Langkau ke kandungan utama

Dari Meja Editor

Di pejabat editorial


IZINKAN saya menulis bicara dari meja editor ini dengan tulisan mata duitan. Ya! Bukankah kerana duit juga merupakan motivasi kepada kita untuk mengarang.

Saya seorang editor. Saya pernah mengarang cerpen, puisi namun masih belum menerbitkan sebuah novel (dalam proses, insya-Allah).

Tahukah kita bahawa ada penulis di Malaysia ini yang hidupnya dengan royalti buku? Ada juga yang membeli rumah dan membayar duit kereta dengan wang cash.

Gembira bukan? Di PTS juga kita sudah menghasilkan produk yang royalti melebihi RM 100,000 setahun.

Wah! Benarkah ada penulis yang mampu memperoleh melebihi angka sedemikian? Bayangkan anda seorang kakitangan bekerja sepenuh masa di pejabat. Gaji anda sebulan RM 4,000. Untuk dua belas bulan (setahun) gaji anda hanya RM 48,000.

Alahai, tidak cukup hendak membeli kereta secara tunai. Oleh yang demikian, simpanlah niat mulai hari ini untuk mengarang dengan lebih efisien. Simpanlah azam untuk mengarang buku fiksyen (novel) untuk membantu anak bangsa.

Saya akan berbicara realiti yang berlaku di dalam syarikat PTS. Jumlah cetakan novel bagi remaja yang dahulunya dicetak sebanyak 3,000 naskhah, kini sudah berubah kepada angka 10,000 naskhah.

Satu jumlah yang tidak disangka bukan? Ada juga sesetengah novel remaja yang dicetak sehingga 15,000 naskhah.

Mari kita hitung berapa jumlah royalti yang kita peroleh sekiranya buku kita terjual di pasaran. (Mengikut kaedah PTS).

7% X (harga buku) X (jumlah buku terjual di pasaran) = royalti

7% X RM13.00 X 3000 = RM 2,730.00



Saya akan membicarakan lagi berkenaan dunia editor yang sebenarnya memberikan cabaran sebenar kepada diri saya sendiri.

Tuan/ Puan yang ingin menulis khusus pembangunan karya fiksyen remaja bagi lelaki bolehlah berhubung dengan saya melalui emel.

Kita akan membimbing Tuan/Puan mengarang berdasarkan Teknik Surah Yusof yang sangat ideal dan mudah untuk dilakukan.

Saya yakin bahawa 2 minggu sahaja, sebuah karya novel remaja akan lahir menggunakan teknik ini.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)