Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Thursday, May 01, 2008

Karya Dalam DS

Hari ini 1 Mei. Ini bermakna tempoh 'berkabung' saya telah tamat. Dan, mulai hari ini saya berhak untuk menerbitkan karya saya di dalam blog sendiri. Terima kasih kepada editor Dewan Sastera yang telah memilih karya saya "Seorang Anak Murid II" untuk dimuatkan di dalam majalah Dewan Sastera keluaran April yang lalu.

Sungguh. Seperti yang pernah saya wara-warakan sebelum ini, saya menulis karya ini selepas sebulan berada di Mesir. Dan, sebetulnya saya menulis karya ini juga atas dasar rasa tanggungjawab sebagai seorang guru yang mendidik di sebuah sekolah.

Semalam, saya masih lagi berbincang dengan teman-teman. Bagaimana generasi hari ini perlu dibina dengan kekuatan dan daya kemajuan yang tinggi agar mereka bukanlah seorang pelajar yang 'biasa-biasa' di dalam kamus dunia pelajaran.

Kementerian Pelajaran Malaysia seharusnya membimbing, menerapkan unsur-unsur murni di dalam diri setiap pelajar agar nanti akan lahir generasi yang cemerlang dan gemilang pada masa mendatang.


SEORANG ANAK MURID II

Seorang anak murid,
yang lelucon bicaranya dari fajar menjelma
bijak mentafsir setiap perilaku gurunya

menghentam atma yang tersayat daripada tinta sukma

ketika wayu menyanyi girang.


Seorang anak murid,

membonceng keringat,

dengan roman sepinggan senyuman secawan keriuhan

tanpa genggam pedih
menyorot naluri-naluri mesra

ke sebuah sekolah.


Seorang anak murid,

menjamah rezekinya dari pagi hingga tengah hari, saat

muazzin mendayu-dayu menyeru di corong masjid

menggalas peluh dari gurumu yang mengenalkan ilmu

hingga merabak buku.


Seorang anak murid,

petani kecil yang menanggung beban
menyara keluarga tatkala dewasa

mengepung batas fikir adik-adik mereka, gagah

menghenyak membalun diri, terhempas

untuk segulung sijil keraian.


Seorang anak murid,

tidak berharga tanpa doa daripada

guru yang setia.


Masakin Uthman,
Mustafa Nuhas,
Kaherah, Mesir

Januari 2008

(c) Puisi di Dewan Sastera - April 2008

No comments: