Langkau ke kandungan utama

Dasar Terbuka Pendidikan Mesir

Barangkali inilah MoU yang ditandatangani di antara kedua-dua kementerian.

SATU memorandum (MOU) persefahaman telah termetrai di antara Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia dan Kementerian Pengajian Tinggi Mesir untuk menghantar mana-mana pelajar perubatan di Mesir. Di antara universiti yang terlibat adalah Universiti Mansurah, Universiti Tanta, Universiti Zaqaziq dan Universiti Iskandariah.

Namun, adakah persefahaman yang ditandatangani itu merupakan satu dasar terbuka kepada pelajar perubatan di Mesir ini?

Tahukah kalian, semenjak lambakan pelajar persendirian (perubatan) ke Mesir, satu tamparan hebat telah mengenai pelajar-pelajar Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Majlis Amanah Rakyat (MARA).

Kita sedia maklum, pelajar yang dihantar ke Mesir melalui JPA dan MARA melalui satu tapisan khas yang diadakan semenjak daripada Malaysia. Pelajar-pelajar disaring dan akhirnya dibantu melanjutkan pelajaran ke Mesir dengan bantuan daripada kedua-dua buah agensi kerajaan tersebut.

Namun, kita khuatir kreadibiliti mahasiswa perubatan ini akan tercalar dek lambakan pelajar daripada pihak persendirian. Bukan ingin menyalahkan mereka secara total, tetapi saya yakin imej perubatan akan tercalar apabila pelajar persendirian yang datang ke Mesir tidak mendapat keputusan cemerlang dalam SPM, tetapi akhirnya atas dasar terbuka pendidikan ini menyebabkan mereka yang berkemampuan mampu belajar perubatan di Mesir.

Saya difahamkan kos pengajian bernilai RM 30,000 setahun. Oleh yang demikian, mana-mana keluarga yang mampu menyara anak mereka ke sini, mereka akan menghantar melalui ejen-ejen persendirian walaupun dengan mendapat 4B di dalam matapelajaran sains tulen di peringkat SPM.

Dasar Terbuka Pendidikan Mesir dikhuatiri akan mencacatkan keluaran mahasiswa perubatan di dalam jangka masa 10 tahun mendatang. Dan, barangkali tidak mustahil 5 tahun mendatang sudah ada mulut yang bising-bising;

"Ini keluaran perubatan daripada Mesir?"
(Saya merujuk kepada pelajar persendirian yang tidak serius dalam pendidikan sebagaimana pelajar pengajian Islam)

Apa jua perkara yang berlaku, kita yakin Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia memantau gerakan penghantaran ini. Walaupun sudah ada kebisingan di dalam kementerian sendiri kerana ejen-ejen ini tidak melalui KPTM untuk berurusan malah mereka menggunakan istilah 'jalan belakang'.

Kita takut nanti kementerian tidak dapat mengawal lambakan mahasiswa dengan dasar terbuka ini apabila pelajar yang tidak mempunyai asas bahasa Arab ataupun tidak belajar bahasa Arab di sekolah menengah mampu hadir ke Mesir.

Sebab itu jangan pelik bahawa pelajar Malaysia 'tidak bertudung' sudah belambak di Mesir gara-gara dasar terbuka ini dan memberi peluang kepada mana-mana sekolah menengah(bukan sahaja SMKA) mampu meneruskan pengajian ke Mesir tanpa pendidikan bahasa Arab.

Tambahan :

1. Kita mahu Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia serius di dalam hal-hal ini.
2.Kita tidak menyekat mana-mana pelajar persendirian ke Mesir tetapi perlu mengikut prosuder Kementerian.
3. Kita tidak malu pisang berbuah dua kali, kerana mahasiswa pengajian Islam sudah dituduh-tuduh bermacam-macam terhadap sistem pengajian mereka.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)