihan tidak menjadikan kuantiti sebagai penanda aras sebaliknya melihat kualiti dan kemampuan tokoh tersebut mengungkapkan pemikiran yang berupaya membawa kepada perubahan karya.

''Karyanya memaparkan bakat kekuatan yang lebih kekal untuk direnung, dicontohi oleh generasinya dan juga generasi akan datang.

''Tokoh ini juga berupaya menjadi contoh yang baik buat pengarang yang ingin menjadi penulis merenungkan situasi manusia di Malaysia dan sejagat dengan gaya bersahaja tetapi berseni dan indah," katanya.

Jelas beliau, kehadiran Sasterawan Negara Ke-10 itu dalam dunia penulisan kreatif mula dirasai sejak 1970, ketika beliau dalam tahun pertama di Universiti Malaya (UM).

''Sajak dan cerpen adalah dua bidang sumbangannya yang cukup prolifik, diikuti kemudiannya dengan esei dan kritikan," katanya.

Kempen Membaca

SEMPENA bulan Ramadan yang mulia ini, PTS Publication akan mengadakan Kempen Membaca bagi menggalakkan umat Islam menggunakan manfaat masa dan ruang waktu untuk membaca.



Wednesday, August 12, 2009

Nafas Terakhir

Barangkali Ekspo Gempak PMRAM (EGP) 2009 bersempena Perayaan Menyambut Hari Kemerdekaan PMRAM pada tahun ini yang berakhir malam tadi adalah nafas terakhir saya dalam PMRAM.

Selama empat hari tiga malam saya berkampung di Hayyu Asyir dan meninggalkan rumah di kawasan Hayyu Sabie demi memastikan perjalanan program berjalan dengan sempurna.

Kehadiran ahli PMRAM, seluruh warga Malaysia, seluruh tetamu kehormat merupakan satu hadiah berharga yang paling bernilai kepada diri saya.

Paling mengasyikkan adalah rakaman beberapa gelak tawa rakan-rakan seperjuangan, ahli PMRAM, ahli jawatankuasa yang tidak lena tidur malam menyaksikan persiapan program berjalan dengan sempurna.

Menariknya, ucapan perasmian yang disampaikan oleh Ustaz Hairul Nizam Mat Husain selaku Penasihat PMRAM yang memberikan nafas baharu kepada generasi muda pada hari ini. Ya. Kerana ilmu kita berdiri di Mesir. Kerana ilmulah hidup kita akan diberkati oleh Allah.

Memetik kata-kata beliau yang menyeru mahasiswa agar tidak culas di dalam menggali khazanah yang terbentang luas. Sikap cuai, lalai, leka dan alpa sepanjang berada di bumi Mesir ini seharusnya menjadi muhasabah diri agar kita tidak akan lahir sebagai seorang ulama daripada Mesir yang hanya bercakap tanpa asas ilmu yang kukuh.

Saya berbangga dengan kehadiran mahasiswa di bumi Mesir yang sentiasa memberi komitmen kepada program-program PMRAM. Fikir saya, tanpa kekuatan ahli, sumbangan yang diberikan oleh ahli, PMRAM tidak akan mara ke hadapan mengecapi nikmat kesenangan pada hari ini.

PMRAM seharusnya bersyukur di atas peluang memimpin mahasiswa di bumi Mesir. Dengan kesatuan dan perpaduan yang diberikan oleh generasi pada hari ini, PMRAM akan terus kukuh dan releven bertapak di bumi Mesir walaupun ada pihak yang sedang mencari jalan perpecahan kepada PMRAM.

Tetapi, dari satu pandangan yang berbeza, keselesaan yang diberikan itu moga-moga tidak akan menjadi satu fitnah kepada PMRAM. Moga kekuatan ini terus bersinar hendaknya.

Terima kasih kepada PMRAM, ahli dan semua pihak. Moga nafas terakhir ini tidak berhenti di sini.

