Langkau ke kandungan utama

KHAIRI JALALUDDIN BUAT FITNAH KEPADA PMRAM

Dipetik daripada http://www.ataseakademik.blogspot.com

Salam sejahtera, pelajar-pelajar yang dihormati,

1. Bersyukur kita kepada Allah SWT kerana dengan inayah dan hidayah darinya dapatlah kita meneruskan perjuangan dalam pencarian ilmu dibumi bertuah ini.

Ulamak mengatakan :

إنما العلم بالتعلم والفقه بالتفقه

لا يؤخذ العلم إلا من أفواه العلماء

Ilmu yang diambil dari pembacaan adalah tidak sama dengan ilmu yang diambil secara sanad, secara bertalaqi, secara berdepan dengan Syeikh. Kemungkinan besar ilmu dari pembacaan akan menyebabkan kita salah faham maksud pengarangnya. Oleh itu, saya menyarankan supaya pelajar-pelajar sibukkan diri dengan menadah kitab semaksimum mungkin. Bukan sibuk dengan program Ceramah Pembangkang sebagaimana yang berlaku di Dataran Hayyu Asyir beberapa bulan yang lalu (Nizar Jamaluddin). Peluang keemasan ini sukar hendak didapati apabila pelajar-pelajar telah menempuh di alam pekerjaan. Kita mahu melahirkan ulamak yang berwibawa, ulamak yang betul-betul ulamak, yang mampu membimbing masyarakat kita ke jalan yang lurus.

2. Selain ilmu yang tinggi, sebagai orang yang belajar agama, hendaklah kita menghiasi diri dengan akhlak yang terpuji, hindarilah diri dari mencetuskan perbalahan, al-Adawah wal Baghdo’ sesama kita, tidak kiralah di alam maya atau di alam nyata. Saya melihat beberapa komen yang agak melampau dan tidak mencerminkan akhlak seorang pelajar agama. Namun saya tetap bersangka baik, mungkin sebilangan kecil sahaja yang sebegitu. Carilah jalan perdamaian, jalan pertengahan, titik pertemuan untuk kita sama-sama menabur bakti kepada bangsa kita yang masih lagi bercakaran di bumi Malaysia.

4. Satu perkara yang saya ingin nyatakan, bahawa sikap segelintir daripada pelajar kita yang belajar agama, yang bakal menjadi ulamak, sukar untuk menerima teguran. Jika ditegur cepat terasa, manja, merasakan diri terlalu tinggi dan cepat membuat andaian yang pelbagai. Mungkin itu kelemahan orang belajar agama pada pandangan saya yang lemah ini. Lebih-lebih lagi jika orang yang menegur itu bukanlah orang yang belajar agama. Kalau kita hendak jadi ulamak profesional sebagaimana yang dilaung-laungkan maka sikap terbuka, saling memaafkan dan berfikiran positif adalah merupakan aset yang bernilai dan perlu ditanam dalam jiwa pelajar. Saya yakin, hal ini akan membantu pelajar-pelajar apabila menempuh di alam pekerjaan nanti.

4. ISU TANTA; Setelah saya melihat apa yang berlaku, dapatlah saya simpulkan bahawa prosedur yang dimaksudkan oleh Presiden PMRAM itu adalah tidak benar dan memang tidak ada dalam Vienna Convention. Semasa saudara presiden dipanggil, beliau tak mampu membuktikan hujahnya dengan dokumen sehingga ke hari ini. Oleh itu, pegawai kerajaan tidak perlu memberi tahu PMRAM jika mereka hendak ke Muhafazah (Daerah). PMRAM mewakili dirinya tetapi tidak mewakili Kedutaan. Begitu juga, pelajar-pelajar jangan fobia dengan prosedur ini. Secara rasminya PMRAM tidak ada hubungan dengan Amin Daulah, itu adalah propaganda mereka untuk menakut-nakutkan pelajar-pelajar.

5. ISU PELAJAR QIRAAT: Pelajar Qiraat Tahun 1 akan mendapat Surat Akuan Belajar dari Maahad Qiraat masing-masing tidak lama lagi. Apabila surat itu telah sampai kepada pelajar, visa berstatus pelajar boleh dibuat. Sepatutnya kita kena bersyukur dengan keputusan Syeikh al-Azhar Imam al-Akbar Dr. Ahmad Tayyib. Ulamak yang kontemporari, berintegriti dan patuh kepada undang-undang. Beliau telah mengizinkan fail pelajar Malaysia tahun 1 diambil dan diuruskan. Bayangkan jika beliau menolak dan dengan alasan visa telah tamat tempoh. Bukankah itu akan menyusahkan pelajar. Berkaitan peperiksaan, pelajar mempunyai masa yang panjang untuk bersedia menghadapinya. Ini adalah kerana, peperiksaan adalah pada bulan Julai. Saya mengharapkan pelajar kerap datang ke kelas, sentiasa mengikuti pengajian dan elakkan ponteng sebagaimana yang lepas. Jika kita yakin pada diri, mempunyai persediaan yang cukup, sudah tentu tidak ada yang gagal dalam peperiksaan.

Akhir sekali, saya memohon maaf sekiranya terkasar bahasa, terlanjur bebicara, bukanlah saya orang yang perfect segalanya, tetapi sekadar luahan hati dari seorang abang kepada adik-adik yang masih menuntut di bumi bertuah ini. Salam perjuangan dari saya.

KHAIRI BIN JALALLUDDIN

ULASAN SAYA :

1. Kenyataan ini adalah berbaur fitnah. Kenyataan tanpa dalil dan hujah boleh dipatahkan bahkan di dalam mahkamah juga boleh dipertikai.

2. Saya adalah mantan kepimpinan PMRAM dan tahu sejauhmana hubungan akrab PMRAM bersama dengan pihak keselamatan Mesir (polis Mesir).

3. Saya memohon Atase Akademik yang 'baru kenal Mesir' untuk bertaubat di atas kenyataan yang berunsur hasutan dan fitnah.


Ulasan

KaNaPiNaSoNa berkata…
ISU PELAJAR QIRAAT- masuk kelas apa nye..kami dh cuti dh pun...start klas balik pun bln 10/11 ni
al-hakim berkata…
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Mengenai komentar ustaz yang pertama, saya secara peribadi mencadangkan agar alumni PMRAM dengan kerjasama kepimpinan PMRAM Mesir agar menyusun sebuah jawatankuasa untuk membentuk panel peguam. Pendakwaan ke mahkamah perlu seolah dituntut hari ini. Pengumpulan bukti, fakta dan sebagainya perlu diperkemas dan disusun.

Pada saya, sudah tiba masanya PMRAM bergerak lebih kuat. Mewujudkan peguam khas bagi pihak PMRAM amat perlu kerana ia selari dengan usul yang di bawa pada Muktamar PMRAM kali ke-77.

Sekian, wassalam.

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)