Langkau ke kandungan utama

Pegawai Tadbir Diplomatik Perlu Tadbir MSD Kaherah

Saya menerima laporan bahawa terdapat penyalahgunaan kuasa oleh pihak Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (MSD) terhadap pentadbiran yang sedang berjalan pada waktu ini.

Sumber memberitahu sikap tidak profesional sesetengah pegawai masih lagi wujud sehingga hari ini. Sejak berada di Mesir, saya sudah melihat bahawa organisasi MSD Kaherah yang dikawal tadbir oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia mempunyai karenah biokrasi tersendiri.

Sebagai contoh, urusan penterjemahan sijil saya yang sengaja tidak mahu dilakukan serta diuruskan oleh pegawai-pegawai kita di MSD.

Saya yakin dan percaya bahawa usaha-usaha ini bukanlah tindakan Prof Madya Dr Jamil Hashim selaku Pengarah MSD. Tetapi, ada kuasa-kuasa baharu yang bertindak melangkaui bidang tugas mereka yang sepatutnya dilakukan.

Secara logiknya, Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK) dikatakan tidak berhak ke atas pentadbiran dan pengurusan pelajar di Mesir.

Saya akui akan kebenaran itu. Namun, dari satu sisi yang lain saya berpandangan bahawa kuasa-kuasa yang ada pada seorang Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) yang dihantar ke Mesir seharusnya diberikan peranan yang sewajarnya.

Kita amat bimbang bahawa terdapat kuasa politik yang digunakan di dalam pentadbiran MSD sehingga menjadikan MSD terpaksa menjalankan tanggungjawab mereka atas dasar pentadbiran politik itu.

Mengapa pentadbiran MSD Kaherah tidak dipilih di kalangan Pegawai Tadbir Diplomatik yang lebih profesional di dalam menjalankan tanggungjawab mereka?

Mengapa hanya kabel besar sebagai seorang guru yang cemerlang (konon-kononnya) kemudian diserap ke dalam Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia atau Kementerian Pelajaran Malaysia dan terus dihantar ke Mesir sebagai 'pengintip' dan 'pengacau' perjalanan mahasiswa kita di Mesir.

Mahasiswa dan mahasiswi yang mempunyai sebarang masalah dengan pentadbiran JPMK (MSD) di Kaherah sama ada ketika berurusan atau sebagainya bolehlah emelkan kepada saya di alamat e-mel seperti yang tertera di sebelah.

Saya akan memanjangkan laporan itu kepada menteri yang bertanggungjawab dan wartawan akhbar bagi membuat liputan penting hal ehwal keadaan mahasiswa dan pegawai MSD kita di Mesir.

Tambahan :

1. Saya menerima pelbagai laporan berkenaan hal ehwal JPMK. Kita sedang memerhatikan bangunan baru yang dijangka akan didirikan di bangunan ARMA.

2. Akhbar terbaru untuk rakyat Malaysia hari ini adalah erapakatan.com yang berinfomatif.


Ulasan

Wah..
Lancang betul 'sifu' berpolitik..
Menjakaui seberang laut..
Bila mahu ajarkan ku jadi Pria Terhebat??
Tarbus Merah berkata…
Tuan Alhidayat yang comel,

Saya ada kuasa luar biasa yang boleh merisik-risik hal ehwal masalah jabatan kita di sana.

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)