Langkau ke kandungan utama

2011 : Cerita Cinta Yang Tidak Terduga

Bab Umrah memang nampak terus kaabah

Pasti siap satu telenovela jika saya mengarang apa yang berlaku sepanjang tahun 2011. Yang penting, pelbagai ragam yang saya tempuh. Saya berdewasa di dalam dunia penyiaran pada tahun ini. Saya tiga kali ke luar negara meneruskan tanggungjawab sebagai wartawan penyiaran TVAlhijrah.

Pertama, Singapura. Kedua, Greece dan Pulau Corfu . Ketiga, Arab Saudi (Mekah dan Madinah).

Cukup! 2011 tahun lembaran baru di dalam dunia penyiaran dibuka. Satu persatu yang dirasa. Pelbagai perjalanan hidup yang ditempuh. Yang penting saya cukup puas kerana mengenal erti penyiaran.

Namun, dari sisi berbeza tahun ini juga saya kehilangan teman-teman lama. Tahun ini juga saya kehilangan tempat pergantungan saya di dalam kampus penulisan. Malah, saya khabarkan secara rasmi bahawa hanya 1 cerpen dan 1 puisi sahaja yang terbit di dada akhbar dan majalah.

Ah! Saya cukup terasa dengan perkara tetek bengek ini. Kecewa dengan diri sendiri. Tetapi, saya fikir; sekurang-kurangnya saya sudah berjaya di dalam satu alam.

2011 juga cerita cinta yang amat panjang. Pasti - saya ulang - pasti; jika saya menghasilkan novel dan menyempurnakannya, itulah novel paling laris di pasaran antarabangsa mengalahkan Ombak Rindu yang pecah di dalam dunia tersendiri.

Cinta pada manusia. Cinta pada pencipta. Cinta pada yang Maha Esa. Usia menginjak ke-26 juga adalah sesuatu yang teristimewa kerana saya sudah separuh umur meninggalkan keluarga dan meneruskan hidup sebagai anak rantau.

Ya, saya tidak pernah lelah merasakan bahawa ini keputusan yang silap.

Saya puas kerana berkenalan dengan orang penting di negara termasuk YB Khairy Jamaludin, Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Malah, cukup berpuas hati kerana ada teman-teman penting di dalam hidup saya mewarnai perjalanan indah ini.

Dan tahun 2011 membawa saya singgah ke kamar hospital sebanyak dua kali.

Saya tutup cerita 2011.

2012 lebih mencabar. Usia pasti semakin meningkat. Mati pasti semakin mendekat. Entah bila dijadualkan pun, tidak ketahuan.

Apa yang saya fikir; tahun ini adalah tahun saya mencabar diri meletakkan penanda aras sebuah syarikat bernama Syafiq Zulakifli Art & Consultancy. Malah, saya sudah mempersiapkan niat pelbagai untuk meninggalkan dunia kerjaya untuk meneruskan lapangan yang lebih besar.

Namun, biarlah semua bergerak secara terancang. Saya tidak akan mengatur keputusan yang menggagalkan diri sendiri. Semua berlandasan. Yang pasti, saya akan melantik petugas mulai 2012 untuk membantu saya mengendalikan sebuah syarikat kecil ini.

Dari sisi penerbitan, saya sudah mempersiapkan diri untuk menerbitkan beberapa buah buku termasuk sebuah buku yang kini sedang di dalam penerbitan Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. (ada peluang kaya sekejap. hehehe)

Ramai mahu mengetahui susur perjalanan saya di bumi Mekah dan Madinah baru-baru ini. Insya-Allah, jikalau tiada halangan; saya akan menulis lagi dan dibukukan.

2012 mungkin tahun mengganas juga buat saya!


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)