Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Wednesday, May 05, 2010

Temuduga : Bagaimana Persiapan?

Tuan Fauzul Na'im bin Ishak
(Pengurus Besar Penerbitan, Jabatan Editorial PTS)


10 MEI ini, kebanyakkan teman-teman saya akan menghadiri temuduga Editor Agama di PTS Islamika Sdn. Bhd. salah satu anak syarikat PTS yang beroperasi pada hari ini.

Sejujurnya, saya tidak berpengalaman menghadapi sesi temuduga secara formal dengan PTS kerana saya ditemuduga tanpa soalan temuduga. Oleh yang demikian, ada beberapa perkara yang boleh saya kongsikan bersama dengan saudara/ri yang akan ke temuduga PTS ini. Oleh sebab teman-teman saya ramai bertanya, bagaimana persiapannya, saya perturunkan beberapa pandangan saya berkenaan hal ini.

Buat masa ini, PTS adalah syarikat penerbitan buku Melayu terbesar di Malaysia. Oleh itu, saudara/ri perlu mengetahui selok-belok tentang dunia perbukuan negara.

Persediaan menghadapi temuduga adalah seperti berikut :-

1. Buatlah kaji selidik di dalam web Sifu PTS iaitu http://www.universitipts.com. Pelbagai rahsia yang Sifu PTS sudah bongkarkan. Oleh yang demikian, calon perlu bersedia dengan sebarang soalan berkenaan dengan sesi temuduga itu. Untuk pengetahuan, saya sudah membaca blog Sifu PTS, 3 tahun sebelum berkhidmat dengan PTS. Oleh yang demikian, jikalau saudara/ri sudah membaca weblog Sifu PTS lebih lama daripada itu, saudara/ri lebih layak berada di PTS.

2. Soalan paling famous adalah, senaraikan buku yang saudara/ri telah baca. Barangkali mereka minta saudara/ri menyatakan intipati setiap buku itu. Semakin banyak buku yang saudara/ri baca, semakin tinggi peluang untuk saudara/ri berada bersama PTS.

3. Tunjukkan bakat kepimpinan saudara/ri. Di PTS, kita membentuk anggota bukan sahaja yang boleh bekerja tetapi perlu memiliki ciri-ciri kepimpinan. Satu masa, saudara/ri akan mentadbir PTS. Oleh itu, bakat itu perlu dipamerkan.

4. Saya berkeyakinan bahawa saudara/ri tidak akan ditanya di dalam bahasa Inggeris kerana PTS mempunyai dasar iaitu memandaikan bangsa dan bahasa Melayu adalah teras perbualan di dalam temuduga. Oleh yang demikian, tidak perlu bekejar-kejar masuk kelas bercakap bahasa Inggeris.

5. Oleh sebab jawatan ini adalah jawatan buku agama, saudara/ri perlu bersedia sekiranya ditanyakan soalan seperti berikut : "Jika anda diberikan satu projek untuk membangunkan manuskrip agama, manuskrip apa yang anda akan ciptakan untuk PTS." Jawablah dengan kreatif dan menyatakan idea-idea baru yang belum ada di dalam dunia ini. Barangkali idea itu diceduk semasa saudara/ri menuntut di dalam atau di luar negara dan sewaktu saudara/ri menghadiri pesta buku antarabangsa.

6. Semakin keyakinan saudara/ri itu tinggi, semakin cerah peluang itu kepada saudara/ri sekalian. Selamat bertemuduga. Semoga ramai anggota dan warga PTS bersama kami.

Tambahan :

1. Saya sedih kerana salah seorang staf (teman baik) saya di PTS akan meninggalkan PTS. Beliau sudah menyerahkan surat perletakkan jawatannya. Beliau adalah seorang tokoh yang terbaik untuk PTS, namun semuanya adalah jodoh...

2. Gambar di atas adalah ketua panel kepada temuduga itu. Tuan Fauzul Na'im amat baik orangnya. Oleh itu, calon tidak perlu risau.

3. Saya ditemuduga oleh beliau dan juga Encik Ikram Wazir. Saya fikir, PTS pada waktu itu ingin menempatkan saya di PTS Millennia yang menerbitkan buku-buku popular dan motivasi Islamik, namun saya berdegil untuk menjadi editor sastera maka saya ditempatkan di PTS Fortuna. :)

No comments: