SHOUBRA Julang Piala Presiden PMRAM

TEKA teki dan spekulasi pada Piala Presiden PMRAM pada tahun ini sudah berakhir. Keputusannya 2-0. DPM Shoubra menentang DPM Zaqaziq. Memang sukar al-Quran ingin ditewaskan. Kata sebahagian insan di padang stadium perlawanan.

Saya ketawa kecil. Mungkin juga ada benarnya. Sementelah beberapa tahun yang lalu, nama Shoubra tenggelam di persada seni kejohanan bola sepak, tetapi terangkat hari ini selepas menjuarai piala tahunan ini.

Namun, adakah kemenangan ini sekadar kemenangan hakiki atau kemenangan yang hanya menjadi kayu ukur kepada diri kita sendiri. Pertama, sejauhmana kita sebagai mahasiswa Islam mampu mengadaptasikan perlawanan dan pertarungan itu di dalam medan dan skop pemikiran yang lebih luas lagi.

Lihat sahaja pada semangat mahasiswa kita di gelanggang. Berlari, bersorakan, bertempikan. Semuanya ada. Gol. Gol. Gol. Itu yang biasanaya didengari di cuping telinga kita. Namun, semangat gelanggang ini harus dibelai dengan lebih ranum agar ia sebati. Berapa ramai yang pernah menjulang piala ini namun tidak mengerti kehebatan piala ini.

Tidak usah saya katakan semua ini dengan lebih rinci. Anda sebagai seorang ahli tafsir yang bijak!

Comments

Popular posts from this blog

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

HALA TUJU SELEPAS SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA (STAM)

Mahasiswa Perlukan Pemikiran Kelas Pertama – Wan Abdul Halim