DALAM karya saya yang berjudul Sebuah Rahsia Merdeka, barangkali teori Mohd Afandi Hassan melalui Gagasan Persuratan Baru telah dipamerkan.
Apabila berbicara berkenaan persuratan baru, nilai wacana merangkumi 80% berbanding 20% adalah nilai cerita.
Lihat contoh di bawah :
Aku ketawa kecil. Pernah jua aku, terpijak jubah labuh seorang wanita arab di sini. Bukan disengajakan. Koyak sedikit. Sejujurnya, aku lihat wanita itu memang sedikit berang, tetapi demi meredakan keadaan, aku minta maaf di atas perkara yang telah terjadi. Orang-orang Mesir bukannya semua yang berang dan masam mencuka. Walaupun kebanyakannya sebegitu, tetapi ada yang lebih lembut daripada orang-orang Malaysia.
Jiwaku lega seketika. Tiada langsung maki hamun yang dituturkan padaku. Mungkin, wanita arab tadi melazimi firman Allah Taala dalam surah al-Nahl ayat 126 : Dan sekiranya kamu bersifat sabar itulah kebaikan bagi orang-orang yang bersabar. Bukankah sabar itu sifat mulia?
Sabar amat pahit dirasai tetapi hasilnya manis sekali. Itulah ungkapan yang sering didengar saban hari, namun manusia selalu kecundang di sebaliknya. Rasulullah s.a.w. amat menekankan erti sabar dalam hidup. Baginda telah membuktikan bahawa kejayaan baginda adalah berbekalkan kesabaran yang kuat sehingga golongan kafir Quraish menerima Islam kerana terpikat dengan kelembutan dan kesabaran baginda.
Hal ini pernah dibuktikan di dalam sejarah perjuangan baginda dan kisah-kisah yang pernah berlaku pada zaman Rasulullah sendiri. Satu ketika, sebelum memeluk Islam Zaid bin Sa’amah telah datang menagih hutang kepada Rasulullah secara kasar iaitu dengan memegang bahu dan menarik baju Rasulullah serta meluahkan kata-kata, “Kamu bani Abdul Mutalib yang sukar membayar hutang”, lantas Zaid diherdik oleh Saidina Omar dengan mengeluarkan kata-kata yang kasar. Rasulullah tersenyum kemudian berkata, “Antara aku dan Zaid bukanlah cara begini kau lakukan wahai Omar. Sepatutnya kamu menyuruh aku supaya menjelaskan hutang dengan baik dan kamu menasihati Zaid supaya menerima penjelasan hutang dengan baik,” kemudian Rasulullah menjelaskan keadaan sebenar dengan katanya, “Sesungguhnya baki dari hutang itu tiga cupak lagi”, lalu Rasulullah menyuruh Omar membayar dan diganda selain dari hutang itu dua puluh cupak lagi.
Peristiwa itu meninggalkan kesan yang mendalam di jiwa Zaid serta menjadi impian untuk mendekati Rasulullah. Akhirnya, peristiwa itu membawa dorongan kepada Zaid untuk memeluk agama Islam. Kisah ini aku simpan elok-elok di dalam memori sendiri. Sekurang-kurangnya aku mengerti erti sabar dalam hidup.
Apabila memperkatakan soal persuratan baru, ramai pengkritik-kritik sastera amat tidak bersetuju dengan teori yang diperkenalkan oleh Mohd Affandi Hassan. Ini kerana, teori tersebut hanya mementingkan nilai wacana dan ilmu semata-mata tanpa memperdulikan jalan cerita yang mengangkat aspek ketekunan di dalam karya sastera.
Justeru, apa juga pemahaman kita terhadap teori sastera ini, percayalah bahawa selagi sastera dan cerita itu bersifat hasanah dan membawa kebaikan, mengapa kita tidak menjadi pengarang hasanah? Usah bertikam lidah mengatakan teori-teori kita sahaja yang betul dan tepat!
Apabila berbicara berkenaan persuratan baru, nilai wacana merangkumi 80% berbanding 20% adalah nilai cerita.
Lihat contoh di bawah :
Aku ketawa kecil. Pernah jua aku, terpijak jubah labuh seorang wanita arab di sini. Bukan disengajakan. Koyak sedikit. Sejujurnya, aku lihat wanita itu memang sedikit berang, tetapi demi meredakan keadaan, aku minta maaf di atas perkara yang telah terjadi. Orang-orang Mesir bukannya semua yang berang dan masam mencuka. Walaupun kebanyakannya sebegitu, tetapi ada yang lebih lembut daripada orang-orang Malaysia.
Jiwaku lega seketika. Tiada langsung maki hamun yang dituturkan padaku. Mungkin, wanita arab tadi melazimi firman Allah Taala dalam surah al-Nahl ayat 126 : Dan sekiranya kamu bersifat sabar itulah kebaikan bagi orang-orang yang bersabar. Bukankah sabar itu sifat mulia?
Sabar amat pahit dirasai tetapi hasilnya manis sekali. Itulah ungkapan yang sering didengar saban hari, namun manusia selalu kecundang di sebaliknya. Rasulullah s.a.w. amat menekankan erti sabar dalam hidup. Baginda telah membuktikan bahawa kejayaan baginda adalah berbekalkan kesabaran yang kuat sehingga golongan kafir Quraish menerima Islam kerana terpikat dengan kelembutan dan kesabaran baginda.
Hal ini pernah dibuktikan di dalam sejarah perjuangan baginda dan kisah-kisah yang pernah berlaku pada zaman Rasulullah sendiri. Satu ketika, sebelum memeluk Islam Zaid bin Sa’amah telah datang menagih hutang kepada Rasulullah secara kasar iaitu dengan memegang bahu dan menarik baju Rasulullah serta meluahkan kata-kata, “Kamu bani Abdul Mutalib yang sukar membayar hutang”, lantas Zaid diherdik oleh Saidina Omar dengan mengeluarkan kata-kata yang kasar. Rasulullah tersenyum kemudian berkata, “Antara aku dan Zaid bukanlah cara begini kau lakukan wahai Omar. Sepatutnya kamu menyuruh aku supaya menjelaskan hutang dengan baik dan kamu menasihati Zaid supaya menerima penjelasan hutang dengan baik,” kemudian Rasulullah menjelaskan keadaan sebenar dengan katanya, “Sesungguhnya baki dari hutang itu tiga cupak lagi”, lalu Rasulullah menyuruh Omar membayar dan diganda selain dari hutang itu dua puluh cupak lagi.
Peristiwa itu meninggalkan kesan yang mendalam di jiwa Zaid serta menjadi impian untuk mendekati Rasulullah. Akhirnya, peristiwa itu membawa dorongan kepada Zaid untuk memeluk agama Islam. Kisah ini aku simpan elok-elok di dalam memori sendiri. Sekurang-kurangnya aku mengerti erti sabar dalam hidup.
Petikan cerpen Sebuah Rahsia Merdeka karya Syafiq Zulakifli.
Apabila memperkatakan soal persuratan baru, ramai pengkritik-kritik sastera amat tidak bersetuju dengan teori yang diperkenalkan oleh Mohd Affandi Hassan. Ini kerana, teori tersebut hanya mementingkan nilai wacana dan ilmu semata-mata tanpa memperdulikan jalan cerita yang mengangkat aspek ketekunan di dalam karya sastera.
Justeru, apa juga pemahaman kita terhadap teori sastera ini, percayalah bahawa selagi sastera dan cerita itu bersifat hasanah dan membawa kebaikan, mengapa kita tidak menjadi pengarang hasanah? Usah bertikam lidah mengatakan teori-teori kita sahaja yang betul dan tepat!
Ulasan
Perihal pentingnya 'cerita' banyak tergambar dalam ayat-ayat Quran. Dalam hadith juga terdapat banyak cerita.
Jikalau ada teori sastera yang mengatakan 'cerita' bukan unsur penting, saya ingin tahu berdasarkan nas yang mana prinsip itu dikemukakan.
Cerita memang memberi kelebihan kepada sesebuah fiksyen itu bergerak.
Saya juga menyokong usaha sastera Islam yang mengambil contoh Al-Quran sebagai pilihannya.