Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Tuesday, January 22, 2008

Seorang Anak Murid


Seorang anak murid,
yang lelucon bicaranya dari ufuk senja

bijak mentafsir setiap perilaku gurunya

menghentam atma yang tersayat daripada tinta sukma

ketika wayu menyanyi girang.


Seorang anak murid,

tampak walang

dengan watak sepinggan senyuman secawan keriuhan

tanpa genggam pedih
menyorot naluri-naluri mesra

di sebuah sekolah.


Seorang anak murid,

menjamah rezekinya dari pagi hingga tengah hari, hingga

muazzin mendayu-dayu menyeru di corong masjid

membatu dikau dengan tas-tas tanganmu

untuk merabak buku.


Seorang anak murid,

petani kecil yang menanggung beban
menyara keluarga tatkala dewasa

mengepong batas fikir adik-adik mereka, gagah
menghenyak membalun diri, terhempas

untuk segulung sijil keraian.


Seorang anak murid,

tidak berharga tanpa doa daripada

guru yang setia.


Masakin Uthman,
Mustafa Nuhas,
Kaherah, Mesir

Januari 2008

2 comments:

dolphin36 said...

Assalamualaikum...ustaz sihat,saya hakim(yang pakai baju sekolah) terime kasih sebab letak kat blog ni..saya terperanjat bile tengok muke saya ade kat sini... k lah saye nk belajar doa kat saya sebab saya nak duduki pmr.. ampunkan saya dan kawan-kawan saya yang kelas 2bestari 2 selama saya belajar dengan ustaz..bila ustaz nak balik sini?? wassalam..
DARIPADA:HAKIM NAIMULLAH B ZAIRUL NIZAM (KELAS 2 BESTARI 2 SMK BBU JB MALAYSIA)

typeace said...

untuk seorang anak murid,

saya masih lagi menuntut di Mesir ni. Insya-Allah, ada masa jumpa lagi 2 tahun akan datang di Malaysia