Langkau ke kandungan utama

Rancangan Realiti TV Agama : Bukan Sekadar Melepas Batok di Tangga

Rancangan Realiti TV Agama : Bukan Sekadar Melepas Batok di Tangga
Oleh SYAFIQ ZULAKIFLI

Akhir-akhir ini muncul pelbagai rancangan realiti televisyen (TV) berbentuk dakwah di Malaysia. Sedari maklum, penerbitan rancangan tersebut adalah sebagai medium alternatif kepada hedonisme rancangan yang telah dipamerkan oleh stesen penyiaran di negara kita pada hari ni.

Perkembangan ini segar di mata masyarakat sebagai satu peluang mereka mendalami ilmu-ilmu agama melalui pelbagai konsep. Kemunculan rancangan realiti seperti Imam Muda, Ustazah Pilihan dan Pencetus Ummah di Astro Oasis, Adik-Adikku (RTM), Solehah (Alhijrah) memberikan kefahaman kepada generasi muda pada hari ini betapa dakwah itu diperluaskan dengan pelbagai pendekatan. Dakwah itu merentasi kumpulan kecil bermula kanak-kanak, remaja, belia dan dewasa.

Malah, para ibu bapa juga teringin benar menggilap bakat anak-anak mereka ke dalam pentas berprestij itu sehingga dijulang sebagai juara dan mampu menjadi sebahagian daripada komuniti daie di Malaysia. Ciri-ciri ini menjadi pemangkin generasi baharu agar terus bersaing berada di khalayak dan mengisi kekosongan dakwah yang muncul di tengah-tengah kejahilan umat.

Namun, jelas akhir-akhir ini rancangan realiti agama tersebut sedang memperjudikan satu kelompok yang amat penting. Mereka adalah para ‘ustaz dan ustazah segera’ yang sedang dilahirkan. Mereka mendalami pengajian sekadar sepuluh minggu kemudian keluar sebagai pemenang; lalu mengaku faqih dalam bidang pengajian Islam, malah menjadikan hujah bahawa sudah memegang trofi ‘ijazah’nya itu.

Bukan itu sahaja, kumpulan ini bakal bergelar pendakwah selebriti yang setaraf artis dan mampu menjadi duta produk; mengelilingi Malaysia untuk memperkatakan itu dan ini. Malah tidak keberatan jika dikatakan kumpulan ini menumpang atas kemenangan itu dengan sanggup meletakkan harga dan jatidiri mengenakan bayaran berganda-ganda untuk memenuhi jemputan tetamunya.

Apakah acuan program rancangan realiti TV agama ini yang sebenar? Apakah sekadar meniru program yang berlangsung lalu dijemput mereka yang berkelulusan agama untuk menghadiri ujibakat – kemudian memfesyenkan mereka sebagai seorang ustaz yang mampu menyanyi, melawak, dan berlakon.

Amat malang bagi rancangan dakwah yang tidak mempunyai satu mazhab istimewa; mampu berdikari sebagai metod penyiaran agama yang dicari. Bukankah kita pernah melahirkan rancangan realiti yang mengajar para duat untuk turun ke lapangan, mendekati  golongan sasar, menguji kefahaman tentang hukum-hakam, kemudian melancarkan bacaan al-Quran dan al-Hadith mereka sewaktu diuji.

Namun, sebaliknya akhir-akhir ini apabila mereka diminta untuk berlakon di dalam pentas realiti, tonggang-langgang ayat suci dan hadith tidak dipeduli. Apakah ini kita sedang melahirkan bakat baharu Islamik?

Apa sebenarnya yang di cari di dalam sebuah rancangan realiti agama? Apakah hanya sekadar melepaskan batok di tangga – atau kita tiada formula yang tepat membentuk acuan sendiri? Kita amat risau tentang bakat yang akan dilahirkan nanti hanyalah pembawa jenama sahaja tetapi kosong semata-mata.

Rancangan realiti agama perlu disemak semula supaya kita tidak terikut-ikut dengan rancangan yang sedia ada sehinggakan mereka ini sanggup dikritik oleh artis di hadapan mata sendiri.  Di mana maruah para peserta kita sebenar?

Sewajarnya kita berbangga untuk melahirkan bakat-bakat baharu pencetus generasi dakwah terkini dan kontemporari. Tetapi, dalam hal yang lain, kita sedang menangisi satu lagi waktu melihat golongan agamawan sedang ditindas dengan cacamerba sebuah rancangan realiti.
----
Tulisan ini ditulis pada November 2015. Oleh kerana bagi menjaga sensitiviti pihak-pihak tertentu pada waktu itu, saya tidak menyiarkan kepada mana-mana pihak. Oleh kerana ini sebuah catatan saya siarkan sekadar nota dan coretan sahaja.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)