Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Friday, September 11, 2009

Catatan Terakhir Dari Bumi Kaherah

ENTAH betul atau tidak ini catatan terakhir dari bumi Kaherah, saya simpan ke tepi.

Segala-galanya telah ditetapkan. Tuhan Yang Maha Menyaksikan setiap sesuatu ketetapan ini memberikan peluang untuk kita sebagai hamba-Nya bersyukur di atas setiap pemberian-Nya. Begitu juga dengan saya; seorang mahasiswa yang diberikan peluang menyaksikan langit Kaherah dan bumi tandus Mesir ini bersyukur kerana diberi peluang dan kesempatan yang berganda.

2

Catatan ini barangkali tidak dapat membayangkan betapa rindu itu mula berputik terhadap Kaherah kerana saya masih di sini. Masih mampu menghidu bau 'tokmiah dan ful', masih mampu menghirup nafas 'tandas awam' di lantai dan dinding jalanan dan masih mampu menyedut segelas air tamar hind dan air asob di kedai berhampiran.

Pengalaman amat benar mematangkan. Tetapi sejauhmana pengalaman itu memberikan kesedaran kepada kita bahawa hidup ini adalah sementara dan kita akan pulang kepada-Nya suatu masa nanti.

3

Untuk catatan terakhir ini, saya ingin memohon ampun dan maaf kepada bumi Kaherah kerana tidak dapat menjalankan tanggungjawab dengan sebaiknya. Mohon ampun juga kerana tidak dapat bersama Kaherah lebih lama kerana mempunyai tanggungjawab yang besar di Malaysia kelak. Moga kita dipertemukan satu masa nanti. Insya-Allah.

4

Saya akan mula meninggalkan Kaherah pada jam 03.50 pagi (Sabtu, 12 September 2009) dengan pesawat Egypt Air.

No comments: