Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Thursday, September 13, 2007

Ar-Rahman, Ar-Rahim Murka

Selamat Menyambut Ramadan Al-Mubarak kata sebahagian orang. Tidak salah bersahut "Ramadan Kareem". Namun, apakah erti Ramadan sebenar. Beberapa hari sebelum nyawa saya tamat di sekolah, saya tanyakan beberapa orang anak-anak saya,

"Apa erti Ramadan pada awak?"

"Tidak makan dan tidak minum."

Itu sahaja otak mereka dapat mencerna jawapan. Seikhlasnya, saya bukan pandai ceramah di dalam kelas, tetapi boleh dikatakan tiap-tiap hari saya menjadi penceramah tetap, hingga ada yang mengesyorkan saya membuka kelas tambahan pada waktu malam. Ini suatu yang lucu.

Mungkin para pelajar tidak pernah bertemu dengan guru seperti saya. Boleh bercakap tanpa henti. Lebih-lebih lagi apabila masa peruntukan di dalam kelas mencecah satu jam sepuluh minit. Saya ketawa kecil. Ada pelajar yang berani berterus- terang, "ustaz tak penat ke bercakap je dari tadi?"

Ini jiwa saya. Jika mikrofon kata orang-orang berjawatan. Tetapi, itu bukan saya yang pinta. Anugerah daripada Allah s.w.t. Saya berlatih untuk bercakap apa yang saya tahu. Dan, inilah hasilnya.

Ringkas cerita, ada keperluan lain yang lebih utama saya harus jelaskan. Rumah saya bergoncang pagi tadi. Pagi 1 Ramadan. Saya rasakan sendiri perkara tersebut. Wah! Sungguh menggerunkan. Tapi, dalam hati berdetik. Apa salahnya jika sudah ajal di sini.

Entahlah. Ini sebuah lakaran dan omongan kosong. Sejujurnya, saya masih panik lagi. Tapi, jika pergi pun, biarlah pergi bersama keluarga. Gegaran di Barat Sumatera amat merisaukan. Lebih-lebih lagi, jaraknya dengan bandar Johor Bahru tidak sejauh mana. Hanya lebih kurang 700km. Terlalu hampir bagi saya. Jika ditakdirkan ini adalah karya saya yang terakhir, saya minta maaf pada semua yang pernah kenal saya sebagai Syafiq.

Saya banyak salah pada kalian. Saya banyak dosa pada kalian. Namun, saya tak pernah rasa puas menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah Allah. Cukuplah saya di sini membawa hati yang amat merelakan.

Kesimpulan yang saya dapat lakukan, Allah sedang murka. Mungkin kerana mereka yang jahil tentang agama. Atau, mereka yang sengaja tidak mahu belajar tentang agama dan sebagainya. Beringatlah!

No comments: