Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Thursday, October 19, 2006

Ku Gagahkan Jua…


Entah berapa hari hidung ini selesema. Mungkin cuaca di Padang Kota Zahra’ amat pekat. Lantaran itu, debu-debu pasir daripada tanah gersang di hadapan rumah menghunus tajam melukai liang - liang roma hidung yang kecil ini.

Entah berapa kali aku berdengus dengan penyakit ini. Mungkinkah ini ujian di akhir Ramadan (bukan Ramadhan). Namun, aku tidak pernah menyesal akan semuanya. ku gagahi jua setiap liku dan perjuangan untuk terus hidup.

Mereka marah aku. Kenapa? Aku ke bandar Dumyat walau sedang sakit. Itu amanah. Aku perlu laksanakan. Namun, inilah kudrat yang aku ada. Walau banyak dugaan yang melanda, aku akan tabah menghadapinya.

Pejam celik, pejam celik, sudah tiba di akhir Ramadan 1427H. Pilu, sedih, risau dan macam - macam lagi keghairahan itu, adakah terasa? Diam. Jangan berkata apa- apa jika ada yang masih leka.

Badan yang sengal - sengal ini serta mata yang kuyu masih terus berdiri ampuh ke atas. Melihat cakrawala di persisiran Laut Medritenian lantas menyusuri Terusan Suez menuju ke Port Said suatu ketika dahulu.

Aku belum puas lagi akan kepenatan hidup. Masa masih panjang lagi. Ada lagi kerja yang perlu diselesaikan. Sebelum program di “tawaquf” kan oleh PMRAM serta kelas - kelas pengajian kitab pelajaran peperiksaan akan bermula, sempat juga aku menyiapkan Buku Dialek Arab Mesir yang pernah diterbitkan suatu masa dahulu. Insya-Allah, beberapa hari lagi akan terbit dipasaran. Nantikan kemunculannya.

No comments: