Langkau ke kandungan utama

Salam Lebaran 1428H

Lebih kurang 24 jam lagi, Hari Raya Aidilfitri 1428H akan disambut dengan meriah. Benar! Saya sendiri yang mendengar Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja mengisytiharkan di kaca televisyen tepat jam 8.00 malam tadi. Namun, kegembiraan itu sedikit tercalar apabila saya kurang sihat untuk beberapa ketika. Tidak senang untuk duduk di atas kerusi sofa yang baru dicuci dan tidak pula selesa baring di atas katil peribadi yang belum dikemas lagi.

Saya terpaku sendiri. Doa dipohon agar kesihatan saya berkekalan sehingga 1 Syawal nanti. Tidak sabar memakai pakaian serba merah pada tahun ini. Mungkin sudah menjadi trend, pakaian ber'tema' adalah suatu yang tidak boleh dipisahkan tatkala hari raya. Dulu, masa kecil-kecil jika kami sekeluarga tidak jalan sedondon, bukan namanya hari raya. Tapi, sudah menginjak dewasa, trend itu kami sudah tidak pakai. Namun, tema harus dikekalkan. Warnanya tetap serupa. Merah dipilih pada tahun ini.

Apapun warna yang menjadi pilihan, biarlah saya berhari raya sekadarnya. Tidak mahu berangan-angan untuk mengisi kocek yang sebenarnya masih wajar diisi. Kita sudah berkerjaya kata sebahagian rakan-rakan saya di Malaysia. Namun, jika ada yang menghulur mengapa harus kita menolak? Sekurang-kurangnya dapat mengisi perjalanan dan persiapan saya untuk pulang ke bumi Mesir nanti. Setakat ini, beberapa perancangan telah pun dibuat untuk membelanjakan wang itu tadi. Sejujurnya, saya ingin menunaikan fardu Haji yang merupakan rukun Islam ke-5 akhir tahun nanti. Jika ada rezeki, insya-Allah kita akan bertemu di rumah Allah (Masjidil Haram). Moga-moga doa malam 30 Ramadan ini diberkati Allah s.w.t.

Ketika berfikir dan berangan tentang kemeriahan hari raya, saya sebetulnya tidak pernah menikmati suasana hari raya di kampung seperti insan lain. Semenjak dari lahir, saya menyambut satu Syawal di Boon Lay Avenue, Jurong, Singapura. Perjalanannya tidaklah mengambil masa yang lama. Selepas bermaafan di hari raya ketika 1 Syawal di rumah, kami sekeluarga biasanya akan bergegas ke Singapura tepat jam 10.00 pagi. Dan, apabila tiba di rumah nenek di Singapura terus saya akan mencari ruang untuk tidur sehingga malam kerana kebiasaannya hari raya pertama adalah hari tidur semata-mata. (macam di Mesir saja)

Benar! Saya tidak berjalan ke mana-mana. Menunggu warga sanak-saudara datang ke rumah nenek saya sahaja. Dan, saya akan menyambutnya di tepi pintu atau hanya berkurung di dalam bilik sahaja. Mungkin suasana ini pelik pada sebahagian orang. Namun, inilah suasana saya ketika berhari raya di Singapura.

Dan, tahun ini saya merasai bahawa trend itu masih sama. Tiada yang akan membezakan suasananya. Cuma mungkin jika dahulu pakcik ramai yang masih bujang, namun kini kebanyakannya sudah berumah tangga. Ini suasana biasa yang saya tempuhi. Mungkin kalian lebih hebat menyambut hari raya.

Suasana di Mesir bagaimana ya? Adakah semeriah dahulu atau tidak? Moga-moga kemeriahannya berkekalan. Masjid Musa An-Nusair yang menjadi medan utama berkumpul semua ahli PMRAM untuk bersolat hari raya di sana semestinya lebih meriah dari tahun-tahun sudah. Buat yang mengenali saya, Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin.

Di sebelah anda adalah suasana hari raya di hadapan bazar Geylang Serai berhadapan Joo Chiat Complex, Singapura.

Bila tiba hari raya
Semua insan bergembira
Tetapi bagiku hanyalah kesedihan
Yang menyelubungi hidup...

Ulasan

IshaQHaniS berkata…
Kim salam orang2 Boon Lay Avenue yer.... huhu

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)