Langkau ke kandungan utama

HALA TUJU SELEPAS SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA (STAM)

Oleh,
Syafiq bin Zulakifli

Pendahuluan

Peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) yang berkuatkuasa selaras seluruh negara, telah beroperasi mulai tahun 2000. Dalam jangka masa enam tahun, hampir 7,000 graduan sijil ini diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia dibawah seliaan Kementerian Pelajaran Malaysia (dahulu dikenali sebagai Kementerian Pendidikan Malaysia) dan Maahad Buuth Al-Azhar, Kaherah, Mesir.

Oleh hal yang demikian, sebilangan besar pelajar-pelajar lepasan STAM akan memilih untuk melanjutkan pengajian mereka di beberapa institusi pengajian tinggi awam mahupun swasta yang menerima sijil tersebut.

Pengeluaran sijil yang diiktiraf setaraf dengan Pendidikan Maahad Buuth Al-Azhar Kaherah, Mesir, maka ada dikalangan pemegang sijil tersebut memilih melanjutkan pengajian ke Universiti Al-Azhar.

(maklumat lanjut, sila hubingi penulis di nur_azhari(add)yahoo.com)

Ulasan

nur niesa berkata…
SALAM 'ALAIK..SAYA NISA BARU FOM 4..NAK MASUK FOM 5.SAYA NAK TANYE..JIKA PELAJAR DARI SEKOLAH MENENGAH BIASA..BOLEHKAH SAYA MEMOHON UTK SMBG BELAJAR DI STAM..?DI MANAKAH PATUT SAYA MOHON..?JIKA SAYA TIDAK ADA SIJIL BHS ARAB..BOLEH KAH MOHON D STAM?SAYA NAK SGT SMBG BELAJAR KAT STAM..BOLEH TAK ENCIK BAGI NO.TEL PIHAK STAM.UNTUK PENGETAHUAN YG LEBIH LANJUT LAGI..NIE NO TEL SAYA (0165669030)
Unknown berkata…
Khas untuk mahasiswa lepasan STAM. Kelas Pra-Azhar kini kembali! Dapatkan pendedahan ttg couse yg ingin diambil: syariah/usul/lughoh. Layari; http://bumianbiya2u.blogspot.com/
nurbahirah berkata…
salam..ana nak tanye ade tak disediakan biasiswa bagi pelajar STAM yang ingin melanjutkan pelajaran ke timur tengah?
PaksuWan berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
MYSMARTLEGACY berkata…
PROMOSI MENARIK UNTUK KEMASUKKAN PELAJAR LEPASAN ALIRAN SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA (STAM) DI AL MADINAH INTERNATIONAL UNIVERSITY DI MALAYSIA

Sesiapa yang Berminat untuk mendapat surat tawaran Belajar di AL MADINAH INTERNATIONAL UNIVERSITY (MEDIU)
diminta untuk mesej SMS NAMA PENUH, DAN ALAMAT EMAIL SERTA NAMA KURSUS yang hendak diambil,kepada EN AM TEL : 012-379 1871 atau 017-6842 836. Anda juga boleh menghubungi EN AM, TEL : 012-379 1871 atau 017-6842 836.


Sebarang pertanyaan mengenai kemasukkan ke
AL MADINAH INTERNATIONAL UNIVERSITY (MEDIU)
bolehlah menghubungi EN AM, 012-379 1871 atau 017-6842 836 atau email ke universityintake@yahoo.com untuk perbincangan selanjutnya


Sesiapa berminat untuk dapatkan SURAT TAWARAN AL MADINAH INTERNATIONAL UNIVERSITY (MEDIU) DIMINTA dan DIWAJIBKAN untuk mesej SMS NAMA PENUH, NOMBOR KAD PENGENALAN, ALAMAT EMAIL DAN NAMA KURSUS yang diambil, sama ada diploma atau sarjana muda atau tahun asas kepadaEN AM, 012-379 1871 atau 017-6842 836 atau email ke universityintake@yahoo.com untuk rujukan seterusnya bagi memudahkan urusan pinjaman pengajian. Anda juga boleh menghubungi EN AM, 012-379 1871 atau 017-6842 836 atau email ke universityintake@yahoo.com

Sebarang pertanyaan mengenai kemasukkan ke AL MADINAH INTERNATIONAL UNIVERSITY (MEDIU) bolehlah menghubungi EN AM, 012-379 1871 atau 017-6842 836 atau email ke universityintake@yahoo.com untuk perbincangan selanjutnya.

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)