Langkau ke kandungan utama

Pelajar kita di Mesir terlepas hukuman gantung



Petikan Akhbar Utusan Online hari ini
(18 Januari 2008)

SHAH ALAM 17 Jan. – Pelajar Malaysia di Mesir, yang dituduh membunuh rakan senegaranya Jun tahun lalu terlepas daripada hukuman gantung sampai mati dalam perbicaraan di Mahkamah Mesir 14 Januari lalu.

Bagaimanapun, tertuduh yang merupakan pelajar tahun dua, Jurusan Bahasa Arab di Universiti Al-Azhar cawangan Mansourah itu dikenakan hukuman penjara 25 tahun atas kesalahan tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Belia dan Mesra Rakyat Selangor, Datuk Abdul Rahman Palil berkata, beliau mengetahui berita itu menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar oleh pegawai Malaysia di sana.

‘‘Saya dimaklumkan, pelajar terbabit juga dibenarkan membuat rayuan bagi mengurangkan tempoh hukuman penjara yang dikenakan ke atasnya,” katanya di sini hari ini.

Abdul Rahman enggan mendedahkan identiti pelajar yang berasal dari Dengkil, Selangor dan ditaja oleh Lembaga Zakat Selangor (LZS) itu.

Jun tahun lalu, pelajar terbabit ditahan di Penjara Mesir selepas membunuh rakannya, Mohamad Ishak, 22, yang sedang mengulang kaji pelajaran di rumah sewanya.

Mangsa yang berasal dari Chendering, Kuala Terengganu itu ditemui mati setelah dipukul dengan kayu dan ditikam bertalu-talu di seluruh tubuhnya.

Ketika hari kejadian, tertuduh dipercayai pergi ke rumah mangsa bagi mencari kawan-kawan mangsa yang dikatakan berselisih faham dengannya.

Bagaimanapun, mangsa yang ketika itu sedang melayari Internet sambil membaca buku kemudiannya, dipukul oleh tertuduh dengan sebatang kayu sebelum ditikam bertubi-tubi menggunakan pisau.

Abdul Rahman berkata, keluarga pelajar terbabit belum dimaklumkan berhubung keputusan mahkamah Mesir itu dan beliau akan mengarahkan pegawainya untuk memaklumkan keputusan itu secepat mungkin.

Nota:

Semalam, saya kurang pasti mengapa laporan siasatan kes Allahyarham Mohamad Ishak saya buka di dalam folder Setiausaha Agung PMRAM. Saya teringat-ingat kembali detik dan waktu ketika saya berada di rumah mangsa dan melihat sendiri perkara yang terjadi.

Malamnya, ketika membuka laman Utusan Online, berita di atas yang saya dapat. Aduh! Petanda ini yang saya dapat rupanya.

Teringat-ingat kembali dengan kawan-kawan di pejabat, kami berseloroh, sekarang umur kita 23 tahun, tambah 25 tahun lagi cukuplah 48 tahun lebih kurang. Jadinya, ketika itu kau cakaplah kat cucu kau, kes tu atuk yang selesaikan di Mesir dulu. (Masa suspek dah keluar penjara la)

Kemudian, cucu pun terangguk-angguk mendengarkan.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)