TENTU ada banyak perbahasan berkenaan hal ehwal sastera dan hal ehwal popular. Saya juga menjadi kebingungan apabila meletakkan takrif (maksud) bagi kedua-dua istilah ini.
PTS adalah syarikat korporat komersil yang menerbitkan sejumlah karya seni sama ada fiksyen mahupun non-fiksyen.
Namun, di sebalik kehangatan karya tersebut, karya-karya ini pula dilabel sebagai sastera dan popular.
Ada sesetengah pandangan yang mentakrifkan karya sastera adalah karya yang membangkitkan tema-tema sejagat manakala karya popular mempamerkan tema-tema cinta semata-mata.
Itu dari segi tema.
Kedua, apabila kita berbicara soal bahasa, tentunya gaya bahasa sastera lebih tinggi daripada bahasa popular. Mengapa? Ciri-ciri kesusasteraan bahasa adalah salah satu modal meningkatkan produktiviti sesebuah karya.
Patah-patah kata yang diletakkan di dalam karya sastera juga sedikit berlainan dengan karya popular. Mengapa? Sastera adalah mendidik pembaca. Justeru, sebagai pengarang sastera, secara peribadi saya berpandangan bahawa, kita perlu meletakkan sekurang-kurangnya 10 patah kata baru (vokab) bagi memperkenalkan kepada pembaca bahawa sastera tidak mati dengan vokab-vokab lama.
Lihat contoh di bawah :
Ali diam sejeda. Dia merenung ke arah matahari di atas langit. Dia ambil matahari itu, lalu meletakkan di dalam kocek bajunya. Kali ini, hatinya masih lagi bergalau. Entah. Dia masih lagi memikirkan situasi yang melanda dirinya.
PTS adalah syarikat korporat komersil yang menerbitkan sejumlah karya seni sama ada fiksyen mahupun non-fiksyen.
Namun, di sebalik kehangatan karya tersebut, karya-karya ini pula dilabel sebagai sastera dan popular.
Ada sesetengah pandangan yang mentakrifkan karya sastera adalah karya yang membangkitkan tema-tema sejagat manakala karya popular mempamerkan tema-tema cinta semata-mata.
Itu dari segi tema.
Kedua, apabila kita berbicara soal bahasa, tentunya gaya bahasa sastera lebih tinggi daripada bahasa popular. Mengapa? Ciri-ciri kesusasteraan bahasa adalah salah satu modal meningkatkan produktiviti sesebuah karya.
Patah-patah kata yang diletakkan di dalam karya sastera juga sedikit berlainan dengan karya popular. Mengapa? Sastera adalah mendidik pembaca. Justeru, sebagai pengarang sastera, secara peribadi saya berpandangan bahawa, kita perlu meletakkan sekurang-kurangnya 10 patah kata baru (vokab) bagi memperkenalkan kepada pembaca bahawa sastera tidak mati dengan vokab-vokab lama.
Lihat contoh di bawah :
Ali diam sejeda. Dia merenung ke arah matahari di atas langit. Dia ambil matahari itu, lalu meletakkan di dalam kocek bajunya. Kali ini, hatinya masih lagi bergalau. Entah. Dia masih lagi memikirkan situasi yang melanda dirinya.
Ulasan