Langkau ke kandungan utama

Setelah Setahun Bergelar Graduan Al-Azhar


Gambar di atas adalah gambar terakhir sebelum saya bertolak meninggalkan bumi Mesir. Gambar ini juga yang menjadi saksi bahawa saya meninggalkan teman-teman seperjuangan di dalam PMRAM walaupun hati saya bertambah berat untuk pulang ketika itu.

Namun, atas dasar tanggungjawab dan perlu meneruskan kehidupan bersama usia yang semakin dewasa, saya gagahkan diri untuk meninggalkan tebing permusafiran.

Hari ini, setelah bergelar graduan Al-Azhar selama hampir setahun, banyak perkara yang saya pelajari. Banyak perhitungan yang saya dapat belajar. Banyak juga muhasabah yang saya berulang kali fikirkan.

Dua malam sudah, saya menghantar seorang sahabat (Che Mohd Nor Anas) pulang ke Kaherah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah (KLIA). Bisik saya, sudah hampir setahun rupa-rupanya saya tidak berpeluang ke KLIA ini. Aduhai, rindunya pada keluar masuk bagasi. Rindu juga pada letak duduk boarding pass. Semuanya itu tiba-tiba bergentayangan di dalam nubari.

Tiba-tiba ada satu bisikan jahat dalam diri, "Untungnya teman-teman yang banyak kali mengulang tahun. Boleh ulang alik pulang ke Kaherah."

Sebenarnya penghijrahan itu banyak kebaikannya. Saya masih ingat lagi, ketika musafir saya pulang semula ke Mesir (setelah pulang bercuti), banyak perkara baru yang dapat saya mulakan. Biarpun bukan semua yang terbaik pada saya, namun sekurang-kurangnya perkara itu adalah jejak pembaharuan kepada diri.

Setelah setahun ini, entah apa yang sebenarnya dapat saya sumbangkan. Saya akui, sebagai manusia biasa saya juga banyak kekurangan. Banyak perkara yang perlu dimuhasabahkan. Banyak juga kelompongan yang masih belum ditutupi.

Biarpun jarak ke Kaherah berbatu-batu memisahkan, saya gagah mengatakan bahawa 'akan ku temui semula dirimu Kaherah.'


DUA HARI lalu, saya berbuka puasa dengan Tuan Abdul Latip Talib; pengarang novel-novel sejarah Islam. Beliau amat berharap dapat singgah ke Kota Kaherah. Insya-Allah, jika ada peluang dan ruang, kami akan tiba ke sana membawa misi sejarah.

Tuan Abdul Latip Talib akan naik pentas pada 18 September 2010 ini di Johor Bahru menerima Hadiah Sayembara Menulis Novel Sejarah Negeri Johor anjuran Yayasan Warisan Johor.



Ulasan

Dzuu Haniin berkata…
ingatkan ada gambar saya..hehe..
Tarbus Merah berkata…
Che Anas,

Saya akan uruskan. Upload gambar yang Anas punya sajalah...:)

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)