Langkau ke kandungan utama

Pemimpin : Yang Mana Satu Jadi Pilihan

SAYA adalah insan yang paling suka mendengar pidato, ceramah, syarahan dan pelbagai macam lagi aktiviti yang menjurus ke arah itu. Bermula daripada peringkat sekolah menengah beberapa tokoh-tokoh pemidato telah saya kunjungi dan lihat sendiri teknik, ruang dan kreatif mereka di dalam berbicara. Sebab itu apabila ada jemputan mendengar pemidato-pemidato ini berucap saya akan menjadi pencatat paling setia. Malah saya pernah terfikir menyalin semula fakta-fakta pemimpin dalam sebuah jurnal yang boleh menempatkan koleksi pemimpin Malaysia.

Secara peribadi, saya pernah menyaksikan beberapa orang tokoh pemimpin berucap. Teknik, gaya, persembahan dan cara yang ditunjukkan adalah sesuatu karisma yang tersendiri. Di antara tokoh yang menjadi kekaguman saya adalah Dato' Seri Anwar Ibrahim yang mampu berucap dengan imej sedar biasa tetapi mampu memberikan pandangan rasmi dengan tepat dan mengenai sasaran.

Hujah yang dibawa adalah suatu yang biasa, tetapi falsafah yang dimainkan adalah tinggi. Namun, sedari awal kita menganggap bahawa beliau amat berkreadibiliti di dalam berucap sehingga memukau hadirin yang mendengar. Itu pun bagi saya hanya sebagai seorang tokoh pemidato sahaja.

Begitu juga dengan tokoh-tokoh politik yang lain. Yang Berhormat Dato' Haji Mustapa Mohamad sebagai contoh, pemikiran makro ekonomi beliau cukup mantap. Dasar-dasar pemikiran dan wacana ilmiah yang ditunjukkan memberikan gambaran kasar bahawa pengucapan beliau amat memberi kesan yang mendalam.

Siapa yang tidak mengenal beliau. Seorang bekas Menteri Kewangan semasa pentadbiran Tun Dr. Mahathir dan seorang yang pernah duduk semeja berbincang isu-isu dan dasar negara sepanjang krisis kemelesetan ekonomi negara pada tahun 1997 yang lalu.

Tahun lalu, ketika Yang Berhormat Dato' Seri Khaled Nordin selaku Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi (kini Menteri Pengajian Tinggi) berucap dalam hal-hal berkaitan ekonomi dan pembangunan usahawan mahasiswa juga memberikan cabaran kepada saya.

Hal-hal sebegini merupakan aset besar pemimpin di dalam bidang dan wacana pemikiran masing-masing. Tetapi apa yang menghairankan adalah seorang tokoh kita ini. Berkelulusan pendidikan ekonomi tetapi mampu berucap hal-hal bersangkutan dengan agama lebih daripada kita mahasiswa yang mendalami ilmu agama.

Ini terbukti hasil daripada pemerhatian saya terhadap Yang Berhormat Dato' Haji Husam Musa, Exco Kerajaan Negeri Kelantan yang mampu memberikan suntikan semangat sebagai seorang pemidato yang hebat. Hujah dan ucapan beliau bukan ucapan anak-anak. Bukan juga ucapan dan hujah seorang menteri, tetapi lebih daripada itu.

Nilai yang disampaikan itu menjadikan tanggapan umum pendengar bahawa kekuatan Yang Berhormat pada ilmu dan pembacaannya. Ya. Tokoh-tokoh sebegini juga wajar kita lahirkan di semua peringkat baik di peringkat pemerintah ataupun yang berlawanan dengan mereka.

Sekarang masa sudah tiba. Ilmu yang dicurah tidak berguna, jika yang disampaikan itu melalut sahaja. Justeru, pemimpin yang mana satu akan jadi pilihan?


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)