Penampilan : Mengapa Penting?


PANDANGAN pertama apabila anda melihat seseorang adalah melalui penampilan diri, gaya berjalan, pakaian yang dipakai, mimik muka, cara bercakap dan sebagainya. Ini dinamakan 'first impression'.

Oleh yang demikian, sama ada anda seorang ahli, rakyat biasa, pemimpin, atau apa sahaja status yang anda ada, seharusnya penampilan adalah penting.

Letaklah muka anda hitam macam mana sekalipun, tetapi sekiranya anda faham erti dan makna sebuah penampilan dan kreadibiliti; ini menunjukkan anda sudah berada dilorongnya.

Mahasiswa Al-Azhar selalu dilabel sebagai seorang yang 'selekeh' apabila menghadapi temuduga di Malaysia. Saya akui akan fakta tersebut. Malah saya tidak pernah menafikan akan perkara itu. Tetapi bukan semua insan yang bersikap sedemikian. Dan saya juga tidak pernah menemuduga pelajar lepasan Al-Azhar.

Namun, segala tindak tanduk itu perlu dilatih dan diamalkan ketika sedang kita berada di dalam pentadbiran.

Justeru, fenomena yang berlaku hari ini adalah 'ikut suka aku'. Rata-rata memilih untuk memakai apa sahaja pakaian di dalam majlis-majlis rasmi sedang pakaian juga merupakan salah satu aspek penampilan yang harus ditekankan.

Comments

Popular posts from this blog

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

HALA TUJU SELEPAS SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA (STAM)

Mahasiswa Perlukan Pemikiran Kelas Pertama – Wan Abdul Halim