Langkau ke kandungan utama

Saya @ Berita Harian



Pengarang kreatif 'tercekik'
Oleh Nurul Farina NazlanJustify Fullnfarina@bharian.com.my

Benarkah peraturan, sekatan dan akta menakutkan penulis, editor?

DIALOG Orang Muda (Dom) - Kebebasan: Penulis Tercekik? membongkar erti kebebasan sebenar dalam dunia penulisan dan istilah ‘tercekik’ yang sering digambarkan dalam dunia penulisan di negara ini.

Seramai 40 peserta dialog anjuran Biro Penulis Muda, Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena) di Rumah Pena, Kuala Lumpur, baru-baru ini, bermatlamat mengumpul agenda sempena Perhimpunan Penulis Muda Nasional 2011. Tutor Akademi Pengajian Melayu (APM), Universiti Malaya (UM), Mohd Ali Atan, berkata penulis perlu mengenal diri-sendiri dalam menghasilkan karya terbaik dan boleh menggunakan konsep ‘mesyuarah’ dalam Islam bagi membolehkan pendapat sesuatu perkara dilontarkan.

“Ada kelompok penulis yang terpengaruh dengan konsep kebebasan dari Barat sedangkan sebenarnya aspek terbabit sudah ada di Malaysia, tetapi yang membezakannya ialah pelaksanaannya.

“Memang fitrah manusia inginkan kebenaran dan ada kalanya dalam mengejarnya, masyarakat moden lupa akan norma dan nilai yang perlu dipandang serius bagi menghasilkan karya yang mampu memberi ilmu kepada khalayak,” katanya.

Ketua Wartawan Malaysiakini Bahasa Malaysia, Mohd Jimadie Shah Othman, pula melihat kebebasan yang terhad di kalangan penulis, boleh dilihat melalui penulisan dan pernyataan dalam sesuatu perkara.

“Kebanyakan mereka menggunakan tanda soal pada hujung ayat atau perkataan ekoran perasaan takut, ragu dan tidak yakin yang timbul dalam pemikiran mereka selain penulis kita memang belum yakin dengan kebebasan.

“Ini kerana masyarakat Malaysia sering memberi pandangan negatif bila sesuatu itu dikaitkan dengan kebebasan. Walaupun dalam sistem demokrasi ada jaminan kebebasan, tetapi ia menjadi terhad ekoran kekangan dan batasan tertentu,” katanya.

Malahan, beliau mendakwa kebebasan bukan saja terjadi kepada mereka yang berkarya, malahan media juga berdepan masalah sama iaitu tiada kebebasan untuk menulis dan melaporkan kerana ada akta yang perlu dipatuhi.

Mohd Jimadie berharap, suasana bebas dalam dunia penulisan dapat direalisasikan oleh semua pihak kerana ia mampu meraikan kedamaian, suara realiti dan pandangan daripada pelbagai latar hidup masyarakat.

“Melalui kebebasan juga, kita akan dapat melihat perspektif yang lebih luas dan dalam konteks ini kita perlu sedar bahawa untuk meraikan kepelbagaian di negara ini, ia memerlukan kebebasan, tetapi jagan sampai tidak bertanggungjawab ke atas hak orang lain,” ujarnya.

Pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi), Arif Mohamed pula berpandangan bahawa penulis sebenarnya bebas dalam menghasilkan karya mengikut pandangan dan kreativiti sendiri, tetapi ada batasan, tapisan dan keadaan tertentu yang membuatkan penulis terganggu.

Baginya, penulis dan sasterawan ibarat permata dalam membina maruah ketamadunan dan mereka perlu menggunakan ruang kreativiti dengan bijak serta perlu peka dengan isu yang tidak boleh diketengahkan dalam karya seperti agama, sejarah bangsa, politik dan perkauman.

“Panel yang berwibawa juga diperlukan untuk menilai sesuatu karya itu agar daya kreativiti penulis tidak terhad dan dicekik, ekoran ketidakfahaman pihak yang menilai, menyunting dan menerbitkan karya.

“Bagi saya, kebebasan dalam berkarya memerlukan inisiatif tinggi dalam diri penulis kerana mereka tidak boleh menghasilkan naskhah ‘syok sendiri’. Malah, untuk menghasilkan karya terbaik dan tidak dicekik pihak mana sekalipun, penulis perlu meletakkan sentuhan kebijaksanaan,” tegasnya.

Sesi dialog itu turut mendapat reaksi Editor PTS Publications & Distributors, Syafiq Zulakifli yang berpandangan bahawa program itu memberi ilmu yang jelas terutama kepada penulis muda berhubung kebebasan yang perlu ada batasannya. “Islam mengajar setiap daripada kita agar menyekat sesuatu yang boleh membawa kepada perselisihan faham dan pergaduhan. Tentunya ia merangkumi dunia penulisan yang memerlukan penulis condong kepada sastera berunsur hasanah atau kebaikan. “Sekiranya naskhah tidak elok, ia akan memberi kesan negatif terutama kepada generasi muda dan penulis perlu ada prinsip dalam setiap karya yang dihasilkan kerana dia bukan saja menjual karya tetapi, ilmu kepada khalayak,” jelasnya.

Penulis muda, Hazwani Rameli, pula menyifatkan tajuk yang dibincangkan relevan dengan suasana yang dihadapi oleh kebanyakan penulis terutama mencari makna kebebasan dalam berkarya agar tidak disalahtafsirkan.

“Saya bersetuju dengan pandangan ahli panel bahawa di negara kita memang tidak wujud kebebasan dalam erti kata sebenar ekoran adanya batasan, akta dan sekatan tertentu sehingga kebanyakan penulis tercekik ekoran sikap penerbit dan editor khususnya dalam hal yang membabitkan politik,” katanya.

Baca online di sini

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)