Langkau ke kandungan utama

Bicara Sastera


Apabila berbicara tentang sastera, ramai yang akan berpaling. Lantas, mereka akan menutup sahaja blog ini lalu mencapai pautan laman yang lain. Kes-kes sebegini adalah makanan harian bagi penggemar sastera. Dewan Bahasa dan Pustaka selaku penggerak setia kepada kegiatan sastera pun kekadang mati akal dengan pihak sastera sendiri.

Ketandusan pemikir-pemikir Islam yang bersikap prolifik sudah lenyap. Malah, terbaharu hanyalah wujud fenomena menulis untuk mendapatkan pasaran semata-mata. Fakta ini sememangnya benar. Ini diakui oleh beberapa orang penulis berpengalaman sama ada mereka berada di dalam genre cerpen, puisi ataupun novel.

Sejak kewujudan Pembelajaran dan Pengajaran Berasaskan Kompenan Sastera (KOMSAS) diperingkat sekolah, pelbagai pihak merungut. Sebagai orang yang pernah menduduki peperiksaan SPM KOMSAS, pengalaman ini saya rasai. Benar! Ramai tidak berminat dengan sastera malah mengganggap sastera hanya bahan picisan harian atau eceran yang mudah di dapatkan di mana-mana sahaja. Namun, pandangan ini sebenarnya silap.

Pembaca karya sastera (peringkat sekolah) seharusnya dibantu oleh pembimbing peringkat sastera juga. Sebagai contoh, jika pelajar berada di sekolah, tidak menjadi masalah kepada DBP cawangan masing-masing untuk turun padang bersama-sama dengan guru bahasa Melayu di sekolah mengadakan aktiviti. Malah, saya akui perkara ini jarang-jarang berlaku di peringkat sekolah. Saya juga tidak menolak bahawa rata-rata guru bahasa Melayu sebenarnya tidak berminat dengan matapelajaran sastera. Mereka merungut hanya dengan mengatakan bahawa sastera terlalu sukar, bahasanya terlalu puitis, tidak faham dan bermacam-macam lagi.

Sebagai contoh, lihat karya di bawah ini :-

Menyusur Jejak

Menyusur jejak
dari Bukit Siguntang Mahameru
hingga ke Kampung Baru
mengimbas langkah
dari bawah pohon melaka
hingga ke Dewan Merdeka.

Anakku, kutiplah

surat-surat yang bertaburan
sebelum ia terpadam.


Karya Zurinah Hassan - dalam Kumpulan Puisi (Salasiah)

Ada yang sedang menggeleng membaca kerana tidak memahami walau sepatah kata. Atau mereka menganggap bahawa inilah bahasa puitis yang tidak bermakna. Anda silap! Anda membaca karya seorang penulis mapan, Zurinah Hassan yang merupakan pemenang Anugerah S.E.A Write 2004. Justeru, dimana silap sastera?

Saya tidak mampu menyebut di mana silapnya. Besar kemungkinan, ini terjadi kerana salah kita. Kita sebenarnya yang terlalu lokek dengan ilmu sastera lantas mendakwa bahawa sastera adalah terlalu lemah.

Mudah saya pamerkan beberapa perkara. Dari senarai nama-nama berikut, tidak salah rasanya anda membuat kesimpulan berapa ramai dikalangan mereka yang anda kenali.

1. A Samad Said
2. Nisah Haji Haron
3. Faisal Tehrani
4. Shamsuddin Othman
5. Zaharah Nawawi
6. Azizi Hj Abdullah
7. Abdul Ghafar Ibrahim
8. Salmiah Ismail
9. S. Othman Kelantan
10. Usman Awang
11. Shahnon Ahmad
12. Arenawati
13. Shaharom Hussein
14. Zurinah Hassan
15. Anwar Ridhwan

Jika lebih daripada 10 orang yang anda kenali, anda seorang penggemar sastera.

Ulasan

Ezo berkata…
wah!!! semakin mantap!! balik ke Mesir cepat.Ajar aku.Bahasa ko sedaplah Syafik...aku pembaca tetap blog ko tau tak?
IshaQHaniS berkata…
Atau adakah lapangan sastera sekarang memerlukan kepada revolusi terhadap acuan kesusasteraan melayu yang telah sedia ada kini, agar pembaca tidak lagi bosan membaca karya sastera kerana asyik perlu merujuk kamus kerana bahasa yang terlalu 'memeningkan'?

Atau juga penulis generasi sekarang tiada yang setanding dengan batch2 generasi otai2 dahulu, untuk membawa arus semasa?

aku pun x tau syafiq...

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)