Langkau ke kandungan utama

Perangai Pembangkang : Boikot Memboikot

Tahun ini, Hadiah Sastera Kumpulan Utusan di mana pula ya?


Tentunya kenyataan ini sudah lama saya pendamkan. Sejak awal lagi, apabila pihak pembangkang (PAS, PKR, DAP) bekerja keras semata-mata mahukan memboikot Akhbar Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia saya sudah duduk tidak menentu.

"KUALA LUMPUR, 27 Mei (Hrkh) - Pakatan Rakyat hari ini melancarkan kempen memboikot akhbar Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia yang didakwa menyiarkan laporan berbaur perkauman dan berat sebelah."
Ini di antara kenyataan yang diperkatakan oleh pihak pembangkang. Pertama, konon-kononnya akhbar tersebut masih lagi menulis laporan berbaur perkauman dan berat sebelah.

Ya! Saya tidak pernah menafikan perkara tersebut. Namun, jika itulah permasalahannya, mengapa sahaja perkara ini tidak dibawa kepada pihak yang bertanggungjawab. Duduk berbincang dengan pihak yang terlibat langsung sahaja menjelaskan begini dan begini.

Tetapi, tamparan ini sememangnya besar kepada mereka yang di dalam kelompok sastera. Saya tidak menafikan hampir 80% daripada orang sastera juga menyertai pembangkang tetapi jika akhbar ini harus diboikot, ianya langsung tidak wajar.

Sebabnya, tidak lain dan tidak bukan, Akhbar Mingguan Malaysia sahaja yang menyediakan ruang untuk menulis kepada penggiat sastera sehingga kita diiktiraf di dalam Hadiah Sastera Kumpulan Utusan. Tahun ini, siapa pula yang akan membawa pulang wang tunai RM 6,000.00 untuk kategori Novel Remaja dan RM 2,500.00 untuk kategori Cerpen dan Cerpen Remaja manakala RM 1,000.00 untuk Puisi.

Tahun lalu, Zaid Akhtar membawa pulang "Justeru Impian Di Jaring" dengan harga RM 3,000.00. Katakan pada saya, medium apa yang anda sediakan untuk sama-sama bergiat aktif di dalam sastera (khusus kepada pembangkang la)

Ada kebenaran jika anda berkata bahawa Exxon-Mobbil merupakan penaja utama kepada Hadiah Sastera Kumpulan Utusan ini, tetapi siapa yang menganjurkannya jika bukan Utusan Malaysia.

Ha! Jawab dan jawab.

Oleh sebab itu juga, saya kira apabila PMRAM membawa isu boikot-memboikot ini, PMRAM juga dikatakan sekatil dengan mereka-mereka.



Ulasan

Zaid Akhtar berkata…
Salam.

Saya tidak membeli akhbar, kecuali pada hari Ahad sahaja. Lagipun karya sastera (cerpen&puisi) kebanyakannya tersiar pada hari minggu. Selain Ahad, saya membacanya secara online.

Kadang-kadang terasa wajar juga mengajar media biadab sesekali. :-)
Mohd Rasul Bin Amat berkata…
Salam saudara syafiq...

ada benarnya apa yang saudara zaid akhtar katakan...
sesekali perlu juga diajar akhbar yang tiada sikap toleransi dan berat sebelah ni...
bagi penngajaran sehingga mereka tertampar...
baru mereka terbangun dari mimpi yang panjang itu...
sekadar menyokong sesuatu propaganda kepada mereka yang diskriminasi...

=)

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)