Langkau ke kandungan utama

PRK Kuala Terengganu : Barisan Nasional Perlu Lebih Rasional

Palestin berdarah. Mengapa masih kita ketawa?
sekadar hiasan

SUDAH belambak karya-karya penulis bebas yang tertera sama ada di akhbar ataupun di blog peribadi selepas keputusan kegagalan Barisan Nasional mengekalkan Parlimen Kuala Terengganu yang dianggap kubu hampir kuat Barisan Nasional.

Sebelum meneruskan kalam, diingatkan bahawa ini bukanlah artikel politik tetapi ia hanyalah sekadar renungan yang boleh dikongsi bersama.

Mengapa BN kalah? Apakah parti itu sudah tidak relevan? Jawapan saya tidak. Parti itu masih lagi releven buat setakat ini. Malah daripada hasil jumlah undi yang diterima oleh BN, tidaklah menampakkan bahawa BN lemah di dalam masalah ini.

Namun, apakah punca sebenar kegagalan BN mengekalkan kerusi tersebut. Dikatakan bahawa, pengundi remaja (ala-ala umur semacam saya ini) sudah mahu perubahan. Mereka mahukan sebuah parti yang hidup mementingkan rakyat. Mereka juga mahukan hidup didasari dengan sebuah pengorbanan tanpa mengaut keuntungan.

Barangkali BN perlu membuat penyelidikan dengan lebih terperinci berhubung hal ini. Dianggarkan juga lebih daripada 50% (remaja ala-ala umur semacam saya ini) sudah menaruh kebencian terhadap BN. Oleh yang demikian, BN perlu lebih rasional pada masa mendatang.

Pesanan:
Mereka yang tidak sefahaman dengan saya harap bersabar.

Ulasan

Puan Ainon Mohd. berkata…
Saya pun rasa kasihan kepada UMNO, yang tahu faktor-faktor yang menyebabkan mereka kalah, tetapi tidak dapat menyelamatkan keadaan.

Baru-baru ini saya berkenalan dengan seorang pegawai penerangan peringkat bahagian UMNO. Isteri beliau orang Johor, jadi beliau pulang beraya haji di Johor. Semasa di sana beliau mengambil kesempatan berbincang-bincang dengan anak-anak muda. Beliau memberitahu saya bahawa anak-anak muda Johor yang ditemuinya rata-rata tertarik kepada PKR. Mereka kata: UMNO parti orang tua!
Ibnu Ali berkata…
@ ainon mohd

Hehe, Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR), memang dah tua.

Betul kata budak2 tu, masa saya balik Malaysia, rata-rata yang pergi ke Mesyuarat UMNO Cawangan tempat saya orang-orang tua. Kebanyakkan mereka tak tahu pun yang majlis tersebut menunjukan 'aksi perebutan' kuasa. Emak saya pun dapat surat jemputan mesyuarat. Mungkin satu taman tu dapat surat jemputan tu.

@ Syafiq

Ya, UMNO masih relevan dikalangan orang yang tak relevan.

hehehe
Puan Ainon Mohd. berkata…
Saya bukanlah anti-UMNO.

Saya anti-rasuah dan pejuang Bahasa Melayu.

Dalam dua perkara itu, saya sangat kecewa dengan UMNO.

Budak-budak kampung dan anak orang miskin, yang sepatah tidak tahu bahasa Inggeris, tiba-tiba masuk darjah 1, mereka diajar matematik menggunakan bahasa Inggeris.

Saya tambah kecewa walaupun UMNO sudah dihukum oleh orang Melayu tetapi masih tidak mahu mendengar suara hati orang Melayu.

Malah orang UMNO pun sudah ramai yang menghukum UMNO dengan keluar berbondong-bondong daripada parti itu. Itu pun pemimpin UMNO di semua peringkat masih tidak mahu mengubah tingkah laku mereka yang dibenci oleh rakyat.

Apa yang menyebabkan fenomena pelik itu tentulah konflik antara kepentingan survival parti dengan kepentingan peribadi. Dan ternyata mereka mendahulukan kepentingan peribadi. Inilah sangat mengecewakan saya.
Tarbus Merah berkata…
Saya juga bukan anti-UMNO. Tapi saya tidak setuju apa yang dibuat oleh puak-puak UMNO hari ini.

Namun,jikalau mereka sudah menginsafi kesalahan mereka, waktu itu mungkin saya akan jadi penyokong mereka. :)

Budak-budak PAS lepas ni kutuk saya la jawabnya.hehehehehe.

ISLAM FOR ALL

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)