Tambahan :

1. Saya bercadang bertemu dengan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia bagi menyelesaikan permasalahan yang berlaku di antara PMRAM dan kerajaan Malaysia.

2. Saya bercadang membawa usul agar PMRAM diiktiraf sebagai persatuan induk dan tidak menghalang mana-mana pegawai KBMK atau JPMK menghadiri program PMRAM.

3. Jika Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia menghalang pegawai-pegawai kita bersama PMRAM, ini adalah satu perkara yang paling dikesali.

4. Saya menghormati dasar pemikiran terbuka Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, YB Dato' Saifuddin Abdullah yang tidak tepu memikirkan masa depan generasi pemuda dan belia pada hari ini.

Tuesday, August 11, 2009

HARI TERAKHIR : Pertandingan Nasyid


KEMUNCAK acara bagi Perayaan Menyambut Hari Kemerdekaan (PMHK) PMRAM adalah pertandingan nasyid. Tahun ini dikhabarkan sebanyak 11 buah pasukan akan merebut hadiah bagi pertandingan yang paling dinanti-nantikan.

Pasukan-pasukan yang bertanding sudah bertungkus lumus berlatih. Siapakah akan ditabal sebagai penulis lirik terbaik? Siapa pula akan dinobat sebagai pencipta lagu terbaik? Semuanya akan kita saksikan keputusannya sejurus pertandingan berakhir.

Apa juga keputusan panel hakim yang arif di dalam bidang seni ini amatlah dihargai.

Pada tahun ini, buat kali pertama saya mempertaruhkan sebuah lagu yang berjudul 'Obor Islam'. Mengikut catatan, lirik lagu ini ditulis untuk sebuah negeri bagi Festival Nasyid Kebangsaan 2009. Akhirnya, lirik ini yang tidak digunakan, saya serahkan kepada negeri Johor untuk dipertandingkan.

Terima kasih. Doakan.

Lirik lagu

OBOR ISLAM

Mendung awan langit berfirman
Umpama alam tafsirkan kalam
Syariat Tuhan menyatu landasan
Dunia Islam menjadi pilihan

Makrifatullah penyuluh ketakwaan
Sunnatullah ibadah penghayatan

Lakaran dakwah Rasul junjungan
Membawa khabar hakikat Islam
Al Quran Sunnah simbol panduan
Menolak mazmumah menentang kebatilan

Sandiwara hidup zaman berzaman
Sejarah kemilau tamadun ukiran
Islam dijulang membangun pemikiran
Negara cemerlang umat gemilang

Lirik : Syafiq bin Zulakifli

Disampaikan oleh : Wakil negeri Johor

Monday, August 10, 2009

GAMBAR SEKITAR PROGRAM






KEMERIAHAN MALAM PERASMIAN EGP PMRAM

KALI PERTAMA saya duduk di meja urusetia pada Malam Perasmian EGP PMRAM 2009. Biasanya, saya akan duduk di pentas utama selaku kepimpinan. Pada tahun ini, posisi saya berubah dan ditugaskan mengawal selia perjalanan protokol majlis melalui bunyi-bunyian dan kawalan lagu-lagu sepanjang dua jam program berlangsung.

Saya mengambil tempat di bahagian PMRAM Multimedia Centre (PMC) yang menguruskan siaraya dan kawalan majlis pada malam upacara tersebut.

Terima kasih kepada mahasiswa yang membanjiri perkarangan Dataran Hayyu Asyir. Dengan kilauan warna-warni Malaysia yang saya gambarkan beberapa minggu sebelum majlis bermula, upacara pembukaan rasmi dapat berjalan dengan sempurna.

Idea Asal

Dalam dunia perfileman dan pengarahan drama, pengarah atau penerbit perlu mengiktiraf golongan yang telah memberikan idea asal. Realitinya, program malam kemuncak adalah atas usaha jawatankuasa panel perancang PMRAM yang diketuai oleh Timbalan Presiden PMRAM. Jawatankuasa ini adalah bertindak memikirkan post mortem terhadap program tahunan PMRAM ini dan berusaha memperbaharui format pengaturcaraan.

