Langkau ke kandungan utama

Sekilas Air Di Tempayan

Kesempatan dengan Johor Corporation tidak berkekalan. Gambar ini sempat dirakam menggunakan handphone baru saya. Ini pejabat Jabatan Undang-Undang. Bye..bye.. Kak Azizah

Pelajar SMK Bandar Baru UDA sedang menghadapi Ujian Kertas Pendidikan Islam. Kertas periksa saya. Jika tak lulus... adalah nikmat yang akan dinikmati.

Anak murid juga. Saya yakin, kalian mampu menjawab walaupun soalan payah..hehehe


Sejujurnya, ketika saya turun daripada flight SQ 493, ayah saya maklumkan bahawa saya akan memulakan sekolah pada hari Isnin 2 Julai 2007. Namun, atas sebab-sebab tertentu dan ketika itu, sekolah-sekolah menengah daerah Johor Bahru masih belum ada kekosongan.

Oleh hal yang demikian, saya telah membuat “muka tembok” untuk ke Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Johor, Johor Corporation, Lembaga Tabung Haji, Amanah Raya Berhad, dan Perbadanan Islam Johor. (ada juga syarikat swasta yang lain)

Namun, pada hari Selasa lepas (10 Julai 2007) saya telah menerima pelawaan Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Johor untuk bertugas ditempat tersebut. Kemudian, pada hari Rabu pula saya berkesempatan diberikan peluang oleh Johor Corporation untuk bertugas di sana.

Selepas daripada peristiwa tersebut, saya di dalam kebingungan apabila dua tawaran terpaksa saya pilih. Keputusan yang saya buat, saya meninggalkan Jabatan Kehakima Syariah Negeri Johor dan memilih untuk mengisi kekosongan di Jabatan Undang-Undang, Johor Corporation.

Seperti temujanji, saya terus memulakan tugas di Johor Corporation pada hari Isnin (16 Julai) bermula jam 9.00 pagi. Berkenalan dengan Kak Azizah dan Puan Wansu cukup memberikan kenangan yang amat bermakna. Ketika itu, saya mendapat tugasan untuk menyiapkan suatu perjanjian yang akan ditandatangani oleh pihak Kumpulan Waqaf An-Nur Berhad dan Pihak Berkuasa Tempatan Pasir Gudang di dalam bidang pengurusan masjid.

Sedang saya menaip tugasan tersebut setelah beberapa jam memerah idea, saya menerima satu panggilan. Saya diminta untuk mengisi kekosongan di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru UDA. Sedia maklum, bidang perguruan memang sebati dengan saya. Pengalaman mengajar sebelum ini membenarkan perasaan kasih dan sayang menjelma. Saya sememangnya lebih minat di dalam bidang perguruan daripada bidang-bidang yang lain. Bukan ianya mengikut jejak langkah orang tua saya, namun saya yakin bidang ini yang saya minati.

Setelah itu, saya diberikan masa kurang 30 minit untuk berfikir untuk menerima pelawaan tersebut. Oleh itu, setelah berfikir, saya membuat keputusan meninggalkan Johor Corporation dan bertukar ke sekolah pula.

Akhirnya, pada jam 2.00 petang hari pertama saya bertugas di Johor Corporation, saya telah meninggalkan pejabat tersebut.

Dan… kini saya mengajar Pendidikan Islam untuk Tingkatan 2 di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru UDA. Yang meriahnya, pelajar yang saya ajar, 50% pelajar adalah anak didik saya sebelum ini ketika saya mengajar di Sekolah Agama Bandar Baru UDA tiga tahun yang lepas. Jika pada ketika itu, mereka Tahun 5 di sekolah rendah, kini mereka sudah pula besar dan duduk di Tingkatan 2.

Sekejap saja masa sudah berubah. Paling menyeronokkan, ada dialog seperti ini daripada seorang murid, “Cikgu ni naik pangkat ke daripada sekolah agama ke sekolah menengah?” Saya katakan, “Tidak sekali.”

Ini hanya sebuah takdir dan ketentuan yang telah ditetapkan untuk saya mendidik pelajar-pelajar yang saya tinggalkan di dalam perkara yang sama ketika mereka di sekolah agama dahulu. Jika suatu masa dahulu, mereka saya asuh di dalam bidang agama seratus peratus, kini hanya ianya tertumpu pada enam waktu setiap kelas untuk mengenal Allah, Rasul, Malaikat, Hari Akhirat, Kiamat, dan sebagainya.

Menyeronokkan juga, pada hari pertama saya masuk ke sekolah tersebut (17 Julai) adalah hari peperiksaan Ujian Formatif 2 yang baru bermula. Apa yang berlaku…buat kita yang merancang.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)