Langkau ke kandungan utama

AGAMA : Teman Simbol Kekuatan Diri


Exco Dakwah BKPJM 'memaksa' saya menulis sebuah artikel untuk dibawa ke lawatan rasmi kepimpinan BKPJM seluruh cawangan di Mesir bermula hari esok. Justeru, dalam keadaan yang senggang ini sempat juga menulis untuk BKPJM.

Kepada yang kena tempias dan tempeleng sikit-sikit itu, biasalah...jangan kecil hati.

TEMAN SIMBOL KEKUATAN DIRI
Oleh : Syafiq Zulakifli


ISLAM menitikberatkan hubungan sesama manusia. Sebagai sebuah agama yang mementingkan hubungan sesama manusia ini, kita semestinya bersyukur kerana masih mempunyai teman dan rakan sebagai pemudahcara ketika berada di bumi Mesir ini.

Sebenarnya, teman dan rakan juga termasuk daripada salah satu amanah Allah yang harus ditunaikan haknya. Ada ketika mereka senang dan kita mengharapkan pertolongan mereka. Dan ada ketika mereka berada di dalam keadaan susah dan memerlukan sokongan dan dorongan daripada kita. Justeru, sebagai teman adalah menjadi tanggungjawab untuk melaksanakan tuntutan tersebut.

Menghormati teman dan menyempurnakan haknya menjadikan jiwa kita sebagai seorang Muslim yang memiliki iman sempurna. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak sempurna iman seseorang sehingga dia mengasihi saudaranya sepertimana ia mengasihi dirinya sendiri.” (Hadis riwayat Muslim)

Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor di Mesir (BKPJM) yang diberi amanah untuk menjaga kebajikan seluruh mahasiswa Johor di Mesir sentiasa mengambil peranan penting di dalam memastikan hubungan sesama teman ini dijaga dengan sebaiknya.

Pelbagai program yang diadakan demi memastikan hubungan ini dijaga dan dipelihara sebagai asas kepada hubungan kekeluargaan itu sendiri. Program Hari Keluarga yang diadakan setiap tahun di Kaherah membuktikan bahawa semangat kekeluargaan ini tidak pernah diambil ringan oleh kepimpinan BKPJM.

Firman Allah Taala yang bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang Mukmin itu adalah bersaudara.”

Justeru, apakah tanggungjawab kita sebagai ahli? Adakah hanya mementingkan diri sendiri tanpa memperdulikan ukhuwah Islamiah sesama kita di dalam persatuan ini?

Walau apapun, sebagai sebuah persatuan, BKPJM sentiasa berterima kasih kepada ahli yang sentiasa memberi sokongan dan pandangan yang bernas demi memastikan kesatuan yang dibina ini akan sentiasa diperkuatkan dengan bantuan daripada Allah Taala. Program-program sepanjang sesi ini yang diadakan di Kaherah memberikan satu input yang luar biasa apabila ramai ahli berkunjung ke Asrama Pelajar Johor di Kaherah. Contohnya, program bazar yang diadakan pada Mac lalu membuktikan bahawa ahli BKPJM sentiasa memberikan komitmen kepada setiap program persatuan.

Bukankah sejarah Islam juga telah menghidangkan kita dengan persoalan ukhuwah Islamiah ini? Lihatlah bagaimana Rasulullah menyatukan di antara kaum Muhajirin dan Ansar selepas penghijrahan Baginda dari Mekah ke Madinah. Rasulullah mementingkan hubungan sesama Muslim dan tidak mengambil jalan mudah mempersaudarakan dua buah kaum ini.

Allah menjelaskan dalam firman-Nya bermaksud: “Dan orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang yang berhijrah (Muhajirin) ke negeri mereka dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang sudah diberi kepada orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan sangat berhajat.”

Justeru, sebagai teman dan rakan yang berada di dalam naungan BKPJM, marilah sama-sama kita mengambil pengajaran penting sepanjang kita berada di bumi Mesir ini. Bukanlah semata-mata kita menjadikan persatuan tempat berketuk pintu hanya bertanyakan “Ustaz, zakat dah masuk belum?” tetapi lebih daripada itu adalah mepertautkan hubungan sesama rakan dan teman di dalam rumah kebahagiaan ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)