Langkau ke kandungan utama

Ustazah Kita : Simpan Wajah Dalam Niqab


JARANG-jarang mampu kita bicara berkenaan dengan orang perempuan. Jika anda seorang perempuan pun, mungkin matlamat itu tidak sampai. Anda tentunya akan malu berbicara berkenaan peribadi anda sendiri sebagai seorang perempuan. Saya ingin ketengahkan pendapat saya berkenaan orang-orang perempuan. Dan, sementelah itu saya beranggapan bahawa mereka yang bergelar perempuan akan terguris hati sedikit demi sedikit. (Baca : itu bukan masalah saya)

Saya kecilkan skop perbincangan. Saya akan menyentuh kawan-kawan perempuan kita di Mesir sahaja. Jika anda termakan hati, maksudnya anda telah berjaya mengenal nafsu anda sebagai seorang perempuan. Dan ketika itu, tiada salahnya jika kita berubah bukan? (perempuan Mesir)

Saya ingin namakan perempuan di sini sebagai ustazah agar kalam-kalam saya terus langsung sahaja.

Begini. Saya langsung tidak nampak di mana letaknya kematangan ustazah kita. Lihat sahaja melalui program-program persatuan, wah! tenggelam sungguh. Jika diberikan mikrofon, mereka akan menolak seraya mengatakan, "tak mengapa lah ustaz!" Ini ustazah kita. Ustazah dalam niqab mungkin. Atau, jika bukan mereka yang dalam niqab, mereka yang di luar niqab pun sama juga.

Malu tidak bertempat. Berlakon kadang-kadang. Atau hanya berangan nak jadi ustazah yang matang ketika pulang di Malaysia. Tetapi, hasilnya semuanya dalam tempurung kelapa.

Kedua, ustazah kita ini terlampau hipokrit. Depan kita, seronok tunjuk warak, tapi apabila mereka berhadapan dengan warga Arab, nilai ustazah kita hilang.

Maaflah jika saya katakan niqab ustazah yang tertutup itu menyebabkan minda ustazah pun tertutup. Jika ini ustazah yang kita lahirkan, alamat rugilah dunia.

Dari satu sudut yang lain, ada pula ustazah kita ini yang hanya suka terkinja-kinja di belakang kita. Tapi, tidak salah saya katakan bahawa, yang senyap sunyi di depan kita, itulah ustazah kita yang melompat di khalayak. Mungkin perkara itu saya mampu maafkan kerana bukan itu menjadi masalah utamanya.

Ustazah kita juga tidak ketinggalan tidur dalam jaga. Maksudnya mudah. Ustazah kita ini langsung terikut-ikutkan pemikiran ala-ala kebudak-budakkan saja. Mahu berfikir jauh! Jarang sekali. Tetapi bercita-cita tinggi.

Paling pelik, muka dan wajah ustazah kita ini disimpan dalam kotak almari. Pemikiran kuno saya kira. Atau, sengaja mahu menjual 'mahal' erti seorang ustazah. Mereka terlalu ikutkan trend orang-orang lama yang jauh sudah berusia daripada mereka. Ustazah, kita sudah berada di dalam abad ke-21. Fikiran harus cergas juga.

Ada beberapa perkara lagi yang saya ingin bicarakan berkenaan dengan ustazah kita ini. Tapi mungkin tidak elok dibicarakan di sini. Sengaja saya mahu meninggalkan kemarahan ustazah kita. Dan, saya beranggapan bahawa ustazah-ustazah kita tidak membaca artikel saya ini. Ini bukan cerita mainan. Bukan pula ingin mengutuk sesuka hati. Sekadar bicara peribadi. Tidak lebih daripada itu. Maksudnya, saya mahukan ustazah-ustazah kita tidak tidur dalam niqab mereka sahaja.

Mungkin ini salah HEWI!


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)