Sebagai panel yang merancang, kertas kerja dibentangkan kepada jawankuasa panel penilai program dan akhirnya keputusan terakhir dilakukan dalam mesyuarat Badan Pengurus PMRAM.

Upacara pada malam tersebut pada asalnya merupakan idea bersama Us Nik Rosdi Nik Jusoh, Presiden PMRAM dan saya. Tiga anggota utama ini merupakan tenaga pemikir pertama. Idea ini akhirnya diberikan kepada Pengarah dan Timbalan Pengarah sebagai jawatankuasa pelaksana.

Setiap program PMRAM dikaji dan diberi nafas yang baharu setiap tahun. Ia bagi memastikan proses 'copy-and-paste' program tidak akan berlaku.

Apa juga yang berlaku pada malam tersebut adalah hasil buah tangan dan keringat semua pihak sama ada jawatankuasa pelaksana dan ahli jawatankuasa yang bertungkus lumus menjayakan program ini.

Terima kasih khas kepada Pegawai-Pegawai HEP Negeri di Kaherah iaitu Selangor, Kedah, Terengganu, Pahang, Kuala Lumpur dan Johor yang memberikan sokongan padu kepada PMRAM bagi menjayakan program ini.

Terima kasih juga kepada wakil KBMK yang turut bersama menjayakan upacara ini.

PMRAM dan EGP

Ekspo Gempak PMRAM (EGP) akan diteruskan dari tahun ke tahun melalui konsep Perayaan Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia. Saya masih teringat lagi pada tahun 2005, apabila PMRAM bekerjasama dengan KBMK mengadakan program ini, akhirnya pihak KBMK telah menjemput wakil-wakil UMNO untuk berceramah di dalam program PMRAM.

Oleh yang demikian, usaha PMRAM mengadakan program ini adalah usaha yang murni di samping dapat mempertautkan ukhuwah kepada semua warga Malaysia yang berada di bumi Mesir.

Program tahunan ini tidak boleh ditinggalkan kerana ia sebahagian daripada nadi mahasiswa dan PMRAM melihat kebajikan yang cuba dirungkaikan dalam misi dan visi sebagai salah satu pertubuhan kebajikan di bumi Mesir.

Kita mendoakan agar program ini berjalan dengan sempurna.

Tambahan :

Upacara 10 Ogos 2009

- Acara Pertandingan Indoor (Dewan)
- Debat Akhir, Pantun

- Bazaria

- Pameran Kebudayaan

- Derma Darah

- Projek Sumbangan Amal Palestin (PROSMA) - jualan pakaian terpakai

- Temuduga Terbuka Pengerusi Majlis

- Malam : Forum


SOALAN CEPU EMAS :

1. Bendera Besar Milik Siapa?

- Bendera besar yang menutupi Asrama Rumah Selangor bukanlah milik PMRAM tetapi milik wakil Badan Kebajikan Pelajar Pahang Mesir (BKMIP).

2. Berapakah jumlah kos mengadakan program besar ini?

- Lebih daripada LE 15,000

3. Mengapa wakil KBMK dan JPMK tidak hadir dalam majlis perasmian pembukaan?

- PMRAM telah menghantar surat jemputan kepada pihak mereka dan PMRAM menerima kedatangan pegawai-pegawai HEP Negeri.

4. Apakah acara paling menarik?

- Secara peribadi, kita menanti hari terakhir yang lebih GEMPAK!

5. Bagaimana penglibatan mahasiswa?

- Kita melibatkan semua mahasiswa termasuk pengajian Buuth Islamiah, Mahasiswa Al-Azhar dan Perubatan (jawatankuasa program terdiri daripada mahasiswa pengajian Islam dan Perubatan juga)