Proses Penciptaan


Dua bulan ini, saya latih diri saya untuk bertatih. Saya masih belum pandai berjalan dengan sempurna. Kesempatan di Malaysia juga, saya gunakan dengan sebaik mungkin. Merantau ke sana-sini, walaupun tidak jauh mana.

Benar! Saya masih di dalam proses penciptaan. Sebulan yang lalu, saya telah langsaikan beberapa agenda penulisan di Dewan Bahasa dan Pustaka, dan hampir seminggu yang lalu, saya telah selesaikan tugas mewakili anak-anak Johor di Mesir.

Ini cerita benar. Kalau diberi dacing pada saya, lantas dacing itu akan condong ke negeri Johor. Ini bermakna, tugas saya lebih memihak kepada negeri berbanding peringkat kebangsaan. Sebagai salah seorang pemimpin peringkat kebangsaan (pusat) saya rasa tidak adil pada diri. Atau, mungkin mudah saya anggap bahawa, Johor adalah negeri saya dan mudah untuk saya bergerak.

Atau, ada mereka yang mungkin mengatakan itu alasan saya tidak bergerak ke mana-mana. Sejujurnya, bukanlah saya ini tidak rajin di dalam bertindak. Tetapi, ripuh tugas tiada siapa yang dapat ketahui.

Namun, apa jua masalah yang melanda itu adalah sebuah latihan buat diri kita. Doakan semuanya selamat.

Mencipta puisi dan cerpen bukan sesuatu yang mudah. Apa lagi, otak saya sekarang hanya tertumpu pada sebuah novel. Doakan ada sebuah hasil.


Comments

Popular posts from this blog

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

HALA TUJU SELEPAS SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA (STAM)

Mahasiswa Perlukan Pemikiran Kelas Pertama – Wan Abdul Halim