Langkau ke kandungan utama

PTS Di Dalam Akhbar

Godam: 'Moleknya duduk semeja, berbincang empat mata'
Bersama Salbiah Ani
dahiyah@nstp.com.my

KELEMAHAN pemasaran buku dan majalah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sebenarnya sudah lama dibincangkan di kalangan orang bahasa dan sastera negara ini, tetapi hanya kini berani diperkatakan secara terbuka termasuk mereka yang berkepentingan dalam industri percetakan.

Kemelut yang sejak sekian lama cuba disorokkan daripada pengetahuan umum apalagi media massa, kini sudah semakin membusung dan ‘nanah’ yang terkumpul hanya menanti masa untuk pecah sehingga jalan penyelesaian perlu segera dicari bagi mengelakkan perniagaan buku dan majalah badan terbabit daripada terus tersungkur!

Rungutan berhubung perkara ini bukan saja penulis terima daripada orang luar, tetapi juga orang dalam DBP dan Dawama; pendek kata daripada kakitangan bawahan sehingga pengurusan serta jelas mempamerkan ia bukan bertujuan menuding jari, sebaliknya mahukan penyelesaian segera!

Penswastaan Bahagian Pemasaran dan Percetakan DBP dengan kajian terperinci oleh Unit Perancangan Ekonomi (EPU), Jabatan Perdana Menteri (JPM), berkuat kuasa 1 September 2002 dan mengikut perjanjian dipersetujui kedua-dua pihak, akan berlangsung selama 12 tahun.

Sehingga kini, sudah tujuh tahun empat bulan Bahagian Pemasaran dan Percetakan DBP diswastakan dan dikenali sebagai Dawama Sdn Bhd dengan pemegang saham utamanya ialah Lokman Che Harun, Kamaruzzaman Muda, Datuk Ghani Ngah dan Datuk Azhar Hashim.

Di sebalik segala macam permasalahan yang timbul ekoran penswastaan Bahagian Pemasaran dan Percetakan DBP, badan berkanun terbabit boleh tersenyum lebar tahun ini apabila dapat mengelakkan peristiwa hitam, buku teks lewat sampai ke sekolah rendah mahupun menengah daripada berulang!

Khabarnya Ketua Pengarah DBP, Datuk Termuzi Abd Aziz, turun padang bagi mengelakkan perkara itu dalam usahanya memberi citra baru kepada badan berkanun di bawah jagaannya dan bagi menyelamatkan wang milik DBP daripada terbazir membayar denda tidak perlu, jika penyerahan buku teks tidak mengikut jadual ditetapkan!

Risikan penulis menunjukkan sejak penswastaan Bahagian Pemasaran dan Percetakan DBP, badan berkanun terbabit tidak berpuas hati dari segi nisbah agihan perkongsian perniagaan dengan sesetengah mengatakan 20:80 (DBP-Dawama) dan ada juga yang mendakwa 30:70 (DBP-Dawama).

Pecahan nisbah itu dianggap hanya menguntungkan Dawama dan meletakkan DBP pada perkongsian yang merugikan tanpa menafikan sesetengah buku terbitannya sukar dijual, tetapi keuntungan hasil jualan buku teks pasti dapat menampung kelemahan aspek terbabit, di samping DBP terpaksa menanggung kos jabatan editorial sepenuhnya!

Hakikat DBP membayar royalti penuh kepada pengarang sebaik buku diterbitkan dan sebelum ia berada di pasaran atau dengan kata lain belum tentu dapat dijual, turut tidak disenangi badan berkanun terbabit, di samping kaedah pemasaran yang terlalu bergantung kepada pengedar buku DBP, memburukkan lagi keadaan.

Aspek promosi buku terbitan DBP yang seperti ‘kura-kura’ oleh ‘adik angkatnya’ mengeruhkan lagi hubungan kedua-dua pihak dan khabarnya daripada lebih 700 judul yang disediakan DBP pada tahun lalu, hanya separuh daripada jumlah itu berjaya dicetak menyebabkan emarahan pengurusan badan berkanun terbabit berpanjangan.

Suatu hakikat yang tidak dapat ditolak bahawa buku terbitan DBP sememangnya tidak akan ditemui di rangkaian kedai buku popular seperti MPH, Popular, Kinokuniya dan Borders yang menjadi kunjungan utama ulat buku, meskipun difahamkan sejumlah kecil majalah terbitan DBP kini boleh dibeli di rangkaian kedai 24 Jam Seven Eleven.

Banyak juga rungutan diterima yang mendakwa bahawa penswastaan Bahagian Pemasaran dan Percetakan DBP menyebabkan banyak syarikat percetakan Bumiputera gulung tikar kerana perniagaan dibolot satu pihak, berbanding ketika DBP bergerak sebagai badan berkuasa penuh!

Penulis difahamkan DBP sudah muak dengan tuduhan pihaknya lembap dalam menerbitkan karya yang dihantar pengarang sehingga ada Sasterawan Negara (SN) merajuk dengan DBP bukan saja dari segi bayaran royalti, tetapi juga dengan bertindak meminta hak cipta mereka dipulangkan!

Hendaknya DBP mahupun Dawama melihat rungutan dan cadangan beberapa pihak agar perkara terbabit diselesaikan segera sebagai suatu teguran membina kerana ia bertujuan melancarkan perjalanan memartabat serta memperkasakan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi mahupun ilmu di negara ini yang berada pada kedudukan telur di hujung tanduk.

Jika penerbit baru seperti PTS Publication and Distribution Sdn Bhd dan KarnaDya Solution Sdn Bhd, pemain baru dalam industri buku menunjukkan kemampuan berkembang dalam jangka masa pendek, tentunya kemelut DBP-Dawama tidak menunjukkan tiada jalan pulang untuk kembali berdaya saing.

Hendaknya Lembaga Pengelola DBP dan Kementerian Pelajaran memberi perhatian kepada kemelut ini bagi mencari jalan penyelesaian segera kerana baik pengarang mahupun pembaca semakin tak sabar dengan situasi terbabit ekoran ia turut membabitkan wang hasil daripada cukai pendapatan rakyat dan mereka tidak mahu melihat buku melangit di gudang!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)