Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Monday, February 11, 2008

Fail Derita

Sasterawan Negara S. Othman Kelantan mencatatkan pengalaman manis suka duka percintaan melalui Fail Percintaan. Setiap lembar yang ditulis disimpan dan dijadikan panduan setiap kali menelaah dan mengulati karya-karyanya.

Saya seringkali tertampar dengan sebuah fail ringan yang dinamakan Fail Derita. Walaupun jarang-jarang saya tulis dan saya simpan, namun sekurang-kurangnya saya mencatatnya di dalam kotak memori.

Makanya, jurang perbezaan di antara fail saya dan fail SN S. Othman Kelantan amatlah jauh berbeza.

Kenapa saya namakan Fail Derita?

Analoginya begini. Saya bukan pegawai kerajaan yang dibayar gaji RM 2,500 sebulan atau seorang pegawai swasta yang berpendapatan sekitar RM 3,000 sebulan. Saya adalah seorang mahasiswa yang menuntut di bumi Mesir di dalam pengajian Islam.

Hanya berkemungkinan kelebihan saya satu sahaja. Saya memimpin sebuah persatuan di Mesir ini. Jawatannya 'ringan' sekali saya kira (Setiausaha Agung).

Mari kita berulang cerita lagi berkenaan Fail Derita itu. Saya menghadapi satu tugasan serius berkenaan dengan percetakan Tasrih di bumi Mesir ini. Saya ulang, percetakan Tasrih. Saya ulang, percetakan Tasrih.Tasrih adalah sebuah surat kebenaran yang digunakan untuk merantau di sekitar Mesir. Dan, tugas mudah ini dipundakkan ke bahu saya.

Saya amat kurang menyenangi mereka-mereka yang menggunakan saya di dalam hal-hal yang tidak sepatutnya. Ini saya kira masalah AJKT BKAN dan DPM. Mungkin mereka menganggap saya adalah 'seorang hamba' lantas hanya memerintah tanpa mampu berkomunikasi dengan baik.

Jika anda menghadapi situasi seperti saya tentunya anda marah. Lihat peristiwa ini.

Seorang AJKT (baca : kadang-kadang ahli biasa) memohon tasrih dengan hanya menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) atau hanya telefon ke telefon bimbit saya. Beberapa kali saya mengatakan bahawa, "Anda seorang yang tiada protokol!"

Mereka seringkali mendesak untuk melakukan kerja-kerja ini dengan segera. (baca : ingat saya ini hamba!) Paling menyakitkan hati, mereka inginkan di dalam jangka masa 2 jam daripada waktu maklumat tersebut diterima.

Wah! Mudah sungguh begini. Mahu sahaja saya lemparkan surat Tasrih itu kepada kepalanya sahaja. Barulah mereka tahu susah senang duduk di atas meja pejabat ini.

Saya beritahu anda! Saya ada tanggungjawab lain. Bukan sahaja ngada-ngada anda yang harus saya layan, tetapi saya ada lebih daripada 4,000 orang ahli yang saya harus layani. Barulah saya ketahui, mengapa pegawai-pegawai kerajaan seringkali merungut kerana yang dituntut oleh pelanggan amat 'tidak waras'.

Oleh yang demikian, jika anda mahukan tasrih gunakan kaedah ini.

Pertama, hantar surat sebelum program.

Kedua, maklumkan saya bahawa surat itu telah sampai di atas meja SUA PMRAM.

Ketiga, pastikan tasrih anda tercatat maklumat yang tepat.

Keempat, bayar LE 1.00 sahaja (baca : semua ingat free ke TASRIH!)

Kelima, datang ke pejabat untuk mengambil tasrih di dalam masa 24 jam selepas anda menghantar surat permohonan. (baca : saya masih boleh mempertimbangkan lagi)

Ingat! Sepatutnya tasrih diambil 3 hari selepas tarikh permohonan. Anda beruntung berurusan dengan saya. Dan, saya akan mengajar SUA PMRAM akan datang agar jangan lagi layan ngada-ngada anda selepas ini.

Nota :

Saya lebih selesa mahu jadi ahli biasa daripada mencatat Fail Derita ini.

2 comments:

ainon mohd said...

Saudara Syafiq,

"Fail Derita" itu sudah dapat digantikan dengan "Beg Gembira".

typeace said...

Puan Ainon,

Beg Gembira? Tersirat dan mendalam maksudnya itu.

Kaget.