Motivasi : Membentuk Mahasiswa Pro-Aktif

Penulis di dalam forum penulisan anjuran PMRAM

DI DALAM bengkel-bengkel penulisan yang saya turut serta bersama mahasiswa di Mesir, berulang-ulang saya menyatakan bahawa untuk menjadi seorang manusia luar biasa, ia memerlukan usaha yang biasa dengan disorot sikap yang luar biasa.

Seseorang tidak mungkin berjaya untuk menulis dengan cemerlang dan baik sekiranya latihan dan sikap sebagai seorang penulis tidak berubah. Justeru, adalah menjadi tanggungjawab yang besar bagi seorang penulis untuk memastikan bakat yang sedia ada itu didorong dengan disiplin dan semangat yang luar biasa.

Faisal Tehrani misalnya, tidak akan berjaya menyiapkan lebih daripada sepuluh buah novel di dalam masa kurang sepuluh tahun tanpa usaha gigih daripada dirinya sendiri. Oleh yang demikian, bagi menggerakkan minda sebagai seorang mahasiswa yang pro-aktif adalah dengan pelbagaikan bahan bacaan.

Motivasi Diri :

1. Seorang mahasiswa perlu memahami metod pembelajaran sendiri secara mendalam. Ini adalah suatu kewajipan. Misalnya, anda seorang mahasiswa berpendidikan pengajian Islam, adalah menjadi tanggungjawab anda memahami sedalam mungkin ilmu pendidikan tersebut.

2. Bagi menjadi manusia luar biasa, adalah menjadi satu kelebihan pada diri anda sekiranya ada sesuatu ilmu baharu yang anda mampu untuk menguasainya.

Salam Motivasi.



Comments

Popular posts from this blog

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

HALA TUJU SELEPAS SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA (STAM)

Mahasiswa Perlukan Pemikiran Kelas Pertama – Wan Abdul Halim