Langkau ke kandungan utama

Saya dan Cerita-Cerita


Waktu ini saya jadi penerbit rancangan Assalamualaikum

SAYA MULAKAN penulisan ini dengan menyatakan saya gila pada awal Januari ini. Saya separuh gila memikirkan masa hadapan saya. Malah saya telah melakukan pelbagai pentafsiran dan keputusan yang kekadang tidak menjamin kebahagiaan langsung terhadap diri saya.

Betapa saya kegalauan dalam kehidupan yang penuh dengan pancaroba ini.

(2)

Bulan Januari ini, biarpun saya menggila tetapi saya berpuas hati kerana kegilaan saya hampir menjadi. Saya cukup berpuas hati kerana jaringan hubungan diplomasi antarabangsa dapat saya lakukan dengan sebaiknya. Saya seharusnya bertemu dengan Chairman PTS bagi mendalami ilmu jaringan sosial yang disebut networking kerana beliau adalah pakarnya. Namun, keripuhan masing-masing menyebabkan ada ruang terganggu. Namun, saya yakin akan berada di landasan yang tepat dan berstrategi, insya-Allah.

Siapa insan penting atas pertemuan sepanjang Januari ini?

1. Bidang jaringan pengacaraan. Aznil Nawawi, Suhaimi Sulaiman, Dang Suria - ASTRO RIA

2. Bidang politik pengantarabangsaan. Hasbullah (Pembantu Khas Dato' Ahmad Zaki), Dr Juanda Jaya (Mufti Perlis), Izwan Azir TV3, Nazri Kahar AWANI, Imam Muda Azhar OASIS.

3. Bidang kerjaya. Datuk Nik Mustapha Nik Hassan, Prof Datin Dr Azizan, Encik Nik Roskiman (IKIM)

Cukuplah beberapa nama yang saya kongsikan.

Dalam dunia yang kian mencabar dan usia saya yang sudah meningkat, saya harus banyak lakukan perubahan. 2009 telah saya tinggalkan dengan khazanah sejarah sebagai seorang mahasiswa Al-Azhar yang berpolemik. Justeru, apa lagi yang harus saya lakukan selepas 2 tahun lima bulan saya berada di Malaysia.

Saya merancang kehidupan saya dengan pemikiran yang kadang-kadang boleh jadi silap dan kadang-kadang boleh jadi tepat. Justeru, atas perhubungan dan jaringan sosial yang luas, saya memerlukan kuasa saya berada di seluruh dunia.

Saya belajar semua ini daripada pemikiran Tun Dr Mahathir Mohamad. Mengapa tidak, saya melihat Tun telah mencipta pelbagai pembaharuan dalam kehidupan. Saya berbangga kerana menjadi generasi muda lepasan Al-Azhar yang amat penting pada hari ini.

Itulah mesej penting saya maklumkan kepada Dr Juanda Jaya selaku Mufti Perlis. Saya maklumkan kepada beliau bahawa saya perlu berada di dalam organisasi tertinggi kerajaan satu masa nanti. Saya mahu membentuk acuan Al-Azhar yang mentadbir. Itu juga yang saya maklumkan kepada Datuk Nik Mustapha selaku Ketua Pengarah IKIM. Walaupun saya dicabar dengan pelbagai soalan, tetapi saya yakin apa yang saya lakukan.

Dalam sisi yang berbeza, saya ke Institut Islam Hadhari di UKM bertemu dengan Prof Ismail Ibrahim. Saya berbangga kerana Prof Ismail mencipta nama dan tempat tersendiri sebagai graduan Al-Azhar dan menjadi pemikir utama kepada pentadbiran negara pada zaman beliau.

Setuju atau tidak, tetapi amat penting bahawa saya perlu berada di pentas tertinggi negara. Barangkali jalannya mudah atau tidak. Itu sahaja. Sebab itu, kerja-kerja berada di tempat dan strategi yang tepat sedang saya lakukan. Pasti, sekurang-kurangnya umur 30 tahun saya sudah mampu mencipta ruang dan tempatnya.

Johor Corporation. Saya pernah bekerja di Johor Corporation selama 1/2 hari. Oh, bahagian undang-undang yang meletakkan saya di tempat ini. Biarpun setengah hari, saya telah berkenalan dengan Kumpulan Wakaf Annur Berhad (KWANB) dan Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG). Waktu itu, saya masih ingat lagi apabila diminta menguruskan undang-undang perjanjian bagi syarikat berhad KWANB dan MPPG.

Hari ini, seorang daripada kenalan saya sudah berada di dalam Majlis Tertinggi di Johor Corporation. Beliau akan menjaga KPJ dan KULIM Berhad. Wow!

Saya tidak pernah mengharapkan saya berada di dalam Johor Corporation. Tetapi, barangkali 10 tahun akan datang, saya bersedia berada di dalam pentadbiran Johor Corporation di sana. Amin.

Apapun, perjalanan ini tidak sempurna tanpa ilmu yang mantap di dalam dada.

Tambahan :

Sedang menguruskan Dr Jumaah Amin selaku Naib Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin... Ada orang minta saya meletup di negara ini. Insya-Allah, 2012 naga akan meletup. Mungkinkah saya adalah Adam Adli baru?



Ulasan

Tanpa Nama berkata…
saya rasa tak mungkin anda adalah adam adli yang baru.. hehe. dah lepas dah fasa tu.

anda mungkin jadi seseorang yang berbeza dr figure2 haluan kiri yang lain.

^^ gd luck!
Tarbus Merah berkata…
Ya. Saya yakin akan perkara itu.

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)