Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Monday, September 15, 2008

Ramadan dan MAT

Menunggu pengumuman puasa daripada Mufti Kerajaan Mesir. Turut di hadapan adalah Menteri Wakaf Mesir, Imam Besar Al-Azhar Syeikh Tantawi

Sudah separuh bulan berjalan. Bermakna juga, sudah separuh Ramadan berakhir. Pastinya, kalau di Malaysia orang sudah mula sibuk membeli belah di pasar raya atau memborong di Plaza Angsana setiap malam.

Ramadan kali ini banyak cabarannya di Mesir ini. Tentunya musim panas mendahagakan lagi tekak ini. Oleh yang demikian, melakukan aktiviti-aktiviti luar sedar menyebabkan kita dapat menyelesaikan sesuatu itu tanpa rasa letih dan longlai.

Beberapa hari yang lalu tentunya sibuk dengan beberapa tugas. Dan, dalam separuh Ramadan akhir ini lebih sibuk kerana ada tanggungjawab yang tiba-tiba sahaja bakal mendatang.

Ramadan ini pastinya mencatat beberapa kronologi indah. Pertama, melantak di 'Maidah Rahman'. Jika anda malas memasak, usah risau, mampir sahaja ke mana-mana tempat yang menyediakan makanan berbuka. Di Mesir, adat ini sudah menjadi lumrah. Oleh yang demikian, tidak perlu memikirkan di mana tempat hendak mencari makanan.

Sepanjang 'Maidah Rahman' yang dikunjungi pastinya 1/4 ayam dihidangkan. Orang Arab mana boleh makan sikit-sikit. Dan, peluang itu juga digunakan dengan sebaik-baiknya. Harapnya ada keberkatan berbuka bersama warga Mesir.

Mungkin sepanjang saya berada di Mesir, tahun ini baru mengenal perkara ini kerana ajakan kawan-kawan. Dulu, apabila tinggal di rumah sendiri rajin juga masak tiap-tiap hari kerana mungkin tempat 'Maidah Rahman' jauh. Tetapi, apabila tempat sudah dekat, saya rasa keperluan menjamah di 'Maidah Rahman' adalah tempat yang perlu dimanfaatkan.

2Kepimpinan di DPM Mansurah

Mesyuarat Agung Tahunan (MAT)

Saya menghadiri dua buah Mesyuarat Agung Tahunan pada tahun ini. Pertama, Badan Kebajikan Pelajar Johor di Mesir dan Dewan Perwakilan Mahasiswa Mansurah. Rata-rata saya melihat MAT adalah sebuah platform bermuhasabah sahaja.

Hanya teguran terhadap beberapa isu, dan kritikan terhadap gerak kerja. Mengapa silibus ini tidak ditukar? Tahun hadapan, kali ketiga saya menduduki kerusi kepimpinan untuk dimuhasabah. Apakah nanti, pelbagai kritikan dan muhasabah juga saya bakal hadapi? Ini yang menjadi persoalan.

Apapun, kekuatan mereka adalah pada percakapan. Semua orang boleh bercakap apa sahaja yang mereka mahukan. Terpulanglah kepada mereka yang menjadi seorang penilai. Apapun yang saya perlu tegaskan adalah mereka (kepimpinan) adalah manusia biasa. Bebanan dan tanggungjawab mengkhatamkan pendidikan adalah lebih penting. Sebab itu apabila sesuatu tanggungjawab tertinggal bukan bermakna mereka leka tetapi ada ruang-ruang yang masih belum diisi dengan sempurna.

Mengapa kita tidak mengadakan program muhasabah bersama kepimpinan negara. Sedangkan muhasabah itu juga ada di dalam Islam. Mesyuarat Agung Tahunan adalah dunia muhasabah semata atau dunia apa?


Maidah Rahman : tempat makan untuk berbuka puasa secara percuma.

1 comment:

rahmahmokhtaruddin said...

gamba alan..
sy da amek gamba nih..
:D