Kenali Diri

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
SYAFIQ ZULAKIFLI adalah graduan Universiti Al-Azhar, Kaherah,Mesir. Berasal dari negeri Johor Darul Takzim. B.A (Hons)Syariah, Al-Azhar (2009) Editor PTS Publication & Distributor Sdn Bhd(2010) Eksekutif Penyelidikan Editorial TVAlhijrah(2012)Penerbit Rancangan IKIMfm (Mulai 1 Mac 2012) Sebarang pertanyaan emelkan ke syafiqzulakifli @ gmail.com atau hubungi +6017 7346 946

Tuesday, April 28, 2009

PECUTAN AKHIR


Alhamdulillah. Keadaan seperti sedia kala. Walaupun demikian, saya seharusnya menjaga kesihatan diri. Peperiksaan semakin hampir. Wow! Ini pecutan akhir yang sepatutnya disusun.

Insya-Allah. Doakan saya.

Jadual peperiksaan semester akhir sudah keluar. Mahu tidak mahu, wajib peperiksaan itu dihadapi dengan ketenangan dan semangat yang berkobar-kobar. Ada dua pilihan sahaja. Mahu pulang atau mahu mengulang.

Ada satu perangai yang tidak boleh diikut. Lihat dialog ini.

A : Bagaimana persiapan enta?
B : Aku rasa nak mengulang lah. Nak bawa sedikit untuk tahun akan datang.
A : Kenapa pula?
B : Ini dah tahun akhir. Kalau aku lulus, confirm kena balik. Aku ingat nak belajar lagi.
A : Kiranya kau nak stay Mesir dulu la...
B : Ya. Kalau aku luluskan, mak aku confirm tak bagi aku duduk Mesir lagi.
A : Habis tu, ini caranya yang kau terpaksa lakukan.
B : Ya. Dah tak ada cara lain...

(Moral : 'B' bukanlah sembarangan orang. Malah, orang cerdik pandai.)


No comments: