Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Friday, June 19, 2009

Motivasi Minda


MAHASISWA biasa yang dilahirkan seperti biasa perlu ada jatidiri yang luar biasa. Barangkali idealisme saya yang kadang-kadang di dalam keadaan luar biasa ini disalah ertikan.

MALAM tadi, saya menghadiri majlis selamat jalan (Jamuan Penutup dan Penyampaian Sijil) kepada pelajar Universiti Malaya bertempat di Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah. Program kursus bahasa Arab telah sampai ke puncak apabila program tersebut berjaya diselesaikan dalam jangka masa satu bulan.

Pada hemat saya, program sebegini wajar diteruskan bagi mempromosi mahasiswa dalam negara untuk mengenali sistem pembelajaran bahasa Arab di Mesir. Walaupun ramai mengakui bahawa tempoh satu bulan adalah terlalu singkat tetapi sekurang-kurangnya ada input yang mampu dibawa bekalan oleh generasi muda hari ini. Syabas Universiti Malaya.

Di dalam majlis tersebut, Encik Fauzi mewakili Kuasa Usaha Sementara daripada Kedutaan Besar Malaysia Kaherah yang diberi peluang untuk berucap telah memberi input berguna kepada mahasiswa Universiti Malaya. Antara lain, beliau mengingatkan agar menjadi seorang mahasiswa yang ada nilai.

Tiga kalimah yang menjadi teras seseorang mahasiswa berjaya sama ada di dalam bidang pengajian dan pekerjaan adalah K.S.A. Apa itu KSA?

1. Knowledge (Ilmu)

Mahasiswa yang cemerlang semestinya memperlengkapkan jatidiri dengan ilmu yang mantap. Sebagai pengamal ilmu agama pastinya ilmu agama menjadi teras kepada diri kita disamping ilmu bantu yang lain.

2. Skill (Kemahiran)

Mahasiswa yang cemerlang juga hendaklah mencari peluang dengan berkemahiran sama ada di dalam kemahiran komunikasi, kemahiran ICT dan apa jua kemahiran yang diperlukan sebagai pelengkap jatidiri seorang mahasiswa.

3. Attitude (Sikap)

Adakah sikap kita mencerminkan peribadi kita? Bagaimana pula pembaca menanggapi sikap saya sehingga penulisan saya digelar 'ambitious'? Apa yang penting adalah sikap kita sebagai seorang mahasiswa juga perlu diberi satu latihan agar mampu berhadapan dengan golongan kelas atas, kelas bawah dan kelas pertengahan.

Hiduplah seperti sepohon pokok yang berbuah lebat, dibaling dengan batu dibalas dengan buah.

1 comment:

Park Chick said...

salam 'alaik.lajunya wat penulisan.hebat