Langkau ke kandungan utama

Siapa Kita Sepuluh Tahun Lalu?

Izinkan saya menjejakkan kaki ke bumi ini lagi.


MOGA-MOGA ISTIQAMAH.

Sudah lama juga saya tidak mencatat. Wal hasil, selepas di desak oleh pelbagai pihak yang saya bertemu di pentas Assalamualaikum atau di luar menyatakan hasrat dan membantah peninggalan saya terhadap dunia penulisan; lalu saya bersetuju atas pertikaian tersebut.

Ya, barangkali saya terlalu berfikir panjang sehingga catatan menjadi hanya catatan di bibir semata-mata.

Almaklum, catatan ini saya tulis tatkala bumi New York dijarah sepuluh tahun yang lalu. Ya, hari ini 11 September 2011- sedekad yang lalu genap bangunan WTC yang menjadi mercu tanda New York dimakan dengan lahap oleh tentera yang masih menjadi misteri. Malah, kekejaman ini disandarkan kepada Osama Laden yang telah meninggalkan dunia baru-baru ini.

Sedekad yang lalu, saya berada di Tingkatan Empat; sekolah menengah agama. Tahun itu juga- saya amat berkesibukan kerana mewakili sekolah dalam pelbagai acara dan pertandingan. Ya, tahun yang melayakkan saya mendapat gelaran di peringkat daerah dan negeri.

Semua itu terakam dalam memori. Ya, setelah sepuluh tahun berlalu -apa sumbangan yang mampu saya lakukan? Saya kebodohan saat itu. Saya tidak tahu apa itu WTC dan terpaksa malah memaksa-maksa diri mengenali Pentagon, Bush, dan Osama yang memang mengujakan.

Terasa diri kerdil sangat. Dan, sementelah mendewasa di bumi gersang Al-Azhar, baharulah saya mengerti akan semua ini. Barulah saya tahu bahawa ini rupa-rupanya dunia. Dunia ini lahir dengan sebuah permainan yang dinamakan membaca.

Catatan saya banyak tertinggal tatkala sekolah menengah. Saya amat meninggalkan pengalaman-pengalaman sebagai salah seorang pelajar asrama yang ada kekuatan tanpa bimbingan.

Semua itu, saya dapat rasainya...

Perjalanan mengajar saya sebuah erti. Dan, dalam sedekad ini - malah menjadi tarikh keramat dan sejarah - saya perlu melakukan sesuatu.

Hal ehwal bandar Greece saya sudah tinggalkan hampir dua bulan yang lalu. Dan, kini saya bakal menempuh satu alam baru iaitu alam haji. Membawa diri mengembara di dalam lipatan sejarah hidup sebagai seorang hamba Allah pasti tidak sama membawa diri mengembara sebagai seorang pelajar.

Jika dahulu - saya bergelar pelajar; kali ini pengembaraannya lebih daripada seorang hamba kepada TuhanNya dan juga sebagai seorang wartawan dilokasi.

Dan, paling utama- pada tarikh ini juga- saya masih bergelar seorang suami tanpa isteri. Hahaha...


Ulasan

cik Nurul berkata…
seorang suami tanpa isteri... =)
Tarbus Merah berkata…
Makna itu amat mendalam...
Dapatkan buku saya yang bertajuk 'Siapa Kita 10 Tahun Lagi?' di pasaran.. Buku ini telah diterbitkan oleh Must Read Sdn Bhd pada Mei 2011.. Pelaburan anda cuma RM 19.90 sahaja!

Jangan lupa copy dan paste URL di bawah ini untuk LIKE LIKE LIKE page FB buku motivasi 'Siapa Kita 10 Tahun Lagi?' sekarang!

http://www.facebook.com/siapakita10tahunlagi

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)