RAMAI bertanya kepada saya, bagaimana ingin menghasilkan karya yang baik. Setiap tahun, masa berganti masa. Waktu bertukar waktu dan segalanya berubah.
Dahulu, ramai orang mengatakan karya yang baik adalah disebabkan penulisan itu baik. Ya. Saya mengakui kebenarannya.
Pasca 2010, saya berpandangan bahawa karya yang baik adalah disebabkan bahasa yang baik, kualiti cerita yang baik, nilai dan pengajaran di dalam sesebuah karya itu besar dan watak yang dipersembahkan adalah watak yang benar-benar unggul dan berkualiti.
Ada satu lagi sebab, mengapa karya dinilaikan baik dan sempurna. Perkara itu adalah disebabkan kualiti ilmu yang membantu di dalam karya juga dianggap terbaik.
Lihat novel besar di bawah ini :
1. Manikam Kalbu karya Faisal Tehrani membicarakan persoalan busana Melayu.
2. Justeru Impian di Jaring karya Zaid Akhtar membicarakan persoalan sukan badminton.
3. VT karya Hilal Asyraf membicarakan persoalan sukan bola tampar.
Sebagai seorang pengarang, pastinya kita ingin menghasilkan karya yang terbaik. Namun, apa resepinya?
Dahulu, ramai orang mengatakan karya yang baik adalah disebabkan penulisan itu baik. Ya. Saya mengakui kebenarannya.
Pasca 2010, saya berpandangan bahawa karya yang baik adalah disebabkan bahasa yang baik, kualiti cerita yang baik, nilai dan pengajaran di dalam sesebuah karya itu besar dan watak yang dipersembahkan adalah watak yang benar-benar unggul dan berkualiti.
Ada satu lagi sebab, mengapa karya dinilaikan baik dan sempurna. Perkara itu adalah disebabkan kualiti ilmu yang membantu di dalam karya juga dianggap terbaik.
Lihat novel besar di bawah ini :
1. Manikam Kalbu karya Faisal Tehrani membicarakan persoalan busana Melayu.
2. Justeru Impian di Jaring karya Zaid Akhtar membicarakan persoalan sukan badminton.
3. VT karya Hilal Asyraf membicarakan persoalan sukan bola tampar.
Sebagai seorang pengarang, pastinya kita ingin menghasilkan karya yang terbaik. Namun, apa resepinya?
Ulasan
Karya yang baik dari sudut sesiapa sahajalah yang membacanya?