Langkau ke kandungan utama

JOM KE MESIR


 Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) 2015 telah diumumkan. Alhamdulillah, sejumlah 444 orang calon telah memperoleh keputusan pengajian cemerlang dengan cemerlang MUMTAZ. Tahniah diucapkan.

Alhamdulillah pengalaman saya menduduki STAM 2003 amat menggerunkan. Memanglah, gerun mahu mengetahui apa agaknya keputusan yang akan diberikan oleh guru kepada saya. Tapi, confirmlah saya sudah tidak ingat bagaimana saya ke Maahad Johor, Johor Bahru untuk mengambil keputusan tersebut.

Baiklah. 

Izinkan saya berkongsi dengan kalian tentang apa yang kita perlu tahu selepas mendapat keputusan cemerlang tersebut. Saya alhamdulillah, walaupun tidak MUMTAZ SOFI, tapi keputusan keseluruhan MUMTAZ.

Nak tahu, mengapa saya memilih Al-Azhar? Ya Universiti Al-Azhar, Mesir la. Saya pun tidak menyangka selepas menamatkan pengajian, saya memilih Al-Azhar.

Sebenarnya tempoh yang lama, sejak hari ini (Januari) keputusan peperiksaan keluar sehingga bulan September nanti. Tetapi, oleh kerana zaman saya dengan zaman adik-adik semua sudah banyak berbeza, jadi saya cadangkan beberapa pelan tindakan.

1. Isi borang UPU (Untuk Lepasan STAM sesi kemasukan ke IPTA pada bulan September 2016/17. 

2. Isi borang ke Universiti Al-Azhar, Mesir berdasarkan arahan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)

Tetapi, bagi yang ingin belajar bahasa Arab terlebih dahulu pun boleh juga. Cari mana-mana akademi dan pusat pendidikan di Malaysia yang boleh latih kita berbahasa Arab. 

Tapi, jika kalian mahu terus belajar di Markaz Nile, Kaherah - insyaAllah saya boleh bantu. 

Alhamdulillah, beberapa pelajar telah berlepas ke sana awal tahun ini. Semuanya belajar terlebih dahulu di Markaz Nile, Kaherah. Lebih kurang enam bulan pengajian mereka. 

Oleh itu, yang betul-betul sahaja mahu belajar dahulu bahasa Arab dan menguasai kemahiran bahasa Arab sebelum ke Tahun Pertama Universiti Al-Azhar, Mesir boleh Whatapps saya, Syafiq Zulakifli.

WHATAPPS +6017-734 6946

WHATAPPS +6017-734 6946

WHATAPPS +6017-734 6946

Sekarang ya.

Kita belajar dahulu bahasa Arab. 

Info Lanjut : www.jomkemesir.com



Ulasan

Puan Ummi berkata…
assalamualaikum ustaz syafiq zulkifli. tuan ada info tak bagaimana futher study di timur tengH dalam bidang sains dan perubatan?
Tarbus Merah berkata…
Waalaikumsalam Puan,

Buat masa ini kita belum membuka lagi bidang perubatan. Insya-Allah akan dimaklumkan dalam masa terdekat.

Wassalam.

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)