Langkau ke kandungan utama

Pengharaman PMRAM Semakin Pantas

ISU MAHASISWA MESIR

CERAMAH pembangkang berulang lagi di Dataran Hayyu Asyir, Kaherah, Mesir. Kali ini Ketua Pembangkang Malaysia yang menjadi peneraju tersebut. Segala intipati dan bahan yang disampaikan saya tidak ketahui. Biarkan. Itu bukan masalah saya. Paling penting bagi saya adalah nyawa PMRAM. Ya nyawa PMRAM.

'Kullu Man 'Alaiha Fan'... Setiap sesuatu itu akan binasa. Barangkali kalimah ini amat pedas. Tetapi bagi saya yang pernah hidup di dalam dunia PMRAM, saya merasai detik-detik kekejaman dan kehancuran yang akan dilakukan oleh si penzalim.

Barangkali semangat dan cita-cita gerakan SUARA (sebuah pertubuhan baharu di Mesir) adalah sesuatu yang murni. Tetapi dengan agresifnya program SUARA tersebut, maka lebih agresif puak-puak jahiliyah yang bernama UMNO menghancurkan PMRAM sebagai sebuah persatuan yang mendokong anak-anak Melayu di bumi Mesir.

Tahukah saudara bahawa kerja-kerja jahat menghancurkan PMRAM sedang giat dijalankan. Saya ingin melihat di atas kekuasaan tangan siapa yang akan menghancurkannya. Adakah ditangan Pengarah JPMK hari ini atau kuasa besar negara Malaysia, Perdana Menteri Malaysia sendiri.

Pengharaman PMRAM sudah lama diinginkan oleh pihak musuh. Mereka tidak lena tidur kerana mahasiswa Islam di Mesir sentiasa tidak menyokong puak-puak mereka. Seorang demi seorang 'special branch' diheret ke Mesir semata-mata menjaga politik murahan negara.

Tindakan mengharamkan PMRAM sekarang sedang giat dijalankan. Dahulu, saya diajar oleh seorang ustaz dengan nama 'kualat'. Ya! 'Kualat' telah tersembam ke atas muka JPMK. Apabila bertubi-tubi menuduh PMRAM sebagai agen pembangkang kepada Syeikh Al-Azhar, akhirnya syeikh tersebut tidak menghadiri program 'haprak' mereka.

Lihat. Mereka tidak mengetahui bahawa kuasa Allah lebih besar daripada sehelai surat 'hina' mereka. Itulah tangan mereka. Ya! Tangan kekejaman mereka. Saya tidak akan hairan apabila benar-benar PMRAM diharamkan. Tetapi saya ingin melihat, tangan siapakah yang akan menconteng arang menghancurkan umat Islam dan mereka akan dijeling-jeling di akhirat nanti kerana kecerdikan mereka sendiri!

Johor Bahru

Ulasan

Puan Ainon Mohd. berkata…
Kalau DUN yang dipilih rakyat pun mereka hinjak-hinjak, apatah lagi setakat persatuan....
Unknown berkata…
Kualat = Jw 1. kena tulah, mendapat kecelakaan (kerana bersalah kpd orang tua atau orang yg patut dimuliakan); 2. bp celaka, laknat.
Tarbus Merah berkata…
Saudara all41

Terima kasih kerana memaklumkan makna kalimah itu

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)