Langkau ke kandungan utama

Kerajaan Perpaduan : PAS Hampir Rebah

ISU dan gagasan kerajaan perpaduan yang diilhamkan oleh Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul Hadi bin Awang hampir rebah apabila gagasannya itu ditolak mentah-mentah oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini.

Kenyataan Nik Aziz yang menganggap Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasaruddin Mat Isa sebagai sampah merupakan 'kalam panas' yang seharusnya diberikan perhatian serius oleh seluruh kepimpinan parti.

Kecelaruan ini hanya mendatangkan kesan negatif kepada PAS yang sudah dianggap parti Islam yang mampu diterima oleh rakyat. Pandangan terhadap kerajaan perpaduan ini seharusnya diperjelaskan dengan semasak-masaknya kepada semua ahli agar kepincangan ini tidak akan bernanah di dalam kepimpinan PAS.

Melihat daripada fenomena yang sedang berlaku di dalam beberapa hari ini, PAS bakal menerima kecaman hebat daripada musuh tradisi (pihak lawan) dan mereka akan menganggap bahawa parti sedang berpecah.

Kesilapan besar yang menjadi polemik di dalam PAS adalah gagasan yang cuba dilakukan itu tidak sampai ke puncak dan noktahnya. Oleh yang demikian, pandangan ini benar-benar merencatkan pemikiran semua tokoh baik ulama mahupun profesional yang sedang berasak-asak memikirkan masa depan PAS yang kian rebah.

Sebagai pemerhati, adalah wajar isu kerajaan perpaduan yang sedang dipermainkan oleh UMNO dan Barisan Nasional ini tidak lagi dibicarakan oleh mana-mana pemimpin di dalam PAS. Sesungguhnya UMNO yang sememangnya licik di dalam mengkorupsikan beberapa isu sedang bertepuk tangan melihat pertikaman yang sedang berpencak di dalam PAS sendiri.

Sudah sampai masanya, Presiden PAS menjelaskan kepada semua ahli parti apakah maksud sebenar kerajaan perpaduan yang diilhamkannya itu.

Memahami frasa dan fakta Naib Presiden PAS, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, 'kerajaan perpaduan' adalah semata-mata perkongsian idea bagi membentuk kerajaan yang harmoni bukannya PAS masuk UMNO.

Dikatakan bahawa hasrat kerajaan perpaduan hanyalah semata-mata memperjuangkan isu-isu politik tanah air temasuk pilihanraya yang bersih, penghapusan ISA dan beberapa agenda terkini yang sedang bercelaru di dalam negara.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)