Langkau ke kandungan utama

Kembara Mencari Haji Mabrur 6

Yang tidak tercatat...

Sebagai wartawan - tugas saya melaporkan apa yang berlaku secara zahiriah. Namun,
dalam tempoh dua minggu berada di bumi Madinah dan Mekah, telinga saya disapa dengan
pelbagai cerita. Ia tidak dirakam sebagai sebuah cerita di media malah ada yang ditutup langsung dari dihidu.

Bermula, tatkala seorang jemaah yang berusia 38 tahun menghidap skizofernia. Beliau
yang menjerit-jerit di Lapangan Terbang Madinah, lalu mohon isterinya memohon maaf.

"Sini kau! Sujud kaki aku...kau isteri yang curang!"

Atas hal tersebut, saya mengucap panjang...istigfar banyak-banyak. Benar kata orang, bahawa tanah haram ini pelbagai cerita dan kisah yang berlaku.

Kemudian, tatkala saya sedang rehat di dalam bilik operasi- muncul rakan jurnalis berkata, "Ada jemaah kita disamun 3000 riyal."

"Oh, itu berita tu?"

Tapi, saya terpaksa letak ditepi kerana tanggungjawab kami menjual cerita-cerita suci sahaja.

Dalam hela nafas yang panjang, saya berkata..."Ujian apakah yang berlaku kepada jemaah ini? Baru dua hari tiba di Mekah, pelbagai ujian sudah dirasai."

Itu dua kisah kain dalam yang memang tidak timbul dalam mana-mana media.

(2)

Sewaktu dalam lif menuju ke tingkat R, seorang pakcik berusia lebih kurang 60 tahun masuk. Dia menyapa teman yang berada di dalam lif yang sama, lalu berkata, "Kau bilik mana?"

"Aku bilik X,"jawab temannya. Lalu dia membalas dengan berkata, "Aku minta tukar bilik pasal tak selesa duduk kat sini."

Hati saya mengulang pelik malah berkata dalam diri, sanggup jemaah ini berbising-bising di sini kerana tidak mendapat tempat penginapan yang baik?

Entah. Saya membisu. Saya fikir-apakah jemaah ini tidak fikir yang dia sedang berada di tanah suci haram Mekah?

Allah menghantar dan mewakilkan diri untuk menjadi sebahagian tetamuNya namun mengapa ini yang perlu diungkapkan?

Mana janji-janji mereka yang mengatakan untuk menyucikan diri di sini.

Dengan tragedi sebegini, saya berfikir panjang. Saya terfikir, betapa sukar untuk mendapat haji mabrur sebenarnya.

Moga Allah ampunkan dosa saya. Itu yang saya minta bersungguh-sungguh.

Tatkala catatan ini ditulis, saya sudah melihat padang Arafah dan tempat Jamrah.

Allahuakbar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)