Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Sunday, September 27, 2009

CERPEN SATIRA TERBAIK!


Dalam diam-diam saya ada seorang 'mentee'. Karya satira yang paling terbaik! Tahniah diucapkan kepada saudara. Dalam karya sastera yang berbentuk satira, semua pihak bebas mengarang walaupun ada 'lubang hidung' yang terkena. Dalam peruntukkan Akta Hak Cipta 1987; Seksyen 14(1) dan 15 menyatakan bahawa karya adalah sebuah hak eksklusif!






CERPEN

BADAI ISMAN
Karya : Saudara Muhammad Alhidayat Khalid
Blog : http://salhidayat2u.blogspot.com

"Woi budak ISMAN!!"

"Kau orang nampak tak ni??"

"Nak kena seorang satu??"

"Tak reti bahasa ke apa yang Ustaz Khidir cakap??"

Bentak si Najib kepada dua orang mahasiswa sambil penunjukkan penumbuknya.Cuak budak-budak ISMAN dibuatnya.Sejak akhir-akhir Najib berasa jengkel dan meluat apabila mendengar nama ISMAN.Bagi dia yang terkenal tenang orangnya tiba-tiba boleh meningkat secara mendadak meter api kemarahannya apabila mendengar nama ISMAN.

"Sabar Us Najib…sabar…" "Sabar tu kan separuh daripada iman…"

Pujuk Ustaz Khidir cuba menenangkan keadaan Najib yang diselaputi api kemarahan.Siapa yang tidak kenal Najib,mahasiswa tahun 3 yang apabila api kemarahan dan panas barannya datang akan tidak mampulah dikawal lagi.

"Kalau aku nampak lagi kau orang dekat sini siap aku kerjakan!!"

Marah betul Najib petang itu.Mana tidaknya,sudahla ikut jalan belakang,datang pula dengan muka tidak tahu malu hendak 'survey-survey' dewan.Bisikan hati Najib menghasut.

Bukan budak-budak ISMAN itu tidak tahu yang pada hari itu Persatuan Anak Negeri Johor Mesir sedang membuat persiapan di dewan untuk acara Hari Terbuka Aidilfitri anak-anak Johor di Mesir.Boleh pula terkeseng-keseng datang menyelinap masuk.Yang makin menaikkan kemarahan Najib bila budak-budak ISMAN ni datang secara sembunyi-sembunyi,tidak dimaklumkan kepada YDP atau ajkt yang berada disitu.

Sudahlah program Iftar Ramadhan yang dinjurkan oleh Persekutuan Mahasiswa Islam Mesir haritu cuba digagalkan oleh mereka.Persatuan anak negeri yang lain pun goyah dengan kerenah mereka,kali ini Persatuan Anak Negeri Johor pula ingin dibadai.Bentak hati Najib.


*******************************


"Assalamualaikum Ustaz Khidir"

Sapa si Mujahid Al-Ansar kepada Yang DiPertua PKAJM.

"Walaikumussalam….Ada apa-apa yang boleh ana bantu ke akhi??"

Ana-anta adalah kata ganti nama bagi 'saya-awak'.Bahasa Arab.Ianya selalu dikgunakan oleh bangsa Arab sendiri.Mahasiswa-mahasiswa Timur Tengah juga tidak mahu ketinggalan mempraktikan kalimah Arab ini.

"Ini ada kad jemputan untuk menghadiri Majlis Sambutan Aidilfitri ISMAN"

Senyum si Mujahid Al-Ansar sambil menghulurkan kad jemputan Hari Raya

Kepada Ustaz Khidir.

"Eh? Buat di Dewan Rumah Johor Rabi'atul Adawiyah?"

"Ye Ustaz..jemput lah dating ustaz..dari pukul 10 pagi hingga 3 petang"

"Tak..tak,maksud ana,ana tidak tahu pun tentang penggunaan dewan di Rumah Johor ni?

Terkejut Ustaz Khidir apabila melihat kad jemputan yang tertera ;-"Dewan Rumah Johor Rabi'atul Adawiyah –Bertarikh 5 Syawal 1430".Sedangkan pada tarikh itu Persatuan Anak Negeri Johor akan mengadakan Majlis Hari Raya di rumah Johor lama di Arbedeen.

"Tapi Ustaz,kami dah dapat keizinan menggunakan dewan itu dari Warden Rumah Negeri Johor.."

Jelas Mujahid Al-Ansar menerangkan duduk sebenar kekeliruan keadan itu.

"Tapi anta tahu tak prosedur-prosedur antara persatuan??"

Ustaz Khidir meminta penjelasan.

"Err…tapi ustaz…saya hanya menjalankan tugas untuk mengedarkan kad jemputan ini sahaja..malah kami sudah mendapat keizinan ini dari warden Johor semenjak dua minggu yang lalu..yang lain-lain sudah pun diuruskan oleh pelaksana yang diamanahkan.."

"Dua minggu?? Amanah???"


********************************


Malam itu Ustaz Khidir betul-betul tidak boleh melelapkan mata.Jiwa kepimpinannya berkeceramuk.Tercabar dia dengan tindakan puak-puak ISMAN.Keharmonian persatuan mahasiswa Johor yang telah lama bermukim di muka bumi mesir ini cuba digoyahkan.Bacaan politiknya selama ini yang ISMAN tidak akan dapat menembusi fikrah mahasiswa Johor ternyata meleset.Kali ini Persatuan Anak Johor Mesir cuba diuji.

