Langkau ke kandungan utama

Angin Baharu Negeri Johor

Yang Dipertua (kanan) bersama 'bakal' Yang Dipertua yang kini Setiausaha Agung BKPJM
-anda yang berhak menentukan masa depan BKPJM-

Selepas kedatangan Penolong Pengarah Bahagian Wakaf, Majlis Agama Islam Negeri Johor, berita baharu dan angin-angin daripada Malaysia bahawa Tengku Mahkota Johor dan Y.A.B. Menteri Besar Johor akan ke Mesir telah saya dengar. Sama ada benar atau tidak, anda tidak perlu tanya Yang Dipertua. Tunggu sahaja kebenarannya nanti.

Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) sememangnya kerap ke Mesir. Pertama, menguruskan anak-anak Johor di Mesir. Kedua, memberikan suntikan semangat kepada mahasiswa di sini. Boleh dikatakan, di dalam masa setahun, MAIJ akan datang sebanyak tiga kali. Tentunya setiap satu kedatangan ada tujuan dan sebabnya.

Terima kasih saya ucapkan.

Baru-baru ini, kedatangan rombongan MAIJ adalah atas keperluan menguruskan asrama baru pelajar Johor. Pelajar negeri Johor di Mesir sudah ada tiga buah rumah sehingga kini. Pertama, Rumah Abdeen di kawasan Attaba yang didiami oleh sebahagian kecil pelajar di Johor. Kedua, rumah Johor di Hayyu Thamin, Syarie Mustafa Nuhas. Tentunya, disinilah medan pertama 'kita' menjejakkan kaki ke Mesir.

Ketiga, rumah Johor Iskandariah (khusus untuk pelajar wanita) yang telah dirasmikan oleh Y.A.B. Menteri Besar Johor pada tahun 2005. Tahniah kepada kerajaan negeri kerana telah berusaha sehingga ke tahap ini.

Saya difahamkan bahawa rumah keempat nanti akan dilengkapi dengan rumah pegawai khas kebajikan. Namun, siapa yang akan mengisinya? Sesungguhnya nanti apabila 'kita' bakal duduk di rumah baharu, makanya kedutaan akan mengasak-asak menghantar pegawai di Mesir. Apa tujuan mereka? Ya. Untuk membantu menguruskan mahasiswa kita di bumi Mesir ini. Apa yang diharapkan ciri-ciri pegawai ini yang 'kita' mahu :-

1. Pegawai itu adalah daripada mahasiswa Universiti Al-Azhar, Mesir.
2. Pegawai itu mestilah memahami selok-belok Badan Kebajikan Pelajar Johor di Mesir.
3. Pegawai itu hendaklah bukan 'berfikiran' politik kepartian.
4. Pegawai itu hendaklah faham situasi mahasiswa di Mesir akhir-akhir ini.

Saya perlu tegaskan bahawa keperluan kian mendesak. Tentunya jawatan kosong untuk Pegawai Khas Kebajikan Mahasiswa akan diisi. Dan, pada saya orang yang akan mengisi tentunya mereka daripada gred S44 ke atas. Namun, siapakah di antara mereka yang layak?

Apabila melihat Pegawai Hal Ehwal Islam di MAIJ semakin hari semakin tandus orang-orang Al-Azhar, semakin risau saya. Siapa yang akan mengisi jawatan itu nanti? Cukuplah setahun atau dua tahun mendatang ini kita boleh selesa. Namun, dalam masa lima hingga sepuluh tahun mendatang, adik-adik kita tidak lagi akan dibela oleh warga azhar sendiri.

Oleh itu, siapa yang sudah 'habis degree' sila mohon jawatan itu nanti.

Ini fakta :

"Apabila kita membuka kouta mengisi calon S41 di MAIJ, mahasiswa Al-Azhar langsung tidak mahu mengisinya."
-Ustaz XY

Jadi siapa yang salah? Adakah mahasiswa Al-Azhar 'tidak layak' atau hanya 'tidak mengisi borang' sahaja.? Fikirkanlah.

Tambahan :
12 Jun lalu, MAIJ telah menutup jawatan kosong untuk DG41, S41, S27, S17 dan lain-lain.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)