MOOD Hari Guru masih terasa. Bicara kini juga berkenaan hal ehwal guru saya. Saya masih teringat lagi akhir bulan Disember lalu apabila artikel berkenaan saya terbit di Harakahdaily berkenaan isu saya tidak mendapat sijil daripada universiti Al-Azhar.
Kecoh. Guru-guru sekolah menengah saya (SMA Kerajaan Johor Kluang) gempar. Barangkali isu saya ini diperbincangkan di bilik guru sekolah sehinggakan saya ditanya bermacam-macam berkenaan isu ini. Tiba-tiba rasa ada orang ambil berat walaupun saya sudah meninggalkan sekolah saya 8 tahun yang lalu.
Sebenarnya, saya bukanlah tidak mendapat sijil daripada Al-Azhar. Kesnya mudah. Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah sahaja yang mengada-ngada tidak mahu menandatangani sijil terjemahan saya. Oleh itu saya buat keputusan, tidak mahu menggunakan JPMK sebagai medium hidup. Buat apa mahu merayu kepada mereka yang sendiri tidak tahu malu. Oleh yang demikian, ITNM telah menyelesaikan kerja-kerja ini. Selesai. Untung ada 'cable'...
2
Apa makna hari guru kepada saya? Banyak sebenarnya. Pertama, kerana guru saya telah mengajar bermacam-macam. Lebih terkesan apabila di peringkat sekolah menengah agama. Saya bersekolah asrama. Jujurnya, pelajar tidak ramai. Guru boleh menumpukan kepada para pelajarnya. Saya juga di antara muka yang akan bertandang ke bilik guru setiap hari. Saya ingat lagi, sampai satu waktu, sekolah terpaksa membuat sistem bahawa pelajar hanya boleh bertemu guru melalui tingkap sahaja. Wah! Barangkali saya adalah di antara muka pelajar yang asyik menyibuk sahaja di sana.
3
Maahad Johor ada cerita tersendiri. Walaupun peperiksaan STAM hampir tiba, cikgu sering bertanya, "Tidak menganggu awak untuk menyiapkan majalah sekolah sedangkan STAM sudah hampir."
Sebagai ketua editor majalah sekolah, saya ketepikan segala masalah. Fikir saya, setiap matapelajaran STAM saya sudah bersedia menghadapinya. Oleh sebab demikianlah, syukur kepada Allah yang menatijahkan saya MUMTAZ di samping menerima Anugerah Khas daripada Maahad Johor sempena Majlis Anugerah Cemerlang Maahad Johor tahun 2004. Terima kasih Maahad Johor.
Saya tidak sempat buat apa-apa kes semasa di sini. Oleh sebab perjalanan hanya setahun, saya tidak banyak buat hal. Tetapi yang paling terngiang-ngiang adalah perjalanan saya ke SMKA Rompin, Pahang. Waktu itu, Maahad Johor menghantar saya mewakili negeri ke pertandingan Forum. Seronok juga dapat mewakili sekolah.
3
Setelah beberapa tahun melayani erti hidup, guru-guru yang pernah mengenali saya di SMAKJ tiba-tiba muncul dan menceritakan hal ehwal saya satu masa dahulu. Terkenang...
Saya beruntung kerana banyak kali mewakili sekolah dalam beberapa pertandingan. Oleh yang demikian, saya sempat rapat dengan beberapa orang guru. Walaupun demikian, saya bukanlah anak emas guru.
Terima kasih guru atas segalanya.
4
Hanya satu yang saya kesal adalah saya tidak belajar menulis semenjak dari waktu sekolah. Kedua, saya tidak dikenalkan dengan dunia Mass Comm pada waktu sekolah. Tiba-tiba terasa, "Mengapa aku tidak ambil Mass Comm semasa Ijazah Sarjana Muda?"
Kecoh. Guru-guru sekolah menengah saya (SMA Kerajaan Johor Kluang) gempar. Barangkali isu saya ini diperbincangkan di bilik guru sekolah sehinggakan saya ditanya bermacam-macam berkenaan isu ini. Tiba-tiba rasa ada orang ambil berat walaupun saya sudah meninggalkan sekolah saya 8 tahun yang lalu.
Sebenarnya, saya bukanlah tidak mendapat sijil daripada Al-Azhar. Kesnya mudah. Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah sahaja yang mengada-ngada tidak mahu menandatangani sijil terjemahan saya. Oleh itu saya buat keputusan, tidak mahu menggunakan JPMK sebagai medium hidup. Buat apa mahu merayu kepada mereka yang sendiri tidak tahu malu. Oleh yang demikian, ITNM telah menyelesaikan kerja-kerja ini. Selesai. Untung ada 'cable'...
2
Apa makna hari guru kepada saya? Banyak sebenarnya. Pertama, kerana guru saya telah mengajar bermacam-macam. Lebih terkesan apabila di peringkat sekolah menengah agama. Saya bersekolah asrama. Jujurnya, pelajar tidak ramai. Guru boleh menumpukan kepada para pelajarnya. Saya juga di antara muka yang akan bertandang ke bilik guru setiap hari. Saya ingat lagi, sampai satu waktu, sekolah terpaksa membuat sistem bahawa pelajar hanya boleh bertemu guru melalui tingkap sahaja. Wah! Barangkali saya adalah di antara muka pelajar yang asyik menyibuk sahaja di sana.
3
Maahad Johor ada cerita tersendiri. Walaupun peperiksaan STAM hampir tiba, cikgu sering bertanya, "Tidak menganggu awak untuk menyiapkan majalah sekolah sedangkan STAM sudah hampir."
Sebagai ketua editor majalah sekolah, saya ketepikan segala masalah. Fikir saya, setiap matapelajaran STAM saya sudah bersedia menghadapinya. Oleh sebab demikianlah, syukur kepada Allah yang menatijahkan saya MUMTAZ di samping menerima Anugerah Khas daripada Maahad Johor sempena Majlis Anugerah Cemerlang Maahad Johor tahun 2004. Terima kasih Maahad Johor.
Saya tidak sempat buat apa-apa kes semasa di sini. Oleh sebab perjalanan hanya setahun, saya tidak banyak buat hal. Tetapi yang paling terngiang-ngiang adalah perjalanan saya ke SMKA Rompin, Pahang. Waktu itu, Maahad Johor menghantar saya mewakili negeri ke pertandingan Forum. Seronok juga dapat mewakili sekolah.
3
Setelah beberapa tahun melayani erti hidup, guru-guru yang pernah mengenali saya di SMAKJ tiba-tiba muncul dan menceritakan hal ehwal saya satu masa dahulu. Terkenang...
Saya beruntung kerana banyak kali mewakili sekolah dalam beberapa pertandingan. Oleh yang demikian, saya sempat rapat dengan beberapa orang guru. Walaupun demikian, saya bukanlah anak emas guru.
Terima kasih guru atas segalanya.
4
Hanya satu yang saya kesal adalah saya tidak belajar menulis semenjak dari waktu sekolah. Kedua, saya tidak dikenalkan dengan dunia Mass Comm pada waktu sekolah. Tiba-tiba terasa, "Mengapa aku tidak ambil Mass Comm semasa Ijazah Sarjana Muda?"
Ulasan