Jelas-jelas warden tidak meminta pandangan atau memaklumkan sebarang perkara kepadanya.Padahal sudah beberapa pertemuan dalam dua minggu ini diadakan untuk membincangkan tentang majlis sambutan Aidilfitri.Tetapi tidak sekali pun pegawai Johor itu memaklumkan kepadanya.

"Ana tidak tahulah apalah situasi yang sedang anta rasakan sekarang ini.."

Terngiang-ngiang kata-kata Ustaz Syed Ahmad ,Yang DiPertua Persatuan Mahasiswa Islam Selangor Mesir.Dia lebih berpengalaman menghadapi kerenah ISMAN terhadap mahasiswa Selangor yang cuba ditarik kedalam ISMAN.Mahasiswa-mahasiswa Selangor yang baru adalah sasaran utama mereka sekarang ini.

"Jikalau pun mahasiswa Johor tidak tergoyah fikrah mereka terhadap ISMAN pun tetapi inilah peluang mereka sekurang-kurangnya memperkenalkan Ideologi mereka.."

Tambah Ustaz Sulaiman ,mantan Pengerusi Majlis Perwakilan Mahasiswa Dumietta makin merunsingkan fikiran Ustaz Khidir.

"Ya Allah…teguhkanlah kesatuan ini ya Rabb…jika kami telah melakukan kemaksiatan maka gantikanlah kami dengan mereka-mereka yang lebih baik dari kami."

Rintih Ustaz Khidir didalam doa selepas melakukan solat hajatnya.Dia meneruskan solat Taubat setelah dimulai dengan Tahajud dan diakhiri dengan tiga rakaat Witir.Dia melakukan qiamullail ringkas di sepertiga malam itu.Memohon petunjuk dan keampunan dari Sang Penguasa.

Sambil berwirid menunggu azan subuh,telefon bimbitnya berbunyi menunjukkan ada mesej baru yang masuk.

"Salam Us Khidir,sesungguhnya Allah bersama-sama orang-orang yang benar"

Ringkas pesanan ringkas yang diterimanya dari Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Mesir.Dia telah meminta pandangan dari semua sahabat perjuangan ketika didalam mesyuarat 'ruassak' tergempar siang tadi.Bertalu-talu sokongan dan dokongan yang diterimanya tadi.Membincangkan tindakan-tindakan ISMAN yang melampau-lampau terhadap Persatuan Mahasiswa Islam Mesir dan Persatuan Anak Negeri yang bernaung dibawahnya.


************************************



"Mereka ini tidak tahu malu ke??? Guna jalan belakang?!"

Bentak Najib lagi melayan baranya.

"Sabar..mereka hendak buat kebaikkan sebenarnya..tapi mereka tidak tahu cara.."

Ustaz Khidir cuba mententeramkan Najib.

"Arhhh….! Matlamat tidak pernah menghalalkan cara Ustaz Khidir..!"

Bentak Najib lagi….

"Sabar Najib…Sabar…"

"Nama sahaja Islamik! Tapi perangai tidak islamik langsung!" "Ikatan Saudara Mukminin Nasional konon!"

Najib terus membentak sambil memulas-mulas penumbuknya.Dia seakan tidak dapat menahan sabarnya lagi.

"Mentang-mentanglah dia berdaftar dibawah Jabatan Penuntut Mahasiswa Malaysia dia ingat dia boleh buat sesuka hati??"

Geram si Najib.

"Persatuan kita ada pendirian,mereka telah pun mendapat keizinan dari pegawai PANJM.." "Ana telah menjelaskan pendirian kita ketika perjumpaan dengan warden tadi,pendirian kita jelas,kita tidak ada apa-apa hubungan dengan persatuan mereka,pada masa yang sama kita ada Majlis Hari Raya di Rumah Johor Lama Arbedeen dan ana tidak membenarkan semua ahli kita mengikuti program meraka."

Jelas Ustaz Khidir bersama-sama ahli jawatankuasa tadbir PANJM.

"Selepas ini,kita perlu menyusun segala aktiviti dan program kita dengan lebih baik,supaya anak-anak Johor yang bermukim disini tidak mudah terpedaya dengan anasir-anasir yang melabelkan gerakan mereka sebagai gerakan Islam,tetapi mereka tidak mengamalkan ajaran Islam yang sebenar."

"Ingatlah wahai sabahat-sahabat,ingtalah kamu wahai para pemimpin,sesungguhnya kesatuan yang kita bawa ini adalah kesatuan yang bertunjangkan Al-Quran dan As-Sunnah "

"Selagi kesatuan ini bertapak diatas kedudukan syariat yang Allah redhai,maka selagi itulah kita wajib menjaganya.Janganlah kita yang meruntuhkannya.Janganlah kita yang cuba menggoyahkan kesatuan ini."

"Wahai para pemimpin,ingatlah kata-kata Imam Saydina Ali: Sesungguhnya kesatuan Islam yang terbina yang tidak mempunyai perancangan akan dikalahkan oleh kesatuan batil yang mempunyai peracangan yang teliti"

Ustaz Khidir mengingatkan ahlijawatankuasa tadbir yang lain dan mengakhiri perjumpaannya….



No comments: