Langkau ke kandungan utama

PTS, Editor & Sastera

PTS, Editor dan Sastera. Tahukah saudara bahawa saya tidak tersalah masuk laluan dan kehidupan realiti yang sebenar. Oleh kerana saya memahami pencapaian dan kekuatan saya sebagai seorang graduan, saya adalah insan yang amat bersyukur diberi anugerah ini.

Gambar di atas diambil sempena kad Hari Raya Aidilfitri yang lalu. Pada waktu itu saya masih belum menyertai Kumpulan Syarikat PTS lagi. Tahukah saudara bahawa saya merasakan amat seronok bekerja di bawah syarikat ini. Ya. Saya pernah bertugas sebagai seorang guru kerajaan tetapi ukhuwah bersama rakan sekerja tidak sehebat bekerja di bawah syarikat 'perjuangan' ini.

Kumpulan PTS sudah bergerak pantas. Kini kakitangannya melebihi 70 orang. Semua anggota dan kakitangannya orang Melayu-Islam. Hanya seorang sahaja kakitangan berketurunan India (pembantu am).

Apabila menyebut editor pastinya tidak akan terkeluar daripada dunia penerbitan dan penulisan. Ya, seorang editor menguruskan hal ehwal penulisan dan penerbitan.

Baru-baru ini ketika saya menyertai Sayembara Deklamasi Puisi, seorang pemuda mengatakan, 'Mengapa saudara tidak ke bahagian akhbar?' Saya tidak memberikan apa-apa jawapan, sedang dalam jiwa berkata : 'Saya amat selesa di sini Tuan!'

Ketiga-tiga elemen ini bergerak seiring. PTS, editor dan sastera. Tahukah kalian, saya berada di bawah PTS Fortuna. Saya ingin berkongsi sesuatu tentang PTS. Di bawah pentadbiran editorial, kita ada lima anak syarikat. Setiap satu mempunyai misi dan visi masing-masing.

PTS Millenia menguruskan buku-buku popular dan motivasi.

PTS Islamika menguruskan buku-buku agama.

PTS Professional menguruskan buku-buku bisnes dan pengurusan.

PTS One menguruskan buku-buku untuk kanak-kanak.

PTS Litera menguruskan buku-buku sastera Islam.

PTS Fortuna menguruskan buku-buku sastera jantan.

Saya dan Tuan Nazri M Annuar yang menguruskan PTS Fortuna. Ya, kami berdua sahaja. Barangkali menjalankan tugas berdua tidak sehebat seperti anak-anak syarikat yang lain. Mereka punyai lebih daripada 3 orang editor. Tetapi, itu bukan penghalangnya. Yang paling utama, bekerja!

Saudara sidang pembaca yang budiman,

Hari ini hari pertama saya bermesyuarat. Ya, sudah lebih satu bulan saya tidak menghadiri mesyuarat. Kali terakhir barangkali mesyuarat bersama PMRAM di Mesir.

Jika dahulu saya 'orang besar' dalam mesyuarat, kini saya kembali semula kepada kecil. Orang yang paling kecil, paling muda. Itulah dunia baharu. Saya diberi peluang bersama rakan-rakan daripada Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA) untuk menyertai jawatankuasa program Perhimpunan Penyair Nusantara yang akan diadakan pada 20 hingga 22 November nanti.

Program tersebut akan diadakan di Dewan Bahasa & Pustaka. Majlis akan dirasmikan oleh Datuk Haji Termuzi selaku Ketua Pengarah, Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. Majlis penutup pula dijangka akan dirasmikan oleh Datuk Johan Jaafar selaku Pengerusi Lembaga Pengelola DBP. Apabila bekerja dengan orang-orang kanan kerajaan ini, kita juga harus ada pendirian tersendiri.

Teman-teman yang ingin menyertai amatlah digalakkan menghubungi saya dengan kadar segera. Hanya RM 20 sahaja!

Tambahan :

1. Pagi tadi, saya bersama pelajar sekolah di negeri Selangor (Shah Alam) sempena Majlis Baca Cerpen Dr Othman Puteh di Perpustakaan Raja Uda, Shah Alam. Apabila saya memperkenalkan diri dan menyatakan saya daripada Universiti Al-Azhar, semua pelajar bertepuk tangan. (Saya fikir mereka amat kagum dengan mahasiswa Al-Azhar yang terjun ke dalam dunia sastera :)

2. Minggu hadapan saya dijemput oleh Cikgu Shamsuddin Othman (Pensyarah UPM) untuk ke Bengkel Puisi di Biro Tatanegara pula.

3. Orang-orang kanan PENA berada di dalam mesyuarat tersebut. Saya amat kerdil dalam mesyuarat bersama PENA.

4. Hari ini kali pertama saya bertemu dengan Saudara Ali Bukhari Amir di Rumah PENA. Saudara Ali adalah orang kuat Akhbar Harakah.

Ulasan

Puan Ainon Mohd. berkata…
Wah! Sayap tuan sangat cepat melebar....
Tarbus Merah berkata…
Puan, saya masih tidak menggunakan sayap.

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)