Langkau ke kandungan utama

Kembara Mencari Haji Mabrur 5

Mungkin juga perlu percaya bahawa Raudah memang kosong!

Hari-Hari Akhir di Madinah

Catatan ini saya rakam pada pagi akhir bertolak meninggalkan bandar Madinah Al Munawarah. Bandar Rasulullah dan Nabi Muhammad, penghulu sekalian nabi.

Catatan ini adalah sebuah catatan rindu pada Madinah yang akan ditinggalkan. Betapa sukar melafazkan bahawa kasih sayas terhadap Madinah terlalu membara. Betapa kasih saya terhadap Uhud terlalu hampir.

Dua hari lalu, saya kali ketiga ke Bukit Uhud, melihat betapa Allah izinkan saya melihat sendiri Uhud yang menjadi saksi Asadullah Hamzah Abdul Mutalib syahid di sini.

Di sini juga tempat Rasulullah turut cedera dan dibawa bersembunyi ke dalam gua.

Saya beritahu kawan-kawan, "Kali ketiga menjejakkan kaki ke sini memang lain dari yang lain."

Betapa bumi Madinah banyak mengajar sesuatu.

Pertama, tatkala azan berkumandang - segerombolan manusia bagai lautan masuk ke dalam Masjid Nabawi. Saya amat terharu melihat warga Arab Madinah meninggalkan kedai masing-masing lalu berduyun-duyun masuk ke dalam masjid.

Suasana ini amat terasing bagi saya. Realiti! Masa diperuntukkan untuk melakukan lain-lain perkara memang tidak wujud. Ibadat semata-mata!

Benarlah bahawa Mekah dan Madinah adalah bumi ibadat.

Madinah sudah berisi manusia yang datang dari pelbagai bangsa dan keturunan. Padat.

(2)
Sungguh berat meninggalkan Madinah. Saya pasti, saya akan merindui bumi ini. Bumi Munawarah. Bumi Nabi Muhammad yang memberi syafaat kepada saya dan umatNya tatkala di padang Mahsyar nanti.

Di Makam Rasulullah, moga-moga saya berkesempatan menziarahi baginda lagi di sini. Saya tinggalkan kasih sayang saya buatMu Rasulullah di sini.

Dua hari lalu juga, saya bertemu dengan seorang sahabat lama saya di sini.

"Bagaimana kau boleh tiba di sini?"

"Fiq, aku kecewa apabila putus tunang. Jadi, aku buat keputusan tinggalkan Malaysia dan beri notis 24 jam berhenti kerja sebelum bertolak ke Madinah. Mak ayah aku relakan aku pergi kerana ini bumi Madinah."

Katanya lagi, "Mak bapak aku tahu, aku akan jadi manusia di sini. Aku memang tidak bergantung harap pada siapa dan yakin dengan janji Allah. Kat sini, aku boleh cari ilmu dan berniaga sikit-sikit. Kau fahamlah, kat Malaysia, aku terpaksa
duduk makan rasuah je."

Lebih tiga puluh minit berbual dengan beliau amat memberikan pelbagai ransangan kepada saya. Waktu itu terdetik di hati, "Alangkah indahnya dapat tinggal di sini."

Sahabat yang saya kenali ini sebenarnya satu sekolah dengan saya sejak dari sekolah rendah sehingga sekolah menengah.

"Kau tahu, Lokman dah duduk dalam lokap. Dia kena tangkap pasal dadah."

Saya istigfar banyak kali. Saya kenal Lokman kerana dia tinggal di bandar Johor Bahru dan pernah satu sekolah dengan saya di SMA Kerajaan Johor, Kluang.

Saya melihat langit dan langit melihat saya dengan katanya, "Untung aku jadi orang yang kenal Allah."

(3)
Saat-saat akhir meninggalkan kota Madinah ini, saya beriktikad bahawa satu masa nanti saya juga akan bermastautin di sini. Satu masa nanti saya akan tinggalkan bumi sendiri dan belajar erti mencari Tuhan.

Ini dibuktikan oleh Prof Kamil Ibrahim yang menulis buku Travelog Haji yang telah meninggalkan jawatan sebagai pensyarah UiTM Segamat dan mendapat tawaran mengajar di Universiti Taibah di Madinah ini.

Ulasan

Ayuni berkata…
terfikir sejenak tentang kisah sahabat2 penulis....
Humaira' berkata…
jumpa Prof Kamil? sampaikan salam saya padanya dan isteri. katakan, Najwa dari JB.
Humaira' berkata…
no prof kamil - 0590070317

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)