Langkau ke kandungan utama

Surat-Surat Untuk Ustaz Hairul

Membilang Hari Dan Waktu

“SUKA atau tidak, awak harus berundur!” Ini bukanlah kalam yang dituturkan oleh kepimpinan PMRAM kepada saya. Ini hanya sebuah analogi yang terpaksa dihadapi oleh saya sebagai seorang abang senior di dalam PMRAM yang ‘sudah tahu’ akan meninggalkan dunia PMRAM beberapa hari lagi.

Ada beberapa teman di dalam kepimpinan PMRAM yang menjadi pilihan saya untuk saya ‘promosi’kan. Ini bermula dengan kepimpinan PMRAM sesi 2006, 2007 dan 2008.

Surat-Surat Untuk Ustaz Hairul Nizam

Ustaz,
Saya tidak ingat, bilakah hari pertama saya mengenali ustaz. Saya juga tidak ingat bilakah ketikanya kita bersua melafazkan kalam pertama pertemuan. Tetapi, yang saya tahu bahawa kita bertemu di dalam satu tiang yang sama.

“Selamat Datang ke dunia Badan Pengurus PMRAM.”

Barangkali itulah kalam kepimpinan awal yang saya boleh ingat. Yang lain, saya letak ke tepi. Saya bangga menjadi anak didik ustaz. Saya bangga kerana saya dilatih di bawah pentadbiran ustaz. Tahukah ustaz betapa saya berbangga mendapat seorang ‘abang’ yang memahami keperitan menjawat jawatan sebagai seorang badan pengurus. Saya tahu, saya tidak mampu. Saya tahu saya tidak layak. Tetapi atas dasar amanah, saya galas beban tersebut dengan ikhlas.

Barangkali tidak ada yang lebih bernilai selain kenangan saya bersama ustaz. Saya tidak mahu bercerita bagaimana sebaknya saya melihat ustaz terlantar di atas katil hospital menjalani pembedahan ketika itu. Dan, barangkali waktu itu saya tidak mampu melihat ustaz menghadapi ‘penderitaan’ selepas menjalani pembedahan. Ustaz tidak dibenarkan bergerak dan tidak dibenarkan melakukan apa-apa selain daripada baring di atas katil. Saya tidak tahu bagaimana saya mahu gambarkan penderitaan itu. Sebab itu saya gagahkan diri menunggu di hospital selama lima hari ustaz terlantar di atas katil hospital.



Ustaz yang saya hormati,
Mahasiswa kita berbangga ada insan seperti ustaz. Seorang tokoh dan mahasiswa yang menjadi contoh kepada semua yang berada di bumi Mesir. Saya tidak nafikan, TYT Datuk Duta juga memuja-muji ustaz di atas keterlibatan ustaz di dalam bidang ilmu dan persatuan. Apapun, itulah kelebihan yang ada pada ustaz yang saya hanya mampu ‘pinjam’ buat sementara.

Ustaz,
Kini, saya akan meninggalkan dunia kepimpinan PMRAM. Saya akan beralih arah ke satu dunia yang saya tidak ketahui lagi penghujungnya. Doakan saya bersama PMRAM pada masa mendatang.

Salam Dari Kejauhan…


Ulasan

Ezo berkata…
Assalamualaikum,

Syafik,aku juga amat kagum dengan Ustaz Khairul Nizam.Walaupun aku kurang setuju dengan PMRAM,aku setuju bahawa ustaz ini sangat dikagumi dan dihormati.

Catatan popular daripada blog ini

SAMBUNG BELAJAR KE MESIR

NOTA KEMASUKAN SESI 2020/2021 ============================= UPDATE INFO TERKINI Pengalaman yang selalu membuatkan seseorang cinta untuk menimba pelbagai ilmu. Pengalaman melihat kawan-kawan yang berjaya dilahirkan melalui kampus pengajian di bumi Mesir juga merupakan satu pengalaman yang tidak mampu dijual beli. Tinggalkan pengalaman saya yang telah menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir pada tahun 2004-2009. Itu adalah suatu pengalaman yang amat-amat bernilai dan berharga.  Keputusan STAM/SPM 2019 telah keluar. Alhamdulillah. Ramailah di antara kita sedang membuat pilihan untuk memilih sama ada menyambung pengajian ke dalam negara atau memilih ke luar negara. Alhamdulillah, kurniaan Allah SWT kepada saya, tahun 2016 lalu saya telah berpeluang menjejakkan kaki ke bumi Mesir melihat sistem pendidikan terbaharu di Mesir. Banyaklah pembaharuan dan kemajuan di Mesir berbanding pengalaman lampau pada tahun 2009 sewaktu berada di bumi Mesir. Kali ini sa

Kubu Kota Kaherah struktur terhebat tamadun Islam

Susunan ZUNAIDAH ZAINON KUBU Kota (Citadel) adalah monumen terhebat dari zaman pertengahan yang telah mencipta panorama menarik di seluruh bandar Kaherah, Mesir sejak 700 tahun lalu. Selain menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia, binaan Kubu Kota adalah struktur terhebat dalam sejarah keagungan tamadun Islam. Gabenor Hatim Ibn Hartama dipercayai membina astaka Dome of the Wind pada tahun 810. Kemudiannya, pada 1176, Salah ad-Din (turut dikenali sebagai Saladin) iaitu pemerintah Abbasiah (1171-1193) menukar fungsinya daripada kawasan peranginan kepada kubu pertahanan dan melindungi kawasan tersebut daripada serangan tentera Kristian dalam Perang Salib. Menurut cerita legenda, Salah ad-Din memilih lokasi tersebut untuk mendapatkan udara segar. Ini disebabkan kebanyakan daging yang disalai telah menimbulkan bau yang kurang enak di seluruh bandar kecuali kawasan di sekitar kubu kota. Bagaimanapun, lokasi tersebut amat strategik dan mampu berfungsi sebagai benteng pertahanan.

Perintis Diploma Pengurusan Dakwah

 Di antara mahasiswa Diploma Pengurusan Dakwah yang telah menuntut di Kolej Universiti Islam Johor Sultan Ibrahim (KUIJSI)