Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Tuesday, July 01, 2008

Selamat Hari Lahir Abah


Setahun sudah berlalu. Mengikut catatan peribadi saya, hari ini adalah tarikh kepulangan saya ke Malaysia setahun yang lalu. Sudah setahun?

Benar. Amat membenarkan. Tentunya banyak onak duri yang saya telah tempuhi selama setahun yang lalu. Dan, daripada itu juga beberapa hasil telah terbit di media. Oh Tuhan, betapa indahnya saat-saat itu, kau berikan aku bernafas meniti hari-hari mendatang.

Banyak kenangan jika mahu dirungkaikan pada 1 Julai ini. Tetapi, biarlah disimpan sebagai satu cerita.

Sorotan lalu mengajar kita erti dewasa. Waktu itu kita belajar erti perjuangan sebenar. Menempuh segala cabaran dan rintangan. Tahun 2008 cabaran cukup berbeza. Apatah lagi tahun 'honeymoon' buat saya. Galas yang dikendung tentunya banyak memberi impak yang besar pada diri sendiri.

Namun, 1 Julai juga banyak memori indah yang belum sesuai dibukakan.

Seingat saya, 1 Julai juga hari kelahiran Ustaz Abdul Fattah bin Jaafar, mantan Setiausaha Agung PMRAM sesi 2006. Tentunya selepas Ustaz Fattah menggalas beban selaku Setiausaha, saya pula yang merentet selama 2 tahun berturut-turut.

Pada hari yang bahagia ini saya nukilkan kalam ini;

Apalogia seorang Abah
mencucuk seekor keldai dengan picagari.

Saat mereka kata jangan
kau kata nah, ambil ini.

Layang-layang masa bercambah
dalam pelukan perwira Abah
atas nama kenangan
atas nama persaudaraan
atas nama kedamaian
atas nama ukhuwah.

Sudah sampai halkumku bernafas
menyebut namamu Abah.

- Selepas Subuh
1 Julai


No comments: